Atferd eller adferd?

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hvis jeg husker rett fra norsktimene på videregående, er det ikke østlendinger, men samer som snakker mest tilnærmet bokmål. Østlendingene (inkludert osloensere) snakker også dialekt. Alltid morsomt å høre folk fra tigerstaden si ting som "åh, gosh, det er så gøy å høre disse dialektene!" :wink:

Selv er jeg halvt trønder med alle de uhumskhetene det medfører (alle setninger ender på "schøh", skinnslipset og de hvite tennissokkene ligger parat i skapet, likedan mengdene med DDE-cd'er og heimertapparatet). :lol:

Vel, det er ikke bare nordmenn som er fulle av fordommer. Da jeg bodde i Manchester i England (som absolutt ikke heter Storbritannia for skotter, engelskmenn og walisere), ble alle sør for Birmingham omtalt som "southern fairies"...litt å ta i, kanskje? :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

rottevenn

Post by rottevenn »

Jeg er enig i at vi bør bidra til at ting har et seriøst preg og skriver så "ryddig" som vi kan. Eneste jeg tenkte litt på når jeg leste gjennom denne tråden er at det er synd om personer med dysleksi skulle skremmes vekk. Vi som vet litt om dysleksi ser forskjell på om et menneske har dysleksi eller om vedkommende skriver som de gjør av andre grunner.
Men min erfaring er at dyslektikere fort blir redde.
mvh

Masja

Post by Masja »

Det er jo ganske stor forskjell på skriftspråk og talespråk da. Når det gjelder talespråk fins det ingen norm i Norge på hva som er "riktig" norsk. Det er stort sett heller ikke problematisk å forstå folk som snakker forskjellige dialekter. Men når det gjelder skriftspråk har man jo faktisk visse normer for hvordan man bør skrive for at det skal være mest mulig klart og forståelig, f. eks. når det gjelder rettskriving. Personlig syns jeg det er ganske slitsomt å lese det som er skrevet på dialekt i et slikt forum som dette (ikke uforståelig, kun litt ekstra slitsomt). Det har jo ingenting med at jeg har problemer med å skjønne eller godta at folk snakker forskjellige dialekter. Men talespråk og skriftspråk er to forskjellige ting, og når man skriver mener ihvertfall jeg at man bør prøve å være så klar og presis som mulig.

PS. Atferd eller adferd er bare to forskjellige måter å skrive ordet på. Såvidt jeg vet er begge formene godtatt, men rettskrivingsprogrammet på pc'en min godtar kun atferd med t.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hvis man vil ha et bokmålforum så bør jo det opplyses en plass slik at nye medlemmer er klar over det og slipper å få slike beskjeder jeg fikk.

Var på norsk språkråd ordbok på nett (til og med lagret linken på favoritter..Vet aldri når man trenger en ordbok kjapt;) )å sjekket at- og ad-ferd.Var ikke klar over at det kan skrives på begge måtene.
Spurte flere kjenninger før jeg startet innlegget om hvordan det skrives og alle svarte ad-ferd..Føltes bare feil med at-ferd..
Last edited by Elsol on 11 Mar 2005, 13:54, edited 1 time in total.
Mvh
Elin:o)

Masja

Post by Masja »

Nå mener ihvertfall ikke jeg at man kun skal ha et bokmålsforum. Jeg har for eksempel ingenting i mot at folk skriver på nynorsk (eller dansk eller svensk). Jeg mener bare at det innleggene sannsynligvis blir lettere å lese for alle dersom de er skrevet på standard norsk (bokmål eller nynorsk).
Uansett, dette er jo bare min mening, og folk får nå få lov til å skrive som de vil :D

Ariadne

Post by Ariadne »

men hvorfor skal personer som til vanlig skriver dialekt tvinges til å skrive bokmål da? det er som å tvinge nynorskinger å skrive bokmål...
jeg skriver bokmål her fordi jeg har fått smekk på fingrene i andre forum som ikke godtok dialekter... å det er greit, de har rettningslinjer i medlemsvilkårene om akkurat det, men jeg synes ikke det er galt å skrive dialekt i et slikt forum som dette både svensker og dansker som medlemmer.. :les:

oftest kommer slike klager fra personer fra østlandet, som rett og slett ikke skjønner andre dialekter utenom østlandsk.. ;)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Dette er et skriftlig forum. Får dere lov til å skrive dialekt i norsktimene på skolen? Er dialekt nå blitt godtatt skriftsmål? :shock:
Last edited by Heidi on 11 Mar 2005, 16:39, edited 1 time in total.

Guest

Post by Guest »

Det er ær månge dilekter på østlande å.
når ble egenlig låv i det nårskeskolesystem å skrive dialekt,vi lærte at vi måtte skrive på bokmål eller nynorsk.
jæ synes det er greit at fålk skiver på dialekt.så lenge det er fostålig for andre.sæl er jæ åplært i å skrive på bokmål og kommer til å fåtsette med det. :wink:

hilsen Henrik Olavesen

Ariadne

Post by Ariadne »

Heidi wrote:Dette er et skriftlig forum. Får dere lov til å skrive dialekt i norsktimene på skolen? Er dialekt nå blitt godtatt skriftsmål? :shock:
sett det da i medlemsvilkårene så slipper de det gjelder å få PM's om det... mange kan finne det ekkelt å bli pålagt av Admin å skrive bokmål, noen kan rett og slett føle seg uvelkommen..

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg påla ingen, og jeg tror ikke Admin påla noen noe heller. Det var en vennlig oppfordring, som jeg bare fikk positive tilbakemeldinger på.

Jeg tar det opp i styret så får de bestemme hva som evt. skal stå i forumets regler.

Ariadne

Post by Ariadne »

jeg bare tenker at det kan være noen som kanskje tar seg nær av det.. man vet aldri, ikke sant? meg gjør det absolutt ingen ting, og tipper at elsol heller ikke har tatt seg nær av det, men det kan være greit å bare informere om at det foretrekkes at man unngår dialekter på NFTs forum når man melder seg inn :)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg syntes det er ganske vanskelig å lese dialekter som skrives sånn som det snakkes, da hender det at jeg ikke gidder å lese spørsmålet. Syntes at man kan holde seg til nynorsk eller bokmål siden det er skriftelig, men å snakke dialekt er jo noe helt annet. :)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Går helt fint å skrive på bokmål.Må bare anstrenge meg litt :wink: ..

Men håper da alle sammen som leser denne tråden anstrenger seg så mye som mulig når det gjelder rettskriving å bokmål/nynorsk.
Ser skrivefeil histen å pisten og det sniker seg også titt og ofte inn dialekt ord på mange.
Synes godt nye medlemmer bør få info om dette når de melder seg inn på forumet.
Fikk som sagt flere henvendelser på å skrive på norsk.
Har det på samme måten med svensk og dansk (og nynorsk egentlig..)som du kansje har Ratgirl ang dialekt.
Mvh
Elin:o)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg har skrevet på trøndersk til danskene, og da skjønner de ikke ett kvekk. Holder meg til bokmål, for det er mer "internasjonalt" enn dialekten min når jeg skriver her på forumet. Greit om vi bruker ett felles "språk", så alle forstår hverandre ;) Jeg synes i tillegg det er synd hvis vi glemmer bokmål/nynorsken vår, og bare skriver på dialekt, for enkelte dialekter skjønner jeg ikke ett kvekk av.. I Telemark sier man rar om han fyren som er kjekk. Og her i trøndelag så er den rare fyren bare merkelig... :roll: Kommenterte at jeg mente en fyr var rar til ei fra Telemark, og hun mente da at jeg hadde elendig smak... :roll:
Mvh Ida S. Eggen

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Synes Topolinis har et poeng her. Vi har få ting å holde oss til i forhold til å sikre at folk forstår de meldingene som vi vil nå ut med. Ord er egentlig en ganske liten bit av hva vi forholder oss til når vi snakker med hverandre, men ordene vi bruker bør kanskje nettopp derfor være så konkrete som mulig her som ikke annet enn ordene våre kommer til uttrykk. Ikke det at dialektiske uttrykk ikke kan være uhyre presise, ofte mer presise enn vanlig standard skriftspråk. Men det er fint med noe man kan enes om.
mvh

Locked