svenske sidene

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

svenske sidene

Post by Elsol »

Har en kjedelig fredaghskveld med lite å ta meg til så sitter her å surfer..Datt innom den svenske rottesiden og leste der om hvordan få en rotte tam..Hmm sir jeg bare :!:
Prøvde å kopiere,men det var ikke lov..
Sto iallefall at når man får en rotte i hus så bør man ikke vente på å ta i dem,man skulle bare gripe tak i dem med en gang..(sto beskrevet hvordan,husker ikke helt.. :oops: Elendig hukommelse..hehe)..
Det må jo virkelig være skummelt for en nyannommet rotte..

Når vi fikk snuppa og Emma i hus for tre uker siden prøvde vi ikke å ta i dem i det hele tatt.
La inn kluter med lukten fra oss mennesker i huset,tok buret demmes opp på kjøkkenbordet flere ganger om dagen og tok av topplokket,lot de så komme ut av egen fri vilje.
Satt bare der sammens med dem og viste de at vi ikke var skummel i det hele tatt.
Hadde leker og godbiter på bordet og lot de lukte og snøse på oss uten at vi gjorde noe nummer ut av det..
Slapp unna at redde rotteunger tisser og skjiter i redsel for å si det sånn.(har vært borti det hos andre..ikke artig.)
Nå etter tre uker har vi to supertamme jenter som bare vil ut av buret,kommer ut av fri vilje og går det for lang tid mellom hver luftetur gnæger de som besatt på sprinklene :) irriterende lyd ja så tror nok de har skjønt at gnæger de nok får de komme ut :oops:
Tok ikke lange tiden for å få de tam så kommer nok til å bruke samme framgangsmåte på andre jenter som flytter inn til oss...Ser ikke vitsn med å stresse så mye..

God helg til to og firbeinte her inne :D
Mvh
Elin:o)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

det har jo ikke så mye med svenskene å gjøre det, det er heller det at på private hjemmeside kan man skrive hva man vil. og ikke alle har like mye peiling. det sitter sikkert svensker og ler seg skakk av det de leser på noen norske sider også. det er lurt å være kritisk til det man laser og alltid sjekke flere kilder :)
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Det var på svenska rottselskapet(?) som er linket på ntf (iallefall før renoveringa av ntf sidene..)..Var innom der for en tid tilbake og da var ikke det innlegget der..Er kritisk til det meste desverre..Hehe..Tungvint egentlig..

http://www.srs.st/
Mvh
Elin:o)

ketopas

Post by ketopas »

Vänta eller inte beror ju på råttan. Är den helt livrädd så tycker jag gott att den kan få vara ifred ett tag först, men är den inte det så tar iaf jag hellre upp råttan direkt.

Läste förut av en som skriver mycket på SRS att det är bra om man tar upp råttan och stoppar den innanför tröjan, vid hjärtat. Hjärtats slag är lugnande för råttan samtidigt som den känner lukten av ägaren och lär sig på så sätt att ägaren är råttans trygghet, alltså att om något är läskigt så ska råttan hellre söka sig till ägaren än buren. Det är iaf vad jag kör på, har aldrig slagit fel.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe, jeg har mine tvil om at rottene oppfatter menneskets hjerteslag som beroligende :D
Men, at den sitter et varmt og mørkt sted og blir vant til lukten av sin eier er nok ikke så dumt, hvis den ikke er helt tam.

ketopas

Post by ketopas »

Som jag har fattat det så ska visst rytmen på hjärtslagen vara lugnande iaf. Kan ha fattat fel dock.

Kan leta rätt på inlägget hon skrev och kopiera in här om ni vill? :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er beroligende for en menneskebaby å kjenne menneskemammas hjerteslag, og sikkert også beroligende for en rottebaby å kjenne rottemammas hjerteslag. Tenk litt på hvor stor forskjell det er i frekvens... ;)

ketopas

Post by ketopas »

Håhå, nu fattar jag inte alls här :oops:

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

hehe..
Virket bare så brutalt at det første man bør gjøre når man får en rotte i hus er å gripe tak i den å holde den godt fast (ikke skyt meg om jeg leste feil,ikke så god i svensk..men mener det sto det..)
Må jo være like greit å bruke litt tid på temminga og gjøre den minst mulig traumatisk..Men finnes selvfølgelig flere måter å gjøre det på..men jeg liker ikke at dyr er redde og bruker heller den tiden det trengs for å så la de komme til meg når de er moden for det..
Men som jeg har nevnt tidliger så bruker jeg å klippe tskjorter eller lign i mindre biter og så går man rundt med klutene på seg inntil kroppen for å lage mest mulig duft :oops: av oss menneskene som bor i huset,legger så klutene inn til dyra for så å gjøre de vant til lukten vårs på en trygg plass..
Mvh
Elin:o)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

men det kan vel ikke være særlig trygt for en redd rotte å bli grepet tak i for så å bli puttet inn på en mørk plass med fremmed lukt og høye hjerteslag..(rottenes hørsel er vel meget god husker jeg ikke helt feil?)
og man har jo en tendens til å bevege seg også..Må være fryktelig skummelt det da..
Ser det for meg at jeg kom til en fremmed plass,men fremmede lukter,lyder og alt er fryktelig stort..
Så kommer det brått og uventet noe å griper tak i meg,holder meg fast,putter meg inn på en mørk plass hvor det eneste jeg hører er DUNK DUNK DUNK :shock: og plutselig beveger alt seg..Hadde nok både gjort det ene og andre på meg tror jeg..hehe..Ville ha blitt vått og ubehagelig for det som hadde meg på den mørke plassen...
Mvh
Elin:o)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

De fleste rotter trives på varme og mørke plasser :wink:

Locked