Rotter sosiale eller bare instinkt

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by Siv M »

Hei
I dyre bloggen min har jeg diskutert en stund med en jente som mener at hamster bare følger instinkt osv, pga at de aldri satt i ro av den grunn at de ikke brydde seg om kos å slikt, å da spurte jeg henne, hva med rotter å mus da , de er jo kjempe sosiale men heller ikke de sitter i ro lenge for å få kos, mener du da at dem også bare følger instinktet sitt å ikke bryr seg om kos å slikt.
Å da svarte hun at ja de var på lik linje med hamster at de bare fulgte instinktet sitt å at det er vi som bare velger å tro at de liker kos å er kjempe sosiale.


Så jeg spør her hva deres mening er, er rotter super sosiale eller er det bare vi som lurer oss selv på en måte å velger å tro det, mens de bare følger instinktet sitt :hæ:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by kikky »

Det er jo i for seg ett innstinkt hvis en vil kalle det for det, å være sosial.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by Siv M »

Ja det er sant, men hun mente de ikke var sosiale bare at de var hos deg for å tigge etter mat og godbiter , de brydde seg ikke om kos å slikt :confused:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by Matmor »

Det virker ikke akkurat slik... enkelte rotter praktisk talt tigger kos. De kommer og stikker hodet sitt inni hånden din, eller legger seg til i fanget og begynner å lage godlyder (det vi tolker som godlyder) når de blir klappet eller klødd. Gyse av velvære (slik vi tolker det) kan de også gjøre. Selvsagt, hvis man ikke aksepterer at dette er tegn på at de liker noe, aksepterer man heller ikke at de liker kos. Men da blir det vanskelig å si at hunder og katter også liker kos. Det er jo ikke alle hunder og katter som har tolmodighet til å sitte stille særlig lenge for det, i alle fall ikke når de er små
:rat:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by Siv M »

nei jeg tror ikke hun viste hva hun snakket om hun som skrev på bloggen min, hun sier det er forsket på osv å er veldig opphengt i vitenskap, men hvordan kan du du finne ut om de liker kos eller ikke ut fra bare vitenskap og forskning :confused: hun sammenligner hamster å rotter på samme måte mener de bare går etter overlevelse instinkt å er bare nysgjerrig på om du har noe mat eller godbiter de er ikke rolige hos deg av den grunn at de ikke bryr seg om kos å slikt mener hun, det er bare vi som tror dem liker det å lurer oss selv på den måten :suspicious:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by Siv M »

kopiert fra bloggen min

Kan godt hende mus og rotter oppfattes som mer sosiale, og at de setter mer pris på samhold. Men de på lik linje med hamsteren er bare dyr med instinkter, og de er ikke avhengige av oss mennesker til noe annet enn fôring og stell. Men, du kan jo tro hva du vil, for du virker ikke så veldig åpen for vitenskap og forskning på området. Det er jo helt greit å tilegne dyr menneskelige egenskaper de ikke har. Så lenge det ikke går utover dyrets ve og vel. ;)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by WillyWonka »

hm :)
Vel. Dere kan vel bare være enige om å være uenige :) Instinkt eller ikke, men jeg liker å tro at guttene mine kommer for å kose fordi de liker det <3
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Rotter sosiale eller bare instinkt

Post by Siv M »

Ja, det samme sier jeg om jentene mine :cheerful:

Post Reply