Ville du tatt det seriøst?

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Ville du tatt en rotteoppdretter på 15-16 år seriøst?

Ja
2
4%
Ja
2
4%
Nei
14
27%
Nei
14
27%
Vet ikke
10
19%
Vet ikke
10
19%
 
Total votes: 52

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Ville du tatt det seriøst?

Post by § RatGirl § »

Ville du tatt en rotteoppdretter på 15-16 år seriøst? f.eks kjøpt rotte fra denne oppdretteren? :?:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hvis foreldrene hadde hatt hovedansvaret for oppdrettet og det hadde stått i deres navn, og at foreldrene stadig kontrollerte ungdommens praktiske arbeid med dyrene ville jeg sikkert vurdert det, men et barn som driver for seg selv uten at foreldrene har full oversikt, NEI!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg ville sett an litt.. Hvis denne personen var oppvokst med dyr og foreldrene hadde drevet med det og det var kommet inn med morsmelka ville jeg nok tatt det mer seriøst enn en 16åring som nettopp hadde funnet ut at dette var gøy og spennende.

En som driver med avl, uansett type dyr, bør ha god nok økonomi til at det aldri vil være noe problem å kjøpe mat og strø og eventuelle vetrinær tjenester, og i mange tilfeller kan ikke en 16åring dette.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Enig med deg skubytroll :wink: :) .

Jeg lar ikke alder skille hvilke opdrettere som er særiøse eller ikke :roll: , man hva de driver med .

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg ville faktisk hatt problemer med en så ung oppdretter, fordi erfaringen tilsier at de ikke er modne nok til å ta et sånt ansvar. Mange unge mennesker skaffer seg rotter for så å omplassere dem, eller ignorerer råd de får fra mer erfarne mennesker rett og slett fordi de ikke har forstått alvoret i det. Jeg sier for all del ikke at jo eldre man blir jo mer skikket er man til å drive oppdrett, men det er faktisk en god del ting man ikke fullt ut forstår når man bare er 16 år. Selvfølgelig finnes det hederlige unntak. Uansett ville jeg ikke ha latt alderen være det avgjørende hvis jeg skulle vurdere en oppdretter, ung som gammel.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Heidi wrote:Jeg ville faktisk hatt problemer med en så ung oppdretter, fordi erfaringen tilsier at de ikke er modne nok til å ta et sånt ansvar. Mange unge mennesker skaffer seg rotter for så å omplassere dem, eller ignorerer råd de får fra mer erfarne mennesker rett og slett fordi de ikke har forstått alvoret i det. Jeg sier for all del ikke at jo eldre man blir jo mer skikket er man til å drive oppdrett, men det er faktisk en god del ting man ikke fullt ut forstår når man bare er 16 år. Selvfølgelig finnes det hederlige unntak. Uansett ville jeg ikke ha latt alderen være det avgjørende hvis jeg skulle vurdere en oppdretter, ung som gammel.
Jeg er helt enig med Heidi. Vi ser eksempler på manglende modenhet så altfor ofte her på forumet og det gjør vondt når folk nekter å følge råd og når rottene blir dem som blir nødt til å lide på grunn av dette. Fryktelig trist!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

da jeg var på den alderen var jeg IKKE moden nok som "seriøs avler". jeg hadde ikke satt meg særlig inn i avl eller genetikk og når mine 2 rotter ved et "uhell" (noen stappet en hann inn i buret til dem :evil: ) ble drektige tenkte jeg "kult, unger". det gikk bra med alle sammen, og de fikk nye hjem, men i ettertid aner jeg ikke hva som har skedd med dem.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hmm , tenkte sånn da jeg var 14-15 (noe alle her vet). Men nå har jeg ikke tid til og drive med oppdrett , men bare og ha rotter som selskaps dyr :? :wink: .

Man uansett vil jeg anbefale alle som er like unge (dust :wink: :roll: ) som meg, tenk grundig igjennom før du planlegger. Du kan godt planlegge hva som skal skje frem åver i tid men ikke alt sånn på sparket. . Selv om man er moden og er en del erfaren er det økonomien som er like viktig . Et stipend er ikke nok til og betae et keisersnitt eller en kasterering foreksempel. :D :?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alvrina wrote:hmm , tenkte sånn da jeg var 14-15
Hm, ut ifra måten du vurderer og begrunner ting her inne på forumet kan jeg ikke akkurat se at du har modnet så mye...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Panther

Post by Panther »

Melody wrote:
Alvrina wrote:hmm , tenkte sånn da jeg var 14-15
Hm, ut ifra måten du vurderer og begrunner ting her inne på forumet kan jeg ikke akkurat se at du har modnet så mye...

Det er som å be om å få en fight...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nei, vi skal slett ikke ha noen fight. Det finnes andre forumer for slikt. Har dere noe dere vil diskutere saklig, så er det lov. Skal dere diskutere deres egne seriøsitet eller modenhet så er det lov, så lenge dere begge er inneforstått med det.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Melody wrote:
Alvrina wrote:hmm , tenkte sånn da jeg var 14-15
Hm, ut ifra måten du vurderer og begrunner ting her inne på forumet kan jeg ikke akkurat se at du har modnet så mye...

Takk for den . Jeg slutter og si meniniga mi her jeg , for du bare vrir sannheten vegg i mellom . :evil:

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

*snork* Da blir det forhåpentligvis slutt på denne diskusjonen, Heidi?!? Anybody?!? :roll:

Da jeg var 15/16 fikk jeg min første rotte og hadde ikke peiling på ting og tang. Og jeg kan ikke huske at jeg eide et slags ansvarsfølelse som kunne vært stort nok til å se konsekvensene av dumme paringer da. Egentlig tenkte jeg ikke på oppdrett i det hele tatt. Hadde rotta alene at på til. Hadde helt sikkert verken hatt tid eller penger til oppdrett..
Hilsen!
Rose

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

At dere gidd å diskutere alder...Forskjell på mennesker uansett..Kan ikke ta utgangspunkt i alder bestandig..Ble mor i en alder av 17 år faktisk og jenta blir 9 nå og er en veloppdragen fornøyd onge:) og vil virkelig tro at om jeg hadde hatt interressen for rotter i 15-16 års alderen så ville jeg ha klart det helt fint..Fordi jeg jeg setter meg inn i ting jeg starter med..Men som sagt forskjell på folk og fe!(kaller ingen fe hær så det e sagt..Ingen sure miner takk :lol: )
Mvh
Elin:o)

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

elsol wrote:Men som sagt forskjell på folk og fe!(kaller ingen fe hær så det e sagt..Ingen sure miner takk :lol: )
:lol:
Hilsen!
Rose

Locked