"Rottene våre/mine"

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

"Rottene våre/mine"

Post by Roger&Ingrid »

Hei!

Synes det hadde vært morsomt å høre litt om "alle andres" rotter, vi. Tar derfor initiativ til et tema hvor alle kan fortelle litt om sine rotter, begynner med våre:

Damene:

Søta (black hooded, 9 mnd); Sjefen i dameburet. Hun setter de to andre på plass når det er nødvendig og har førsterett på alt godt i livet - yndlingsplassen i favoritthammock'en, sovehuset, mat og drikke. Hun er ikke like utadvendt mot mennesker, men blir stadig mer omgjengelig. Liker ikke så godt å bli håndtert.

Toffa(black hooded mm (?), 9 mnd); Søtas helsøster og lavest på rangstigen. Toffa-mor trives i alles selskap, hun er absolutt en "happy-go-lucky"-rotte. Hun er god og rund, takket være en feinschmeckernese og -tunge, og lar ikke en godbit ligge i fred; alt må lagres fortest mulig i sovehuset. Toffa elsker å stelle pels og klippe negler, gjerne på de to andre. Nye rotter? Ikkeno' problem for Toffa, hun godtok Lille My ved første møte. Det eneste som får Toffa til å tenne på alle pluggene, er mattyveri. Da tilter det for Toffa, og alle i hennes vei får gjennomgå...

Lille My(black ambk, 2 mnd); Yngst i buret og en klar utfordrer til Søta. My elske å erte og sloss og kan terge på seg gråstein (les Søta). Hun liker oppmerksomhet og er veldig glad i mennesker. Favorittsyssel: Å stjele mat fra sovehuset, noe søstrene ikke ser på med blide øyne. My blir ofte observert liggende på rygg med to damer over seg.

Gutta:

Spinus(champagne self, 7 mnd); Den Store Vennlige Kjempen - han eeelsker å leke "kyss", klapp og klem. Lykken er å sove i en hammock, gjerne mens et menneske klør ham bak øret. Spinus godtar det meste, så lenge alt foregår på hans premisser. "Løfte meg,nå? Passer dessverre ikke. IH!!" Hasselnøtter er den beste maten man kan få, synes Spinus.

Tommeliten(black hooded m/panneflekk, 5 mnd); Mammadalt og jentefut. "Tommen-gutt" elsker å bli klødd i nakken og synes det er stas når mamma rufser ham over hele kroppen. Kos og kløing er skikkelig deilig, men best av alt er den daglige spaserturen på og rundt dameburet. Tommeliten tror damene er hans eiendom, og liker IKKE å se at Spinus også får snuse litt på dem gjennom sprinklene. Favorittmat: Leverpostei.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

får henge meg på jeg da...

begynner med jentene:

Adona
(black berkshire mm/irish mm dumbobærer)
den eldste i buret. hennes livsoppgave er å slikke finger, hender, ansikt osv. tror hun i hvertfall. ganske rolig jente igrunnen, mer opptatt av å kose med mennesker enn å leke med de andre rottene.

Flavia
(blue point siamese berkshire)
nest eldst (hun og Isvrouw er like gamle). den roligste jenta jeg har som aaaldri sier nei takk til kos. hun tar gjerne imot en godbit også, men ikke for å spise den. den skal gjemmes en lur plass så hun kan hente en ny. hvorfor den første er borte når hun kommer tilbake skjønner hun ikke.

Isvrouw
(agouti self dumbo rex)
nest eldst hun også ja. den litt sjenerte typen som drukner i de andre når de henger i døra og vil ha oppmerksomhet. men får hun sjansen er hun kjapp som et lyn med å kravle opp på skuldra di for at hun ikke skal bli oversett. løper i hjul 23 timer i døgnet, det er jeg rimelig overbevist om.

Isaura
(blue cinnamon self dumbobærer)
en av de vakreste, noe hun er helt enig i :p ganske aktiv, men ikke hyper. liker hjulet hun og, men ikke så ofte som Issy. de er forøvrig kusiner og ligner hverandre ikke overmye. Isaura er alltid først i døra, og er noen foran henne så klatrer hun bare over dem.

Gunilla
(black berkshire dumbo)
en typisk "gjøre-selv" jente. jeg kan godt få kose med henne, men hun bestemmer når. gidder hun ike mer så går hun bare. og hun kan godt klatre på skuldra mi og være der, men vil jeg bestemme når jeg skal ha en rotte på skuldra... så får jeg værsågod ta en annen.

Xayide
(cinnamon varigated)
har konstant løpetid eller hvis ikke hun har er det alltids en av de andre som har så hun kan pare på dem. å krype inn i skapet bakfra og prøve å gnage seg ut gjennom døra er veldig digg....

Lefeber
(beige/fawn berkshire dumbobærer)
den frekkeste rotta man kan tenke seg. hun har forstått for lenge siden at hun er dronning her i leigligheten, buret er bare "rommet" hennes, noen beggrensede timer med begrenset plass. leiligheten er et palass, og hun åpner hvilke som helst burdør (helst sammen med Xayide og Flavia) og utforsker. meget sjarmerende er det jo at hun kommer når jeg roper :)

så guttene:

Cornelius
(black berkshire dumbobærer rex)
oppdretters egne ord var at han har en ryggrad som overkokt spaghetti. det er helt sant. han er sjef i buret kun for han er eldst. han har et stort sovehjerte, emn noen ganger finner han og Even på at de skal leke. klatrer fra toppen av buret og ned, bokser litt mot hverandre, førstemann opp og ned igjen, bokser litt mot hverandre osv. kun på kveldene når jeg skal sove :roll: har ennå ikke genetlig funnet ut om de tester hverandre rang eller bare leker.

Even
(agouti blazed ambk dumbo)
har ikke vært så mye sosialisert fra han var liten, så han trenger endel med kontakt for å være kosegutt. må ikke misforstås, man kan gjøre hva man vil med ham, men han syns ikke han trenger å like det. har man f.eks en godbit snapper han den ut av hånda fortere en man aner og spiser den heller i fred og ro. holder man derimot godt fast kan det bli en heidundrende drakamp :lol:

Jerrie
(black berkshire dumbobærer)
minst like frekk som Lefeber, men litt roligere. i sitt ess når han får være løs på pulten eller noe der det er mye spennede. men man er nødt til å se på ham hele tiden, for han krever oppmerksomhet. tar man øynene fra ham kommer han og gnager på nærmeste finger til han igjen har ønsket oppmerksomhet. og han eeelsker tranger plasser. f.eks genserarmer. som han snart er for stor til å komme inn i. men når han endelig klarer det er det full fart med å gnage seg ut igjen :roll:

Feuer
(black berkshire dumbo)
min største hann. meget kosen og snill som dagen er lang. ikke så mye mer å si om ham, han gjør aldri noe galt :lol:

Chevy
(siamese hooded dumbobærer)
er foreløpig minst, og på det tidspunktet han fremdeles klarte å snike seg ut av buret der sprinkelavstanden var bittelitt større enn alle de andre steder kunne man være sikker på at han alltid gjorde det. han er veldig aktiv, løper myei hjul, og skal alltid være med der det skjer. når man gjør rent, bytter vann, forer osv... aldri kan man få fred.


SÅÅ glad i alle rottene mine :)
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

sonja89

Post by sonja89 »

Jeg har bare 2 hann rotter (som er verdens beste rotter). Fikk de får sånn ca 3 mnd siden, så da er de vell en 4-5 mnd begge to.

Bånnsky
Verdens beste koseklump :) Liker å ligge på fanget å bli kosa med, eller i hetta når "mamma" går rundt omkring i huset. Da er livet helt digg. Er ikke så glad i å springe på rommet, bedre å ta livet med ro. Han tar seg en runde på golvet, lekesloss litt med Ringo, kommer å koser, springer litt igjenn og går i buret å legger seg. Da er han utslitt... Han elsker å gjøre Ringo sjalu. Han kommer til "mamma" og koser rett forran øya på Ringo, lager litt overdrevne koselyder (later som at livet er såååå herlig) og går i buret for å spise med en gang han ser at Ringo er blitt sjalu og har gått for å furte. Han er "dama" i buret :P Han liker å lage rottereir av avispapir og hamstrer all maten han finner, er også veldig glad i å vaske ting (Ringo, hender, veggen osv., altså ALT som går ant å vaske). Elsker å velte helt fulle matskåler, da blir mamma sååå glad :twisted:

Ringo
Ringo er ikke så kosete, men han kan når han vil og når han vil, så SKAL han :P Han liker å bli klødd når han sover inne i buret, men når han springer på gulvet, så vil han helst utforske, kosing kan man gjøre etterpå. Når han har rast fra seg, og er klar til å kose, så er det såååå typisk at den feite Bånnsky fyren har rappa kose plassen. Å det går jo ikke ant at begge koser samtidig, det er ikke kos. Da er det bedre å gå inn i huset å furte. Ikke snakk om det går ant å smiske med han heller, har man fornermet han, så får man vite det også. En fornermet Ringo sitter i buret, på en vedkubbe. Tar man handa mot han for å kose, så hopper han høyt og gneller, snur seg (med rompa mot deg) eller springer avgårde å later som at du er en morder, som skal drepe han. Han har også den dumme uvanen med å velte matskåla :twisted:

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Jeg deler nå leilighet med to ganske så forskjellige hunnrotter.

Mist :
Fikk henne i begynnelsen av oktober, født en gang i september. Hun er en dumbo, og fikk navnet Mist (tåke) pga den nydelige grå fargen pelsen hennes har. Hun er helt blågrå (litt usikker på hvilken nyanse/farge det er, men kan fikse et bilde) med en liten tynn hvit strek/prikker på magen. Hun er alltid kosete og rolig, men hvis Shadow blir for pågående eller plagsom, er hun raskt ute med bakfoten og planter den treffsikkert i pannen til Shadow. Veldig glad i frokostblanding (Cheerios, uten sukker), tørket brød og alt godt som hun ikke skal ha. Veldig kresen i fôr-veien, har gått gjennom tre-fire ulike typer fôr for å finne noe hun vil spise. Foreløpig har vi stoppet på Krokant fullkost-fôr og LifeCare frøblanding. Dét går ned på høykant! Er en stor-snuser, og liker å begrave nesen sin i ting (ører, navler, hull i belte) og snuse inn så godt hun kan.

Shadow :
Shadow var en slags julegave til meg og Mist, hun satt i karentene hos mamma og pappa til vi kom hjem på juleferie. Var 8 uker når jeg "fikk" henne, så det vil si at hun ble født en gang i oktober. Fikk navnet sitt fordi stort sett det eneste du så den første tiden, var skyggen hennes idet hun stakk av. Hun er hooded, mørkebrunt (kan forveksles med svart) hode og ganske bred stripe nedover ryggen, ser ut som om den blir brutt nederst på ryggen, resten av kroppen er hvit. Hun er utrolig skeptisk til nye spiselige ting, og skal helst vente til Mist har smakt før hun selv vil ha (helst den biten Mist spiser på). Hun kan være utrolig bøllete til tider, både ovenfor Mist og meg, men like så ofte veldig kosete.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Påss

Post by Påss »

Kaster meg på karusellen jeg også. Pr. d.d. her jeg to gutter, men venter på Soldaten fra Topolinis 6.kull. Noe jeg gleder meg villt til :D
Tassen er black eubk. Eldst, butikk-kjøpt 18.11. og født ca tidligst medio okt. Prikken er agouti hooded mm, butikk-kjøpt og født i slutten av nov.
Tassen og jeg har vår egen lek :P Jeg prikker ham på baken og sier titt-titt. Han går bananas, hopper og spretter, løper og ser helt koko ut :P og det er om att og om att. Men Prikken må ikke blande seg, da blir han lagt på ryggen umiddelbart. Merkelige greier.. men når dette pågår, så er det bare "oss to" :oops:
Tassen er kosete og veldig kontaktsøkende (som en dampveivals i 100 km/t), men på egne betingelser. Helst i fred oppå meg eller under tøyet, hvor han kan sovne eller pusse seg eller spise. Han er en brauten storkysser :oops: og vil du ikke - så skal du :oops: Nysgjerrig og med der det skjer.
Prikken trives med fred og ro. Han er en søt kar med en enda søtere sjel, men er egentlig ganske tøff. Han er forsiktig og alt gjøres med samme forsiktighet (som en fjær i vinden) - såfremt det ikke har med hamstring å gjøre :wink: Hender er nesten farlig, og det er kun greit hvis han bestemmer eller han kan komme seg ett annet sted via hånda. Resten av mennesket er ikke farlig, bare verd å utforske.
De deler matskål (enda de har to), pusser hverandre, leker og sover sammen. De kan ikke være for lenge fra hverandre uten å sjekke hvor den andre er :D

Locked