"symptomfri"

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

"symptomfri"

Post by Sandratravolta »

Var hos dyrlegen med Vincent på fredag, og jeg sa ifra at han hadde lagd litt fæle lyder og nyst litt i det siste og sånn. Og hun sa at hun ikke kunne høre noe så da var det nok ikke så farlig.. I hele natt har han laget "duelyder" eller surklet fra halsen mens han har vært i buret, det høres ikke så godt mens han løper rundt men så fort han sitter litt stille kan det høres. Kan til og med høre det hvis jeg er i et annet rom. Ringte dyrlegen nå og sa ifra, at jeg var der på fredag og sa at han har nyst og sånn, og at han var mye verre i dag. Og da skulle de sette opp ny time, men jeg mener at det kan da ikke være nødvendig at hun ser på han? For jeg var der på fredagen, og sa ifra da, var jo ikke akkurat sånn at hun undersøkte han så veldig nøye, siden han var der for å bli chippet.

Føler at jeg ikke har så veldig lyst til å betale 500,- ekstra siden jeg var der på fredag og betalte 1100,- da, og sa ifra at han ikke var helt i slaget sånn ellers. Hadde vært greit om det hadde dukket opp noe helt nytt, men... :( Blir så frustrert. Jeg er liksom ikke noen ekspert heller, og jeg føler at jeg ikke er så veldig hysterisk når det kommer til rottene, og føler at jeg blir littegranne lurt. Det må da gå an å ta for seg det som er galt når jeg først er der og har time.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: "symptomfri"

Post by Siv M »

Jeg føler med deg, det er ingen dyrlege her i nærheten heller som er noe flink med rotter, jeg ville nok likevel tatt henne med ned, spørr etter en som er flink med små dyr eller om du har en vett som du liker bedre en de andre, det gjør jeg . Kan ikke være noe gått for totten din å gå å ha det slik, det høres ut som den er forkjølet eller har lvi.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: "symptomfri"

Post by Milla »

Har selv hatt dårlige erfaring med maaange dyrleger... Takket være Tonje L. så kom jeg i kontakt med en i nærområde som var flink.

Samtidig så opplever jeg at om det er øvre LVI vil de ikke kunne høre noe på lungene av den grunn. Men ut ifra symptomene og det jeg har observert har de sagt at i de tilfellene at det er nok en mindre øvre LVI, og deretter fått behandling med antibiotika.

Kan det være noe han reagerer på?
Hva slags type vaskemidler bruker du når du vasker bur og inventar ?

Jeg oppdaget at mine reagerte på OMO, skiftet til Blenda/neutral og de sluttet å nyse. Var en gang jeg skulle vasket aalt i buret samtidig, tar det som regel i intervaler, satt hun ene nedi, og fikk det jeg vil karakterisere som et "nyse anfall". Dermed bar det vei til butikken og vaske aaalt på nytt igjen :klaskepanne: Verdt å prøve!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "symptomfri"

Post by wollf »

Lenge har rotta hatt disse symptomene?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: "symptomfri"

Post by tantepose »

Og har han hatt noen kur?
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: "symptomfri"

Post by Sandratravolta »

Problemet er jo at hun som jobber på Tam Klinikk Alna egentlig skal være veldig flink med rotter..

Når jeg gjør reint i buret bruker jeg sånn desinfeksjonsspray som man får kjøpt i dyrebutikk, når jeg gjør rent matskåler bruker jeg litt zalo, og med hengekøyer bruker jeg OMO vaskepulver tror jeg.. Men de har ikke reagert på vaskede hengekøyer før. Dessuten er det ikke noen hengekøyer i buret til Vincent. Alle rottene har nyst litt i to uker, ikke mye, men sånn litt av og til, men jeg har regnet med at det er fordi jeg kommer hjem og lukter jenterotte og da bruker de nesa veldig intenst. Onkel har det kronisk så han nyser ganske jevnt, og lager litt rare lyder innimellom, men det er ikke så ille som da jeg fikk han. Han har gått på én antibiotikakur.

Vincent har lagd sånne lyder i rundt fem dager, tror jeg. Har bare vært små hikkeaktige lyder i starten, men jeg har trodd det var Onkel så har ikke tenkt så mye over det, og han har nyst en del. Men etter han var hos veterinæren og ble chippet på fredagen har det bare blitt verre, og i hele natt og dag har han lagd due/surklelyder. Han har vært på én antibiotikakur før, for det vi trodde var en hoven spyttkjertel eller noe, hadde liten kul ved halsen, den er borte nå. Han er ganske pigg og i fin form ellers, hopper opp på buret så fort han får med seg at det skjer noe og spiser mat og godt og drikker vann.

Virker som om Vincent kanskje har blitt dårlige form etter han ble satt i bur alene, han kan jo ikke være med de andre enda siden han er så sinna på de, så må nesten vente til testosteronnivået synker.:/
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: "symptomfri"

Post by Sandratravolta »

Og så har de hatt litt porfyrin rundt nesa..
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "symptomfri"

Post by wollf »

Sandratravolta wrote:Problemet er jo at hun som jobber på Tam Klinikk Alna egentlig skal være veldig flink med rotter..

Når jeg gjør reint i buret bruker jeg sånn desinfeksjonsspray som man får kjøpt i dyrebutikk, når jeg gjør rent matskåler bruker jeg litt zalo, og med hengekøyer bruker jeg OMO vaskepulver tror jeg.. Men de har ikke reagert på vaskede hengekøyer før. Dessuten er det ikke noen hengekøyer i buret til Vincent. Alle rottene har nyst litt i to uker, ikke mye, men sånn litt av og til, men jeg har regnet med at det er fordi jeg kommer hjem og lukter jenterotte og da bruker de nesa veldig intenst. Onkel har det kronisk så han nyser ganske jevnt, og lager litt rare lyder innimellom, men det er ikke så ille som da jeg fikk han. Han har gått på én antibiotikakur.

Vincent har lagd sånne lyder i rundt fem dager, tror jeg. Har bare vært små hikkeaktige lyder i starten, men jeg har trodd det var Onkel så har ikke tenkt så mye over det, og han har nyst en del. Men etter han var hos veterinæren og ble chippet på fredagen har det bare blitt verre, og i hele natt og dag har han lagd due/surklelyder. Han har vært på én antibiotikakur før, for det vi trodde var en hoven spyttkjertel eller noe, hadde liten kul ved halsen, den er borte nå. Han er ganske pigg og i fin form ellers, hopper opp på buret så fort han får med seg at det skjer noe og spiser mat og godt og drikker vann.

Virker som om Vincent kanskje har blitt dårlige form etter han ble satt i bur alene, han kan jo ikke være med de andre enda siden han er så sinna på de, så må nesten vente til testosteronnivået synker.:/
dropp zalo og bruk grønnsåpe eller eddik. og vask hengekøyer med noe nøytralt. om det hadde vært deg som var syk, ville du sagt du er forkjøet eller at du har luftveisinfeksjon?

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: "symptomfri"

Post by Sandratravolta »

Ok, skal begynne å vaske med grønnsåpe. Og så får jeg kjøpe noe nøytralt til hengekøyene. Jeg ville sagt at Esel og Snus er småforkjøla, eller at de reagerer litt på nye lukter og sånn, Onkel har noe kronisk og Vincent har nok noe ny luftveisinfeksjon (men det høres kanskje litt gurglete og slitemete ut). Høres hvert fall sånn ut, nå hadde ikke JEG vært oppegående som Vincent om jeg hadde hatt luftveisinfeksjon.. Men han lager samme lydene som Onkel lager når han er i litt dårligere form enn ellers.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "symptomfri"

Post by Matmor »

Har du muligheter til å ta opp lydene han lager? Mange moderne PC-er har innebygd både kamera og mikrofon, så hvis man rigger det opp mot buret eller et sovehus på lufteplassen har du en sjanse til å få det med deg. Det er vanskelig for veterinærene å vite hvor alvorlig noe er når de aldri selv ser eller hører symptomene. Så hvis du har en rotte som slutter å virke syk når den kommer til vet'en er filming og lyd veldig viktig.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: "symptomfri"

Post by mily »

Hu ene min har veldig følsom nese så nyser i ny å ne , har mye å si ossen vaskemiddel du bruker både på rottenenes hengekøyer og dine egne klær og unngå håndsåper med lukt, her i huset er det null parfyme på seg når en holder på med tottene. Hu mi reagerte også på noen av de vaskesprayene man får i dyrebutikk :flau2: skal ikke være lett... Men jeg har også vært borti dyrlege som ikke veit så mye om rotter, og som det ikke er så mye hjelp i...Men hva gjør man ikke for babyene sine, jeg ville sett det ann og tatt turen igjen hvis det ikke bedrer seg.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: "symptomfri"

Post by Sandratravolta »

Har kjøpt parfymefritt vaskemiddel nå, tilfelle det har noen innvirkning på guttene, men de har ikke reagert mye på sånn før. Det ordnet seg uansett da jeg fikk snakket med veterinæren! Var hun i "resepsjonen" som var ugrei og vanskelig, så da kommer Vincent til å få en antibiotikakur fra i morgen.

Han har jo vært gjennom mye stress de siste dagene, reise med buss (selv om de er reisevant) og narkose og chipping, pluss at han står alene i bur, kan jo hende det har gjort at en liten forkjølelse har utartet seg. Håper han blir bedre hvert fall!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply