To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Sandratravolta »

Jeg har en lekeplass til rottene mine, men de er i en bøllealder alle sammen, så noen ganger fyker de i tottene på hverandre og en av de faller på gulvet, eller begge to.. Ellers så er de ute og utforsker og ramler utenfor, jeg har prøvd å henge opp putetrekk, men, det funker dårlig som falldemping siden jeg bare får festet ett, og det blir skjevt siden sofaen er lavere enn hylla..... Er det noen som har noen fine tips?? For det er nemlig LITT vanskelig å få festet hengekøyer fra hylla og ut i løse luften desverre:/

Og så lurte jeg også på en annen ting, er det noen av dere som har noe erfaring med mus? Det er så vanskelig å finne norske nettsider som handler om mus som kjæledyr. Kan de ligne på rotter, eller blir det et litt ubrukelig kjæledyr, sånn som hamster?? (Kun for å se på nesten) Jeg har arbeidspraksis i dyrebutikk nå, og de sendte to gutter og en jentemus sammen fra sverige, og da ble det jo babyer.. Men det er noe av det nydeligste jeg har sett, så jeg vurderer å ta med noen av jentene hjem, siden mus er litt vanskelig å selge og det var jo ikke helt planlagt å ha 11 mus i butikken.. (Blir så irritert på de som jobber med å sende avgårde dyr, tenk å være så talentløs i jobben sin a gitt..)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Siv M »

Du kan legge fleece tepper rundt på gulvet i de høydene de oppholder seg så lander dem mykere :cheerful: Mus har jeg lite erfaring om, annet en at de lukter strammere en rotter :bleh: det gjorde ihvertfall den danse musa jeg hadde en gang, hun stinket.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Sandratravolta »

Joda, kan legge tepper på gulvet, men de faller uansett ganske langt ned, er så redd for at det ikke er lenge før noen skader seg litt på ordentlig, til nå har det gått veldig bra, de blir bare veldig overrasket når de plutselig er på gulvet. Er nok jeg som blir mest redd, løper til unnsetning og klemmer på dem for å kjenne etter om de har vondt noe sted.

Ja.. Guttemus STINKER hvert fall, verste jeg har lukta i hele mitt liv, derfor jeg vurderer jenter, lukter mye mindre. Seriøst, de museguttene lukter verre enn stressbæsj og gammal dokasse til sammen. Bruker sånn "burdeo" i bunn, men hjelper ikke særlig.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Siv M »

:rofl: jeg hadde jente mus når jeg hadde den danse musa å hun luktet :sick: de lever så lite også da, vanlig mus har jeg ikke vert borte i så jeg vet ikke. Du har nok å gjøre om du skal springe å passe på dem hele tiden, de tåler nok litt, mine hopper ned av egen vilje , andre ganger detter de ned, Smurfine datt ned fra toppen på do skålen her om kvelden , hun satt der knappen er til å dra ned, satt å spiste nøtt da en annen bur venn kom å hun skled ned, bump hørte jeg, spurte om det gikk bra med henne jeg å hun satt å spiste videre :giggle:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by wollf »

mus blir ikke like tamme som rotter :worry:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Sandratravolta »

Blir de tamme i det hele tatt? Eller er det på nivå med hamster? Det skulle ha vært sånn at de oppførte seg sånn som rotter syns jeg, for de ligner jo så mye, så da ser de jo ut som babyrotter hele livet!;)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Siv M »

Gull hamster blir tamme, jeg har ei nydelig lita frøken som er veldig tam :cheer: Jeg tror heller ikke at mus blir like tamme, jeg tror de er veldig aktive men at de ikke liker kos slik som rotter gjør, de er nok mere stress dyr tror jeg :sarcastic:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Sandratravolta »

Hmm, har syrisk hamster selv. Jaja, får dulle litt med de og håndtere de litt når jeg er på jobben og se hva det blir til hvert fall.

Men, jeg liker ikke helt tanken på å la rottene falle ned helt fra toppen av hylla altså, selv om det er fleece under. Er jo tross alt over en og en halv meter tror jeg. Kanskje det kunne gått an å spikret fast noen tynne planker som jeg kunne festet kroker på? Vet noen om kroker eller lignende som er fint til den slags bruk?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Siv M »

jeg laget lufte binge til mine av flytte esker å gaffa teip som jeg brukte til og begynne med da er det begrenset for hvor dem kan være, men så ville dem ikke være der, så jeg har dem inne på ene bad rommet vi ikke bruker noe særlig å der har jeg lagt esker å klore stativ å balanse tau i taket :cheer:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Sandratravolta »

Mente å spikre fast planker ut fra de "nederste hyllene" som de får lov til å være i,for så å kanskje feste hengekøyer i disse, de har fire hyller de får lov til å bruke + toppen av hylla.

Image
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Siv M »

:boing: du verden det så flott ut, ja du kan jo prøve på noe slikt men du må finne riktig tre sort da de skal jo ikke ha noe tre varer som er giftig i tilfelle de vil gnage på dem da

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Sandratravolta »

Gnaging på tre er ikke lov her i huset. De har masse gnagesteiner og gnagebein og gnagetrebiter som er kjøpt i dyrebutikk, dessuten, hvis jeg skal feste det så stifter jeg fast stoff rundt plankene med stiftepistol.

Får vel spørre på en jernvareforetning om de har noe slags tynne kroker eller ringer ellernoe.. Trenger noe som jeg kan henge fast hempene til hengekøyer eller lignende på.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Siv M »

Du kan lage en trapp fra toppen av buret å ned på gulvet da, men det hjelper ikke så mye på knall å fall da :hmmm: billige skumgummi madrasser rundt buret demper fallet

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Sandratravolta »

Går trapp fra sofaen til hylla, rottene kan ikke/får ikke være på gulvet i leiligheten min. Så de er i buret og sofaen min og hylla da de er ute av buret. Tror ikke det blir så veldig pent med skumgummimadrasser rundt hele leiligheten heller. Vil ikke oppfordre de til å klatre ut av sofaen eller ned fra hylla. :/ Jeg trenger noe som kan dempe fall FØR de treffer bakken.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: To i én, "falldempere" og mus som kjæledyr??

Post by Siv M »

:hmmm: ok jeg skjønner, håper du finner en bra løsning på problemet med knall å fall , mine får ikke være i stua pga vi har to katter som stort sett er inne nå når det er kaldt så de har eget lekerom som sagt .

Post Reply