Hei!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Hei!

Post by Elsol »

Hva driver dere med annet enn rotter?hobbyer osv....

Selv er jeg ivrig akvarist med et 250 l akvarium med malawi ciklider i og er også hundegal :D (har ikke hund pr nå,men favoritten er dvergschnauzer...Bare synd den rasen opprinelig er rottejeger :cry: )

Er også aktiv i dyrebeskyttelsen tromsø og er leder i hundegruppa som driver formidling og omplassering.Er krisehjem for hund når det trengs oxo..Men har en liten pause fra formidlinga no..Styrte det alene i 2 år så når jeg fikk en hjelper så fikk hun overta tlf for ei stund...

Tidligere slukte man bøker også,men det har man ikke tid til nå..(bynner jeg å lese,slutter jeg ikke før boka er lest..Får ikke gjort noe annet da :oops: ..)

Sitter også masse på datan,men er da å "studerer" hobbyene mine..Hopper mellom hund,rotter og akvariumsidene hele tiden :D
Last edited by Elsol on 25 Jan 2005, 15:41, edited 1 time in total.
Mvh
Elin:o)

Henriette

Post by Henriette »

sjov ide :D

Jeg meditere, har min egen lille Zen-garden :lol: , så laver jeg lidt hjemme yoga. Og så er jeg en samler :oops: Jeg samler Buddhaér, alle slags.

Jeg læser også om Feng Shui og psykologi, men det er også bare på hjemmefronten :?

Panther

Post by Panther »

Hm, jeg kjører en del snowboard (kan ikke det pga en knaskade og får ikke kjørt neste år heller!...siden da er jeg i Australia :( )
Også leser jeg en del... Krim mye rart...Tegner også

Har også fire akverier, en 150 to 60 og et 20 liters og driver mye med killi, men også en del ciklider, og annen fisk.. (forkjerlighet for prakt botia, hærlig fisk) og oppdrett av det.

De fleste som kjenner med synes jeg er veldeig opptatt av dyr... Har hatt hund, Zita, som er dypt savnet. Zita var en Golden Retriver.Har vært opptatt av huneder helt siden jeg var liten jente. Og jeg er svak for Boxere.

Rotter tar også en stooor plass i livet mitt, har hatt 8 rotter gjennom tidene...Begynte vel da jeg gikk på barneskolen en gang...de har kommet som små nurk og forlatt meg med mange gode minner alle sammen. :D
Og også hatt hamstere og har to store hårete katter. :D
Last edited by Panther on 25 Jan 2005, 21:44, edited 1 time in total.

sonja89

Post by sonja89 »

Jeg går jo på skole da, men i fritiden min holder jeg på med litt av hvert :) Har en blandingshund, som jeg jobber med for å få han til å "like" fremmende (han er nervøs). Noen som har noe råd på hvordan men får en 1 år gammel hund til å ikke "true" fremmende?
Den 20. Februar får jeg en til hund, en kinesisk nakenhund :D Noen som har en nakenhund her?
Så holder jeg på med rottene mine, akariumene mine, dataen og de andre dyrene våre... Liker å holde på med hester, så jeg rir litt også da, men det er svært skjeldent. Har liksom ikke tid til det nå.
Liker også å lese krim bøker, sitter gjerne å leser til klokken 3-4 om natta, og da er det litt vanskelig å stå opp dagen etter får å gå på skole. Så er jeg jo lamme vennene mine :)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

sonja89 wrote: Har en blandingshund, som jeg jobber med for å få han til å "like" fremmende (han er nervøs). Noen som har noe råd på hvordan men får en 1 år gammel hund til å ikke "true" fremmende?
Den 20. Februar får jeg en til hund, en kinesisk nakenhund :D Noen som har en nakenhund her?
Hva slags blanding er han? (gjetter på at det er border collie i han?)
Har du hatt han lenge?De fleste hannhunder på den alderen liker ikke fremmede er min erfaring.De er midt i puperteten og er hormonelle som fy :twisted:
Hannhunder blir ikke hund i hodet før de runder 2 år sånn ca + -..Hehe..før den tid er de hormonbomber.
Mammas hund Emil Dvergschnauzer var et uvær av enn hannhund helt til nå nylig,han blir to i april.Prøvde kjemisk kastrering på han til og med uten at det hjalp hær i sommer..Men nå er han den dorske rolige karen :D Skulle tro han ble et par år eldre over natta..
Kinesisk nakehund har jeg ingen erfaring med..Hørtes spennende ut iallefall :D
Mvh
Elin:o)

sonja89

Post by sonja89 »

Han er blanding av boxer å en eller annen trekkhund, men han ligner på en labrador :) Vi har hatt han siden han var 8-9uker. Jeg tok hurtigruten til Kirkenes når jeg skulle hente han. Når jeg møtte han mannen som skulle gi han vekk på parkeringsplassen, så hadde han med moren å faren. Mora var kjempe snill, men jeg fikk ikke røre eller komme nært far`n :? Theodor (hunden) reagerte ikke på meg eller venninnen min, men på alle andre på båten. Han "reiste bust" og lagde en sånn svak knurrelyd til alle andre som ville klappe han, så vi tok han med i lugaren å ble der resten av turen. Når vi kom hjem, så tok det 2 uker før onkel fikk ta på han. Når det kom folk på beskøk, så gjemte han seg i en krok under et bord. Og når vi møtte på folk ute, så tisset han på seg. Han er ikke så ille nå, nå ligger han på plassen sin i stua og ser på besøket. Kan hende at han er tøff nok til å lukte på de, men hvis de rører på seg, så hopper han tilbake.
Når vi møter folk ute, så reiser han bust, men knurrer ikke (av og til bjeffer han mot folk). Han har ikke noe problem med unger.Det har aldri hendt han noe når vi har hatt han, og vi har ikke tvunget han til å gjøre noe han ikke vil heller. Alt skjer i hannes tempo, men det går veldig tregt (1år er veldig lang tid :? )... Har du noen råd?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Dette driver jeg med om dagen:
Jobber fulltid i butikk, noe som er ganske kjedelig...
Hjemme har jeg en samboer, 7katter, 4 rotter, 3 hamster, 2 kaniner og 2 deguser, så det er litt å holde fingrene i der... Om sommeren er jeg også veldig glad i å holde på ute i hagen min som er litt i overkant av 2,5mål...
Det står alltid ting på "venteliste", kjøkkenet skulle vært pusset opp, og stabburet skulle vært malt, men her på Skauby tenker man som så; "Alt til sin tid"...

Angående den nervøse hunden.. Søstern min sin hund (Oliver) er akkurat likedan. han er 7-8mndr nå, men han er blitt bedre. Han er blanding av setter, terrier og forster så han er ingen liten hund.. Da vi var i telemark hos noen bekjente kom en bitteliten hund løpende (ca 12cm skulderhøyde), kjempeglad for å få lov til å hilse på fremmed hund, men Oliver ble så redd at han skrek rett ut i redsel. Oliver var sikkert 50ganger større enn den lille tassen, det var ganske komisk. Men nå har han faktisk turt å hilse på en dachs så det går fremover ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Panther

Post by Panther »

sonja89 wrote: Har en blandingshund, som jeg jobber med for å få han til å "like" fremmende (han er nervøs). Noen som har noe råd på hvordan men får en 1 år gammel hund til å ikke "true" fremmende?
Zita, den hunden jeg hadde fikk helt feil oppdragelse. Det var ei tispe da, men jeg forteller historien alikevell jeg :wink:
Vi gikk på kurs med Zita, fra hun var en liten valp til hun var omtrent to år. Treneren som vi gikk hos sa det at vi måtte straffe bikkja hvis den gjorde noe galt, så det gjorde vi...siden vi ikke hadde noen erfaring med hund, så viste vi ikke at dette var helt feil måte å lære opp Zita på.
Da hun var litt over ett år begynte hun å knurre. Hun likte ikke fremmede og spessielt ikke hender.
Vi fikk en spesialist på problem hunder over og hun fortalte at hun aldri hadde sette en hund med så lite signaler/språk før. Hun hadde fått helt feil oppdragelse. Hun var redd for hendene fordi hun forbant de med at treneren/mamma(mamma har forresten fryktelig dårlig samvittighet pga dette, men hun kunne jo ikke noe for det) ristet henne i nakkeskinnet når hun gjorde noe galt.(dette fikk vi besked om var den riktige måten, og vi hadde aldri hatt hund før)

Hun knurret aldri til meg eller mamma, som var de to som hadde lært henne opp mest. Mamma stod for hovedoppdragelsen og jeg lærte henne forskjellige kunster på gøy. Og hun elsket det, bruke nesa å finne ting. Balansere godbit på nesa, "sitte bamse" og rulle...
Men hun knurret ofte til femmede. Etter at vi hadde gått hos spesialisten og lært hvordan vi egentlig skulle håntere en hund ble hun mye bedre. På slutten av livet sitt (ca 4 år ble hun:() kunrret hun skjelden.
Vi roste henne når hun gjorde noe riktig, ikke straffet når hun gjorde gale ting.

Vi bestemte å avlive henne pga. livmorsbetennelse, eksem, litt nærvøsitet og dårlig hud(sprakk ofte opp under potene, kunne nesten ikke gå turer). Vi fikk medhold av dyrlegen.

Jeg savner henne helt utrolig!

Ville bare fortelle historien min... :cry:

sonja89

Post by sonja89 »

For en trist historie :( Vi hadde en Samojed hund rett før vi fikk Theodor, vi måtte avlive den pga at den hadde blitt påkjørt. En dag stakk den av. Å vi gikk rundt å ropte etter han, tilslutt fant vi han, da var han på vei hjem. Han hadde litt vondt i foten, og siden vi "kjente" en veterinær, så fikk vi han til å komme å se på han. Veterinæren sa at det ikke var så ille, han hadde bare vrikket den litt ille, så han skulle hvile i et par uker. Vi fulgte rådet, og han ble bedre. Etter en mnd kom vinteren og han begynte å halte litt. Siden vi skulle flytte til en plass hvor det ikke er veterinær, så fikk vi han sjekket. Den veterinæren vi kom til, sjekket foten og kom fram til at han hadde brukket bakfotene 5 plasser, og det hadde grodd av seg selv, men skeivt! :cry: Vi fikk tatt en operasjon på han (de brakk opp beina får å få de til å gro ordentlig). Den operasjonen kostet mange tusen, og han måtte få flere etterhvert sa veterinæren. Han sa at sluttsummen kunne komme seg på MANGE tusen. Et par dager etter det, så satt han på altanen. jeg måtte få han inn, siden det ikek var bra for han å sitte ute så lenge når han var så "syk". Jeg gikk mot han og snakket med han, slik jeg brukte å gjøre... Plutselig begynte han å knurre og prøvde å bite etter meg. Det hadde han aldri gjort før, så jeg gikk inn til Bestemor for å få hun til å ta han inn. Hun gikk til han, tok han i halsbåndet å skulle leie han inn. Da bet han hun skikkelig i armen, det ble et skikkelig sår som blødde kjempe mye. Etter det, så sprang han etter hun. Når hun kom inn, så dro vi til sykhuset mens han stod på altanen, vi tenkte at han skulle få roe seg ned. Bestemor måtte sy og fikk stivkrampesprøyte. Når vi kom hjem, så fikk vi han inn, men ingen fikk ta på han eller komme nær han. Da knurret han. 1 uke etterpå, gadde han ikke blitt "bedre", så vi ringte veterinæren for å spørre hva som var galt. Han sa at han hadde blitt "gal", han hadde opplevd for mye vondt. Han hadde for mye smerter i kroppen, og det ville være dyreplageri å fortsette med operasjonene og han ville aldri bli bra igjen sa han. Så vi avlivet han dagen etter. Hvis vi hadde gått til den den andre veterinæren i dag, så hadde Akrio levd idag, men sånn går det når man ikke gidder å kjøre en time får å komme til en ordentlig veterinær...
Det verste var vell det at jeg tok han med på lange gå å joggeturer, uten å vite at han hadde brukket bakfotene... Men han klaget aldri, og viste aldri tegn på smerter når vi gikk tur.

Han var den beste hunden som noen gang har gått på denne jorda... Vi savner han sinnsykt mye.

sonja89

Post by sonja89 »

Tilbake til Theodor. Han har knurret fra han var 8-9 uker. Vi har aldri straffet han, men sier bestemt NEI! når han gjør noe galt, og Flink gutt når han gjør det riktig. Han er ikke redd småe eller store hunder, bare fremmende mennesker. Han er heller ikke redd plastposer eller noe sånt når vi går tur. Han er litt snål :) Han har aldri bitt noen, og vi stoler på at han ikke kommer til å gjøre det. Men man vet jo aldri, til og med de snilleste hunder kan finne på å bite en gang. Vi vil bare få han til å ikke være redd fremmende, så er det mindre sjangs får at han finner på noe tull. Han er verdens snilleste hund når det ikke er fremmende i nærheten, og vi vil jo at alle skal se hvor fantastisk han kan være :) Men vi vet ikke hvordan vi får han til å bli mindre redd andre. Mamma har vokst opp med hunde, det han bestemor også. De har aldri hørt om eller sett en så redd hund. Noen av mamma sine venner er "hundemennesker", de har hatt hund hele livet og vet veldig mye, men de har aldri sett en hund som reagerer sånn på fremmende.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg driver jo med rottene mine da :wink: . Studerer genetikk og avl av rotter (prøver iallefall , men er ikke så flink enda)

Vel jeg går GK formgivning . Noe sem er den kjedeligste delen av dagene mine :roll: .
På fritida leser jeg mye , spesielt Fantasy historier eller grøssere/spøkelses historier . Jeg tegner mye , spesielt dyr og natur .


Jeg er også et hunde menneske og har en blandis hund , hun heter Geisha ( ikke oppkalt etter sonne japanske prostituerete damer , men Geisha grøtris). Geisha er en blandig av rottweiler , Labrador retriever , Flatcoated retriever og muligens schæfer eller tervuerene .
de tre først nevnte er fra morsiden og farseiden er desverre ukjent , det er faren hennes også .
Jeg driver og trener Geisha i spor og litt lydiget . Hun har værdens herligste gemytt.
Geisha er lik= LAT !!! :lol:

Jeg er en sikkelig hestejente , men pga personelige problemer fikk jeg ikke staret noe ridning før ca 1 halvt år siden . Så jeg er ikke så flink enda.

Har også et akvarie med noen store monster fisker fra peru og scalarer og Jack dempsey morder fisk :shock: :wink:

Og Jeg har to huskatter , to homo katter . ( de er kastererte).

Men jeg er ikke så aktiv inne katte og akvarie miljøet.

Sitter jo endel og mekker på hjemme sida mi og er på nettet da .
Eller så gjør jeg vel noe sånne ungdomms greier , er med venner og sånt . Jeg digger røkelse og meditering så det hører også med da.

Musikk er en stooooor del av livet mitt , sammen med alle dyrene jeg har rundt meg :) .

er så mye mer , men det blir så mye og ramse opp :wink: :oops:

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Jobber i skolebibliotek til daglig, noe som kan være både litt kjedelig og ganske ensomt til tider..
Ellers er det rottene det går i. Underholdning, trøst, lek og lirking ut av garnnøster, gi godbiter, kose, være madrass for den ene og klatrestativ for den andre, redde blomsterpotter, etc etc etc. Leser en del (når rottene ikke prøver å spise boken jeg holder på med), skriver litt (når de ikke sitter oppå hver sin hånd og holder de fast), prøver å finne på noe jeg kan jobbe med til sommeren - da jeg har like lang ferie som ungene der jeg jobber.
Film og musikk er veldig viktig. Driver en del med data - dog litt mindre enn det jeg gjorde for et par år siden.
Leker med tanken på å gå tilbake til skolen og enten fullføre mastergraden min - eller studere noe helt annet. Spiller rollespill i helgene. Beundrer månen og dagdrømmer.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Holder på med master i musikkvitenskap og kjører trikk for å tjene penger. Rotter, håndarbeid og musikk er hobbyene, rottene tar del i studier og hobbyer på sin egen måte. Tommeliten klarte å slette hele masteravhandlingen med ett tastetrykk for en stund siden (gjenoppretting er en gudegave) og "noen" har tatt ett saftig jafs av et hefte fra coveret til en cd jeg bruker i oppgaveskrivingen. :D Ullgarn provoserer dyrene noe voldsomt, de tar gjerne en boksekamp eller fem mot nøstene...Gode rottene... Roger har drømmejobben for en mann: han er trafikkleder og sjefen min når begge er på jobb.... :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Jeg er lærer, har stort sett drevet med norskopplæring frem til nå, men skal bli flyvertinne neste uke.
Fritiden fordeles med 99% på rottene, den siste %'en brukes på samboeren.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg er utdannet dekoratør, og jobber 19 timer hver uke i en garn/smykke/sjal/skjerf/lue/belte/veske butikk. Resten av tiden bruker jeg på sønnen min, Emil, hunden, katten og rottene. Jeg har fått registrert kennelnavnet mitt nå, og venter forhåpentligvis valper i sommer :D
Mvh Ida S. Eggen

Locked