Dumbohann

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Eva

Post by Eva »

ikke alle rotter kan brukes i avl, det vet jo alle.

men vi tror at det skyldes Maiaikas kropsbygning. For hun var veldig liten, og hun egnet seg ikke til avl i det hele tatt....

Malaika, søsteren til Johari, fødte på mandag 5 dødfødte unger, og det var hele kullet.

Vi er ikke sikker på om det var genetisk eller om det er pga kropsbygningen hennes.


dette er alt jeg har fått opplysning om. og om det var søsteren til Lysithea, var ikke hun for ung?

og om oppdretter selv ikke er sikre, hva kan jeg da gjøre, når jeg ikke annet blir fortalt? min vurdering er at begge rottene er ved god helse og med flott gemytt, og jeg har ikke hatt noen som helst problemer med dem! da er det min avgjørelse, når beskjed ikke foreligger, at jeg setter denne flotte rotte i avl.

Eva

Post by Eva »

det er jo nå som er etterpå!

Eva

Post by Eva »

jeg som har hatt rotter i massevis av år, og en god del kull, har alltid sagt klart i fra om jeg av noen grunn vurderte en rotte som uegnet i avel.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Malaika er ikke søsteren til Lysithea, hun er tanten.

Man kan ikke helt sikkert vite hva som er problemet i linjen, men man setter i hvert fall ikke kull på rotter man er usikker på genetisk, det bør vel være en hovedregel? Skal man likevel ha et kull på dem, må man i tilfelle forsikre seg om at ungene kommer til hjem hvor de nye eierne vet om problemene og kan takle dem. Her snakker jeg generelt om problemer og ikke bare denne situasjonen.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Eva

Post by Eva »

det er ikke et nytt hjem som er problemet, da alle mine rotter havner i gode hjem. og det finnes kun to som avler på rotter her jeg bor. siden jeg ikke gir tillatelse til å avle på mine tidligere rotter uten mitt samtykke, heller ei fra den andre oppdretteren, da hun har basert seg på mine rotter igjen, er det ikke marked for å sitte med masse rotter, (så framt du ikke har reptiler som trenger mat, uten at det skal bli diskusjonen.) og jeg kan si at det er jeg som bestemmer markedet for rotter, i mitt område. jeg setter aldri tilbake en rotte i avl som jeg vet mest sannsynlig kommer fra mine tidligere kull, da jeg er bevisst på å tilføre nye gener, for området her jeg bor er veldig lite. jeg kan i dag, syv år etter første loggføring, se på rottene hvilke som er fra mine selektive kull.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Eva wrote:jeg som har hatt rotter i massevis av år, og en god del kull, har alltid sagt klart i fra om jeg av noen grunn vurderte en rotte som uegnet i avel.
Så bør du også vide, at en han ikke bør bruges før den er 1 år, og alligevel har du allerede parret en hun med Deimos? Jeg synes det er enormt uansvarligt! Det er jo ikke for sjov, at der bliver lavet en avlsvejledning.
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Eva

Post by Eva »

fordi min rotte vil være for gammel til den tid, og fordi jeg aldri har lest en avlsveiledning før.

ærlig sak.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg mener helt klart at BÅDE oppdretter og kjøper har ansvar for å utveksle opplysninger om linjen, dersom kjøperen velger å avle. En oppdretter skal selvfølgelig holde kjøperne sine informert om ting som kan ha betydning for den rotten som er solgt, deriblant hvis det oppstår ting som gjør at den solgte rotten ikke bør brukes i avl. Men på den annen side synes jeg at enhver person som vil parre rotten sin, bør gjøre hva han kan for å få relevante opplysninger om linjen før parringen. Så jeg vil ikke umiddelbart si at ansvaret kun ligger hos den ene eller den andre.

At folk ikke leser avlsveiledningen vår før de parrer rottene sine er det lite vi kan gjøre med, annet enn å fortsette å oppfordre til ansvarlig avl. Jeg har også mange mange års erfaring med rotter, men har lært utrolig mye nytt om rotter bare i løpet av de siste 3-4 år. Jeg anser meg aldri for utlært. Vi gjør feil alle sammen, men hvis vi er villig til å ta lærdom av både våre egne og andres erfaringer så er vi et langt stykke på vei.

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Hejsan, jag känner att jag måste säga par ord här...

Jag äger Malaika som fick 5 dödfödda ungar. Malaika är som tidigare nämt syster till Johari. Lysithea är dotter av Johari. Deimos är från samma kull som Lysithea. Jag har aldrig sagt att det kan skyldas hennes (Malaikas) kropps/benbyggning. Malaika väger gott över 300 gram och av tidigare erfarenheter vet jag att honor som är mindre kan föda friska och levande ungar. Jag trodde som första förklaring var hennes ålder som var 10 mnd då hon skulle ha sitt första kull. Att Johari också fick dödfödda, så måste det väl betyda nåt.

Att para en hane med osäkerheter i generna före han är fyllda 1 år menar jag är dumt eftersom man måste stå till ansvar till sina köpare senare. Själv har jag gjort det för ett år sen, men då hade jag inte sett avelsveiledningen och tänkt på konsekvenser av det. Kom ihåg att du måste informera dina köpare det vi har diskuterat om. Du kan givetvis inte hindra eller påverka deras val senare, men bättre att säga som det är nu än att antyda något man inte vet om.

Som tidigare nämt så finns det inte perfekta råttor, så man kan inte stoppa avel för att det är ett par fel i linjen. Man får göra så gott man kan med de kunskaper vi har per idag. Fortsätt och avla på det goda vi har - läs avelsveiledning och hjälp oss att göra den bättre.

Ki

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Jeg har nå lest litt...

Post by Topolinis »

Og lurer på en ting Eva.. Har du ikke en kjøpekontrakt som må signeres, og følger med rottene dine? Da har jo kjøpere signert, og i den kontrakten kunne du ha informert om rotta kan brukes i avl eller ikke. Du kunne også ha send med en avlsveiledning til de som vil avle på rottene dine? Står det i kontrakten at rotta ikke skal brukes i avl, har jo du rett til å heve kjøpet, og hente rotta hvis den blir brutt ( hvis det står i kontrakten din at du kan gjøre det ved avtalebrudd selvfølgelig).
Mvh Ida S. Eggen

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Re: Jeg har nå lest litt...

Post by Adyssa »

Du kunne også ha send med en avlsveiledning til de som vil avle på rottene dine?
Väldigt fin idé att sända med avelsveiledning till råttorna man säljer oavsett de är till avel eller inte. Man kan också markera om man inte helt har följt 'oppskriften'. Det är nåt jag ska börja med i framtiden. Tack för tips.

Ki

mooica

Post by mooica »

Når det gjelder denne diskusjonen, vil jeg bare fortelle min verson. For det virker som at Eva har klart å få mange til å tro at det på en måte er min feil at de er blitt avlet på.
Like etter jeg fikk vite om Malaika og problemene med kullet hennes, så sendte jeg Eva en mail. Og på det tidspunktet var jeg ganske usikker på om det var genene elle noe annet. Siden dette var mitt første kull og jeg egentli er ganske fersk inne rottemiljøet var jeg ikke sikker på hva jeg skulle si til henne. Men etter jeg hadde snakket en del med Melody, bestemte jeg meg for at jeg skulle si til Eva at hun ikke burde avle videre på de. Og jeg sendte mail til henne om det.
Etter jeg sendte den mailen fikk jeg bare beskjed om at det var greit og at hun fortsatt ville ha de....
Jeg mener selv at jeg har mitt på det tørre. Jeg informerte Eva om situajonen, og hun valgte selv å avle videre på henne.

Locked