Dumbohann

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Dumbohann

Post by Skaubytroll »

Samboern min sa at jeg kunne få en rotte til hvis jeg fant en dumbogutt. Så nå er jeg på utkikk etter en liten eller stor dumbogutt, hvis noen ser, hører eller vet noe, vær snill og si ifra til meg ;)

Eva

Post by Eva »

hei, i dag har rotta mi født mellom 12 og 16 babyer, og det er forventet at det blir dumbo-rex av dem. men jeg bor i nordland, og helt sikkert langt unna deg..

håper du finner noen da!

hilsen fra Eva

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

så vidt jeg vet skal jeg ikke til nordland før i begynnelsen av august :( desverre... hvor hen i nordland holder du til? jeg tror nemlig at samboen min skal til bodø i mai....
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Eva

Post by Eva »

hei, jeg bor i Mo i Rana. men det kan hende at jeg likevel har dumborotter, da jeg har oppdrett på rotter, når samboeren din drar forbi i august.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

i dag har rotta mi født mellom 12 og 16 babyer, og det er forventet at det blir dumbo-rex av dem
Hei Eva! Hvilke rotter er det du har parret?

Eva

Post by Eva »

har talt dem i dag, og det er 16 små! moren heter egentlig Lysithea, jeg har kjøpt henne i Trondheim, jeg kaller henne Pepper, for hun er så og si helt sort. Jeg kjøpte henne som rex, dumbobærer.

hilsen Eva

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg er ikke særlig flink i geografi og sånn, men hvor langt er det mellom mo i rana og bodø? jeg kunne jo tatt kontakt med deg i sommer og høre hvordan det ligger an :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Eva

Post by Eva »

det er ca 25 mil mellom Bodø og Mo i Rana.

du er hjertelig velkommen innom butikken min :)

mooica

Post by mooica »

Hei Eva!
Det er en ganske viktig ting du har glemt å informere folk om. Og det er at genene til Lysithea ikke er helt sikre. Tanten hennes fødte et kull med bare dødfødte unger, og 5 av Lysitheas søsken døde også. Så det anbefales ikke noe avl på disse...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Monica, jeg er glad for å se at du tar oppdretteransvaret alvorlig! Stort pluss til deg. Men fikk ikke Eva vite dette da hun kjøpte Lysithea?

Jeg vil ikke fortelle noen hva de skal og ikke skal, og det er jo opp til Eva selv å bestemme hva hun vil bruke rottene til, men det er utrolig viktig å få ut informasjon til potensielle kjøpere hvis man vet at det kan være en aldri så liten risiko ved å bruke rotten i avl. Vi som jobber for å forbedre tamrottene i Norge vil alltid følge med der vi kan, og er avhengig av at alle er ærlige når de forteller oss om sine rotters bakgrunn.

Forhåpentligvis er hannen av god avstamning siden Eva velger å avle på Lysithea?

Eva

Post by Eva »

Vel, foreløbig er alt bra med både mamma og 16 små, det er ingen problemer med noen av dem.

jeg kan sitere to mail fra Monica at hun skulle varsle om hun ikke kunne brukes i avel, og siden det er en god stund siden, og mitt svar var at jeg var spesielt ute etter avlsrotter, hadde jeg til nå iallefall forventet en helt sikker avklaring, og det ble sagt noe om at det var Mailaikas kroppsbygning og ikke gener det var feil på. og i formiddag har Deimos allerede parret med min huskyrotte Spin!

så siden jeg ikke fikk noen mer info, gikk jeg ut i fra at det var rotter for bruk i avel jeg kjøpte, som jeg spesifisert ville ha, ifølge mine henvendelser.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Er man ansvarlig sjekker man litt informasjon rundt rottene man setter i avl, jeg beklager at jeg sier det rett ut. Å gå ut ifra at det har med Malaikas benbygning å gjøre, og at det ikke er genetisk er vel heller ikke noe lurt. Johari hadde også dødfødte unger.

Jeg har selv en hann fra dette kullet og jeg er oppdretter. Jeg har snakket mye med Monica hele veien og da du meldte din interesse for rottene spurte jeg Monica om hun hadde forklart deg problemene i linjen, og det hadde hun, sa hun. Det skriver du også her at hun har fortalt deg, i to mailer. Hvordan kan du da gå ut ifra at problemene ikke gjelder lenger bare fordi det er lenge siden det har vært nevnt? Det skal ikke være oppdretters jobb å finne ut når du planlegger kull på dine. Det er heller et poeng at du kontakter oppdretter og spør om det er kommet noe nytt i saken, om oppdretter vet om flere problemer i linjen osv.

Du sier også at du har paret Deimos med en rotte... synes du ikke Deimos er for ung til å brukes i avl da hanner skal være 12 mnd gamle? Deimos er ikke ennå fylt seks måneder.

Nå har jo du som oppdretter et ansvar med å passe på hvem disse ungene selges til slik at du kan ha oversikten over dem og forsikre deg om hva som skjer, om de vil bli brukt videre i avl osv. siden det er problemer i linjen.

Jeg vet at du ba om avlsrotter, men det hadde kanskje vært lurt å spørre om det er trygt at disse rottene kan brukes i avl før man kjøper dem, da, hvis man ikke vil ha rotter som ikke kan avles på...

Har du forresten lest avlsveiledningen?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Eva

Post by Eva »

det er jo det jeg har gjordt; når man ønsker å kjøpe en avlsrotte går man ut i fra at man får det man kjøper. jeg som kjøper skulle få beskjed om at de ikke kunne brukes i avl, jeg hadde ingen planer om å kjøpe rotter som ikke kunne brukes i avl. avtalen om disse rottene kan spores flere måneder bak i tid, og da er det god tid å få beskjed, ikke etter at rotter og frakt er betalt, og som kjøper går ut i fra man får det man kjøper.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Betyr det at du, så lenge du har kjøpt en rotte som ikke hadde noe negativt med seg da du kjøpte og betalte den som avlsrotte, vil avle på denne selv om det i ettertid oppstår problemer i linjen?

Problemene med denne linjen oppstod jo før du bestilte rottene av Monica. Mener du at du ikke fikk høre noe som helst om dette før du hadde kjøpt dem?

Oppdrettere må regne med at rotter man kjøper ofte ikke kan brukes i avl (om man stiller krav til avlsdyret, selvfølgelig). Jeg har kjøpt flere rotter som ikke kan brukes i avl. Jeg kan vel ikke bare avgjøre at jeg må bruke dem i avl likevel fordi jeg kjøpte dem som avlsdyr?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alues wrote:Eva: jeg er helt enig i at det er OPPDRETTENS ANSVAR å si ifra med engang at rotta ikke skal brukes til avel , når kjøperen melder seg.
Monica fortalte meg at kjøper var informert om dette!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked