Innavl

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Innavl

Post by wollf »

Hun vil ikke røpe hvordan de har klart å få lammene til å se ut som pandabjørnunger.
en god dæsj innavl er nok svaret her ja :yumm:

utmeldt

Re: Artige nyheter!

Post by utmeldt »

wollf wrote:tviler noen saue bønner tenker så mye på helse og gemytt når de avler;) mer kanskje på hvor store lam væren får og hvor mye kjøtt de har på bena
Det er ikke lov å selge kjøttet til syke dyr da, og mange har vel sau for ulla og slikt ? da er det jo viktig at dyrene er friske og at dyrene er håndterbare :cheer:
men ikke vet jeg, bare en tanke jeg gjorde meg :flau:
wollf wrote:
Hun vil ikke røpe hvordan de har klart å få lammene til å se ut som pandabjørnunger.
en god dæsj innavl er nok svaret her ja :yumm:
:worry: :spy:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Artige nyheter!

Post by wollf »

Anniken wrote:
wollf wrote:tviler noen saue bønner tenker så mye på helse og gemytt når de avler;) mer kanskje på hvor store lam væren får og hvor mye kjøtt de har på bena
Det er ikke lov å selge kjøttet til syke dyr da, og mange har vel sau for ulla og slikt ? da er det jo viktig at dyrene er friske og at dyrene er håndterbare :cheer:
men ikke vet jeg, bare en tanke jeg gjorde meg :flau:
wollf wrote:
Hun vil ikke røpe hvordan de har klart å få lammene til å se ut som pandabjørnunger.
en god dæsj innavl er nok svaret her ja :yumm:
:worry: :spy:
innavl er nok ikke noe å spy av, hvordan tror du fargene vi har på rottene i dag dukket opp?
det er nok den harde fakta, samme med ører og pels

ang sykdom så vil man ikke finne ut noe ang arvelige sykdommer da dyrene oftes slaktes før de oppnår en alder dette lar seg vises
men så er det nok ikke så mange sykdommer på sau heller som det er på feks rotter
men liker ikke sau, ulvemat

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Artige nyheter!

Post by torasrotter »

Ja for ikke å snakke om at innavl er helt nødvendig når man skal finne ut om et gen er recesivt eller dominant, og feks om det er letalt dominant..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Artige nyheter!

Post by utmeldt »

Jeg blir nå aldri å drive med innavl! far på datter, mor på sønn osv. er for meg ekstremt skittent og ekkelt! Jeg synes ikke at å drive innavl er berettiget bare fordi at det gir fine farger eller spennende pels/ører. Kunne godt bare hatt villtypen jeg :cheer:

men jeg trekker meg herved fra dette temaet, har bestemt meg for å ikke skrive på de mer diskuterte trådene og tunge temaene pga visse ting. det var bare min mening om innavl :flau:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Artige nyheter!

Post by torasrotter »

Haha, ta det med ro vi er absolutt ikke for innavl vi heller!! Det er ikke noe grunn til at vi skal drive med det, fordi det er rett og slett ikke noe behov for det. Men noen ganger er det nødvendig, og under kontrollerte omgivelser er det ikke så ille som det kanskje høres ut! Rotter tåler ekstremt mye innavl før det går ut over fysikken. Og hvis ikke noen forskere hadde drevet med innavl ville vi vist mye mindre om rottehelse og sykdommer enn det vi gjør i dag :wink: Og ikke trekk deg fra diskusjonen, jeg synes den var såå fin :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Artige nyheter!

Post by utmeldt »

hehe desverre har jeg nok blitt litt tastesky i det siste pga noen ting som vi ikke trenger å gå inn på her :cheer: :flau:
Men jeg skjønner jo at uten innavl ville vi ikke vist så mye, Og det er jo viktig som du sier at det blir gjort veldig kontrollert selv om rotter tåler en god del innavl før skavanker oppstår :cheerful:

Det er bare ordets betydning jeg synes er så ekkel, dette med at slektninger skal få barn sammen :sick:

Foresten når er det ikke innavl ifølge NTF ? tremenninger ? firmenninger ? :hm:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Artige nyheter!

Post by wollf »

Trememninger. Men linje avl bevist brukt kan være positivt. Men skjønner hva du prøver å si og er litt enig ja

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Artige nyheter!

Post by Niana »

Kanskje vi kunne startet en egen tråd om innavl, så det blir lettere å poste morsomme nyheter her igjen? :flau: :giggle:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Artige nyheter!

Post by wollf »

ja. enig. moderator kan fjerne dette å legge det på en ny tråd om det er av interesse?

Moderator
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 09 Feb 2012, 20:02

Re: Inavl

Post by Moderator »

Tråden er splittet fra "Artige nyheter!!!" slik at emnet kan diskuteres uten at trådens utgangspunkt ødelegges.
Klager på moderering kan sendes til ntf@tamrotter.com. Henvendelser på PM vil ikke bli besvart.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Inavl

Post by WillyWonka »

Er det gjort noe forskning (som dere har lest) om hvor langt man kan gå på inavl før det gir utslag på de små?
Tenker om jeg f.eks hadde satt sammen bror og søster for å få kull, hvor lenge kunne man ha gjort dette uten at ungene får misdannelser? Eller er det kanskje slik at jeg vil kunne få misdannelser allerede i første kullet?

hehe. det er ikke sånn at jeg har tenkt å prøve det altså, men er interessant synes jeg ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Inavl

Post by Larm »

Retter du tittelen til innavl samtidig og ikke inavl? :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Innavl

Post by WillyWonka »

:wink: :bonk:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Innavl

Post by wollf »

det er nok ikke vist missdannelser ved førstegenerasjons innavl. i hundemiljøet er det 3. generasjons innavl som betyr stopp. buddha har feks samme far og bestefar. ved bevist avl på innavl kalles det ofte linjeavl. som om jeg parrer feks ungen til ørn med bror til ørn for å se hvilke svakheter og evt styrker som ligger i slekten. dette krever en masse planlegging og ikke peiling på hva man driver med. men jeg hadde ikke hatt noe problem med å parre feks ørn med marzipan selv om de har like slektninger langt bak på begge stamtavler.
imazoo har en lang innavls toleranse, husker ikke hva det var men jeg var rimelig sjokket da jeg hørte dette.
den som kan svare best på dette tema er nok matmor som har mest kunskap om rotter i labratorie og sykdom

Post Reply