Ukens Dyr!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Etter en tur på naturhistorisk museum hvor jeg innså at jeg vet veeeldig lite om hvor mange utrolig rare dyr det finnes ble jeg inspirert til å lære mer!
Jeg har så lyst til å ha en slik tråd, så derfor starter jeg bare en :nottelling:
Slik funker det:
Hver mandag poster en bruker et innlegg med en "artikkel" om et dyr de tror andre har lyst til å lære mer om! Dette dyret skal være et litt uvanlig dyr, så altså ikke kanin eller marsvin! Selv om det står artikkel, så er det ikke sånn at den må være super gjennomført.. Alle kan være med, uavhengig av hvor flinke de er til å skrive :wink:
Hver fredag så blir vi enige i fellesskap om hvem som skal poste innlegg neste mandag :cheerful: (Man melder seg selv frivillig) Hvis det er en helg hvor ingen melder seg, så vil jeg prøve å få gjort det selv :cheerful:
Jeg kan begynne selv, og kommer til å poste et innlegg allerede i morgen om et kjempe kult dyr som jeg akkurat har oppdaget (jeg klarer ikke å vente til mandag med å poste så jeg sniker litt :nottelling: )
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ukens Dyr!

Post by Matmor »

Hørtes gøy ut! Jeg er med.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by wollf »

jeg er med

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by tantepose »

Kanskje vi er så mange her inne at vi kan ta legge inn hver dag?Eller er det bare jeg som er så utålmodig at en uke er uuuuuuendelig lenge å vente? :hiding:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by Vitania »

Hihi. Hørtes bra ut! Men er det ok å klippe og lime litt istedenfor å bare skrive selv? :goofy:
Jeg er uansett med!
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by tantepose »

Lime lime.... :nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Klipp og lim fra wikipedia er helt lov! og hvis det er stor nok interesse så kan vi jo selvsagt ha det hver dag! :D :cheeeers:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ukens Dyr!

Post by Matmor »

Jeg trenger litt mer enn en dags varsel, da... På grunn av sykdom i familien vet jeg ikke om jeg har mulighet til å sitte foran pc'en en bestemt dag.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by Tonje Lenore »

Åh, så utrolig kult :cheesy:
Jeg er veldig med ^^
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Var det jeg også tenkte i utgangspunktet.. Jeg har heller ikke tid til å sette meg foran pcen til enhver tid, men vi kan ha 1 gang i uken til å begynne med, og så heller øke til annehver dag etterhvert hvis det er stor nok interesse! Jeg skal levere eldstemann i huset hos mamman sin nå, og så kommer jeg til å legge ut første "artikkel" når jeg kommer hjem :cheerful: Slik at vi alle har noe gøy å lese på når ungene er i seng og vi har tid til å sette oss ned :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by tantepose »

Kan vi ikke velge dag for en uke da?Du legger ut dagene og vi snapper dem. :cheesy:
Men kommer jo an på hvor mange som vil delta. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Ja man kan jo bare gjøre det sånn at den som har lyst på en dag melder seg frivillig :cheerful:

Her kommer min artikkel!

Tasmansk tiger / Tasmansk pungulv - Thylacine

Den Tasmanske tiger er et rovdyr som bodde i Australia og på Tasmania. Selv om den blir kalt en tiger på engelsk er den verken katt eller hund, men faktisk en del av pungdyr familien. Slik som blant annet kenguru og Numbat. Det er antatt at den nærmeste nålevende slektningen er Tasmansk djevel og Numbat! Tasmansk tiger var ganske vanlig i Australia frem til Dingoen ble introdusert for ca 5000 år siden.. Da fikk den stor konkurranse og populasjonen falt drastisk. Det er antatt at den tasmanske tigeren ble utryddet fra Australia så tidlig som for 2000 år siden, men på Tasmania hvor Dingoen ikke var blitt innført levde de helt frem til vår tid. Den siste ville Tasmanske tigeren døde i 1932, mens den siste Tasmanske tigeren i fangenskap døde i 1936.

Den siste Tasmanske tigeren som levde i fangenskap het Benjamin, og før han døde filmen de en kort video av han (det var egentlig en hun):
http://www.youtube.com/watch?v=odswge5onwY

Den Tasmanske tiger så ut som en hund på frempartiet, og en kenguru bak. Den hadde striper på bakparten av kroppen og kunne åpne munnen opptil 120 grader, og hadde 46 tenner. Akkurat som våre husky-rotter så ble fargen svakere desto eldre TTen ble. En voksen TT varierte fra 100-130cm lang pluss en hale på 50-65cm, og en vekt på ca 20-30kg Den var ca 60cm høy (målt ved manken).. Det største eksemplaret funnet var 290cm (!) fra snute til hale.

Tispe TTen hadde en pung med fire nippler i, som vendte bakover på kroppen. Han TTene hadde også en pung som beskyttet understellet mot rifter ol når TTen bevegde seg gjennom busker og kratt under jakt. TTen hadde en ujevn og rar gange, noe som gjorde at den ikke kunne løpe særlig fort. Det var tilfeller hvor TTer i fangenskap viste en rekke kenguru aktige hopp..

TTen viste at den kunne lage en rekke ulike lyder. Blant annet hadde den små hissige bjeff under jakt og spising, ikke ulikt den afrikanske villhundens "små-prating". Den ble beskrevet som "yip-yap", "cay-yip" eller "hop-hop-hop". Dette ble sannsynligvist brukt som kommunikasjon mellom flokkens medlemmer. De hadde også lange hvinende ul, for å identifisere andre TTer på lange avstander.

TTen var en ren kjøtt eter, og hadde en stor og fleksibel magesekk med en enorm muskelkraft, noe som førte til at den kunne ta til seg store mengder mat på kort tid. Undersøkelser viser at en voksen TT på 30 kg har overraskede svake kjever, og var ikke i stand til å fange bytter større enn 5kg.

Selv om TTen er antatt å ha blitt utryddet i 1936 er det over 5000 rapporterte tilfeller av turister og forskere som mener å ha sett levende TT på Tasmania!

Image

Image

Image

Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Ukens Dyr!

Post by utmeldt »

åååh vakreste dyret!! :lovey:
Jeg elsker pungulven, bare så synd de er utdødd :sadpace:
Men forskere prøver vist å gjennskape dette fantastiske dyret, har litt miksede meninger om det personlig....

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by torasrotter »

Ja jeg leste at sist de prøvde det så var DNAet så ødelagt av vesken dyret var blitt oppbevart i at det ikke kunne brukes..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ukens Dyr!

Post by tantepose »

Det var fryktelig trist å se den filmen. :cry2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply