Ukas klo-klippe-runde

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Ukas klo-klippe-runde

Post by sanca »

Som fersk rotteeier har jeg nå forsøkt meg på å klippe neglene til de søte små, som bare var blitt altfor lange og spisse. Noe måtte gjøres, for det var *auuuu* for både dem og oss tobeinte :nottelling: Men det tar sin tid, he, he, kan ikke akkurat ha som mål å bli ferdig med det på en kveldsstund, skjønner jeg... Men nå er 6 av 8 føtter ferdig klippet, snart i mål :crazy:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

anni

Re: Ukas klo-klippe-runde

Post by anni »

Jeg har aldri klippet klørene på rottene, må man det?
:crazy:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Ukas klo-klippe-runde

Post by tantepose »

Nei det må man ikke. :wink: Jeg har aldri klippet en klo. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ukas klo-klippe-runde

Post by Matmor »

Rottenegler kan vokse skjevt og krølle seg rundt slik at man blir nødt til å gjøre noe hvis ikke rotta tar affære selv. Eldre hanner er typisk kandidat for ekstra neglestell. Mange rotter tar seg av egne negler selv, og noen tar seg av andres. Min Victoria var fantastisk til å stelle med de gamle kastratene hun bodde med, og bet av neglene på bakbena deres, som de ikke så lett kom til selv lenger. Hvis man ikke har en slik stelle-rotte blir det vanligvis behov for en klipp nå og da i løpet av et rotteliv. Jeg pleier også å klippe negler på mine før introduksjoner, eller hvis det er noen som klorer meg opp for mye. Men det er ikke hver måned jeg trenger å gjøre noe. :)

anni

Re: Ukas klo-klippe-runde

Post by anni »

tantepose wrote:Nei det må man ikke. :wink: Jeg har aldri klippet en klo. :cheerful:
Godt å høre, så små som klørene er kan det ikke være lett å klippe de.
:crazy:

MissGuardian

Re: Ukas klo-klippe-runde

Post by MissGuardian »

Jeg må klippe ofte på de jeg har nå, for ingen tar neglene selv.
Men på de jeg hadde før så måtte jeg nesten ikke klippe før de ble gamle. Så tror det varierer en del.. :cheer:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Ukas klo-klippe-runde

Post by sanca »

Jeg måtte definitivt gjøre noe med klørne på gutta mine nå, tydeligvis ordner de ikke opp selv :nottelling: Ikke lett nei, Anni, de er bittesmå, og 3 mnd gamle småtasser er ikke interessert i å bli holdt fast spesielt lenge :crazy: Men jeg satte meg i godt lys, og det var greit å se hvor nerven lå. Jeg kunne ha klippet mye lenger inn, men tok bare den ytterste millimeteren, bare for å få bort den verste sylskarpe spissen...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

anni

Re: Ukas klo-klippe-runde

Post by anni »

sanca wrote:Jeg måtte definitivt gjøre noe med klørne på gutta mine nå, tydeligvis ordner de ikke opp selv :nottelling: Ikke lett nei, Anni, de er bittesmå, og 3 mnd gamle småtasser er ikke interessert i å bli holdt fast spesielt lenge :crazy: Men jeg satte meg i godt lys, og det var greit å se hvor nerven lå. Jeg kunne ha klippet mye lenger inn, men tok bare den ytterste millimeteren, bare for å få bort den verste sylskarpe spissen...
Jeg kjenner at klørene er som nåler hvis jeg har en litt utringet genser på når de sitter på skulderen, men vanligvis pleier jeg å ta på en hettegenser, da kjenner jeg ikke noe.
Har aldri sett at de har deformerte klør eller noe så tror ikke de trengs å klippes, men jeg har bare jenterotter og de er mer aktive så kanskje de sliter de ned naturlig.
:cheer:

Post Reply