Hvor empatiløs går det an å bli?

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

Anniken wrote:
Lyngrottene wrote:Mener og ha lest at hu har starta opp igjen.....
Grrr! slikt gjør meg eitrende forbanna! :mad:
Mattilsynet klarer jo aldri å gjøre jobben sin riktig! :justice:


Dyrepoliti FTW!!!!

dette blir så feil å si... mattilsynet gjorde en utmerket jobb. hun har ikke lov å eie dyr igjen eller drive oppdrett. desværre gjelder ikke dommen i sverige der hun nå også bor

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

hun driver heller ikke oppdrett for svenske myndigheter gir henne ikke oppretts tillatelse...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

det som skjedde vil jeg ikke gå inn på annet enn at jeg fikk omplassert mange av hundene hennes fra sist runde. blandt annet hunden tora har (totiki)

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by Tonje Lenore »

Det er i hvert fall godt å høre, at hun ikke får lov til å drive mer med oppdrett!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

hun får lov i sverige, hun skifter navn igjen nå, og hun vil komme til å fortsette til hun får det til

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by torasrotter »

Jepp, jeg har en lite tispe fra Aud Stockman.. Mattilsynet strevde lenge med å få hentet ut alle dyrene, og det var mye frem og til bake.. Men når dama stikker til Sverige og starter oppdrett der er det ikke mye mattilsynet kan gjøre desverre.. :trist:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

utmeldt

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by utmeldt »

Jeg synes ikke det blir så feil å si Wollf, har flere ganger meldt ifra ang dyr som ikke har det godt og dyrebutikker som feilebehandler dyra sine men ingenting blir gjort!
Jeg vet at mange jeg kjenner har vert borti dette også...
Et eksempel er noen hester her i tromsø som har det helt for jævlig, hu jeg kjøpte ilder hos har gjentatte ganger tatt kontakt med Mattilsynet per telefon og mail men de gjør jo ingenting!
Og om de skulle finne på å gjøre noe så ringer de å gir eierne god tid til å fikse alt til tipp topp stand før de kommer :trett:

Jeg er veldig for å skaffe et eget dyrepoliti for lets face it, mattilsynet strekker bare ikke til!!
Det er nå min mening :cheer:

Synes også at det er latterlig at de ikke stiller til intervju i avisa i mange av artikklene i den saken.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

kjenner jeg blir litt sinna da du tar alle kontorene over en kam her.... jeg har så mye gode erfaringer med mitt sammarbeid og min jobb gjennom mattilsynet, de gjør alt de kan. desværre har de ikke bare med dyr å gjøre, men hvert spisested, legekontor, piercingsalong, frisørsalong osv å gjøre... de gjør det de kan til tross for at bunkene bare blir større og større. mange jeg kjenner har ikke maktet jobben lenger i fortvilelse av å ikke rekke til....
så jo.... det mener jeg, ikke kom her å si at de ikke duger.
for her kjenner jeg at jeg virkelig kan stå rett opp med rak rygg å si jeg vet hva jeg snakker om.
om man skal ta noen her så ta staten...
og føler du de er udugelige så går det ann å spørre dem om de trenger hjelp i form av frivillig arbeid som omplassering, fosterhjem osv... de har ofte en god tone med DB som man kan melde seg inn i også

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

strekker ikke til, der har du det. det er noe helt annet....
dyrepoliti har flere prøvd seg på... aspca og spca er allerede og går i norge... det er staten som må skjerpe seg. DB skulle fått den makten og økonomien til å drifte et slikt tiltak, men i steden mister de nesten alle middler

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

trøtt tora forklarer det for meg... blir for personlig sak for min del

utmeldt

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by utmeldt »

Jeg tviler ikke på at du og ditt regionskontor gjør en god jobb!
Jeg bare snakker utover min erfaring med mattilsynet, og prøver ikke å angripe deg eller de du kjenner i det hele tatt :cheer:
Håper ikke du blir sinna på meg av den grunn...

Jeg er bare så sjokkert over hele saken, for jeg har fått med meg bare en brøkdel av denne saken inntil idag da jeg starta å lese på de forskjellige artikklene som er skrevet....
Og når jeg har så ekstremt dårlig erfaring med insattsen fra mattilsynet her i tromsø er det enkelt å bli litt revet med og man formulerer seg kansje litt uforsiktig....
DB gjør en fantastisk jobb her i denne regionen, og jeg har sendt flere mailer ang info om fosterhjem ol. så jeg bidrar mer en gjerne der!

Mere resjursjer og makt til DB kunne gjort dem til et mektig "dyrepoliti" som kunne jobbet mer fokusert imot dyrs rettigheter og beskyttelse av loven.

Håper du ikke tar dette ille opp, jeg mente aldri at du skulle føle deg truffet eller angrepet på noen som helst måte :cheer:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

tora må snakke for meg, jeg er så kokt i hodet etter en lang dag og pga sykdom:P
men mattilsynet fikk ikke gå for mye ut med denne saken. hvorfor øsnker jeg ikke å gå inn på, men mye er gjort bevist. flere måtte ha krisehjelp og psykolog etter å ha vært på gården

utmeldt

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by utmeldt »

uff, beklager å rippe opp i gamle sår :oops:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by torasrotter »

Tora kan forklare :nottelling:
Det er inge tvil om at mattilsynet er inkompetente.. Men grunnen til at de er inkompetente er ikke fordi de ikke har lyst til å hjelpe, men rett og slett fordi de ikke har kapasitet.. Jeg har hatt et par opplevelser selv med mattilsynet..
Når jeg gikk på videregående bodde jeg i Lyngdal, som ligger mellom Mandal og Farsund.. De har ikke noen egen DB avdeling der, og blir liksom ikke alltid enige om hvem som skal ta seg av sakene.. Derfor utnevnte jeg meg selv som "lokallagsleder" i Lyngdal (uten at det på noen måte var offesielt, men de dro god nytte av å ha et ekstra par øyne)..

En av episodene vi slet mest med var en fjording på 21 år som var forfangen. Den ble ridd bånn gnu i full gallopp på asfalt og ble satt ut igjen på jordet i minusgrader gjennomvåt av svette.. Det ble meld i fra til mattilsynet mange ganger uten at noe ble gjort.. Det var først når DB ble innblandet at det skjedde noe saken..

En annen sak jeg var innblandet i var en sak med noen som drev "kanin oppdrett".. Jeg syklet hjem etter skolen og så et skilt hvor det sto "gårdsutsalg: Grønsaker og egg", så jeg syklet inn for å kjøpe med meg litt mat og støtte lokale bønder.. I gårdsplassen står det parkert en varebil med påskriften: Kanina oppdrett! Løvehode og Hermelin.. Dette gjør meg jo selvsagt nyskjerrig, så jeg kikker meg litt runt huset for å se om jeg kan finne disse kaninene.. På baksiden av huset finner jeg ca 40-50 kanin bur.. De er ikke større enn kanskje 60x60cm, og er dekket med sorte søppelsekker.. Inni burene er det 40cm med drit og 20 cm med luft for de stakkars kaninene.. De var alle underærnert og dehydrert i tillegg til at de var fulle av utøy.. Det var ca 5-12 kaniner i hvert bur, både voksne og nyfødte, hunner og hanner.. Heldigvis var det ikke kaniner i alle burene!
Etter tidligere opplevelser med MT viste jeg da at det er alltid lurt å bruke DB som et organ.. Så jeg ringer DB og forteller om hva jeg har sett og avtaler at de kan komme å hente meg senere den kvelden så skal jeg vise hvor det er.. Jeg kjøpte en av kaninene, og tok den med til DB sin vet for å dokumentere skadene.. Vi reiser ned sammen og tar bilder av forholdene .. Det tok ikke lang tid før mattilsynet grep inn og gjorde jobben sin.. Alle kaninene som var mentalt friske nok til å omplaseres fikk gode hjem..

Mattilsynet sliter nok endel med såkalte "nabo-feider" og useriøse annmeldelser. Derfor er det alltid lurt å dokumentere forholdene og få hjelp av DB.. Jeg har alltid fått hjelp av DB hvis jeg har spurt, og det er så viktig at vi buker de når de kan hjelpe..

Mange som har jobbet i MT forteller at de synes det var vannskelig fordi de må prioritere vekk de "mindre viktige" sakene.. Ingen skal måtte velge mellom å hjelpe to ulike saker, for hvordan kan man velge at man ikke vil hjelpe et dyr.. Men når valget står mellom å ta tak i en sak som Aud stockman, eller en familie som vannskjøtter to kaniner så skjønner vi jo alle hva de prioriterer.. Vi ville nok gjort det samme selv hvis vi MÅTTE.. Men poenget er jo at vi burde ha et system hvor man ikke må velge mellom pest og kolera.. :suspicious:

Mitt tips til alle som ser vannskjøtsel eller misshandling er å kontakte din lokale DB og høre hva de kan hjelpe med.. De er avhengige av at vi som borgere sender inn rapporter om slike tilfeller, og de vil alltid hjelpe så godt de kan! Jeg har vært med på å avvikle hele 3(!) kaninoppdrett i Lyngdal og har hatt mange dyr inne i forsterhjem.. Lyngdal er en veldig liten by, så det er sjokkerende hvor mye drit som foregår rett under nesen din.. :sadpace:

Dette ble langt :crazy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor empatiløs går det an å bli?

Post by wollf »

ser dere syeremisshandlig ta tak, ta bilder, film, dokumenter, gjør mest mulig selv. da er det større sjans for at mattilsynet kan hjelpe.
de har for få folk i "felten" og ofte må en resturant der flere har blitt matforgiftet eller fått ekoli prioriteres fremfor en hest:(

Post Reply