Tips til databasen - temperamentsinndeling

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Tips til databasen - temperamentsinndeling

Post by Heidi »

Jeg og Fabeline jobber i det skjulte med den fantastiske databasen, og jeg kan bare si at dere har MYYYE å glede dere til! Dette blir super-bra, langt over mine forventninger, og helt sikkert også langt over deres! :konge:

Nå vil jeg ha et lite innspill på hvilke kategorier vi bør ha med for å karakterisere forskjellig temperament hos rottene. Når jeg startet med databasen hadde jeg tre kategorier: good, nervous, og aggressive. Men jeg kunne godt tenke meg å få nyansert det en smule, kanskje utvide med to-tre kategorier i hver retning. Forslag?

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Hva med hyper? :lol:
Mvh Ida S. Eggen

Shelly

Post by Shelly »

Trusting - Rotter som stoler veldig lett på mennesker.

Patient - Går med på alt, blir nesten aldri lei (kvalitet som kommer oft etter BKF)

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

hva med en foskjell i dominant og aggresiv? evt aggresiv mot rotter og/eller aggresiv mot mennesker?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Jeg syns "trusting" er en god kategori!! Kanskje også rolig og/eller aktiv...

Camilla

kriztin

Post by kriztin »

Dette, databasen, høres kjempebra ut!
Jeg tror ikke det er så lurt å dele det opp for mye, med mindre det står godt beskrevet hva de nyansene av atferd karakteriseres ved. Databasen skal også (antar jeg) benyttes av rotteeiere som kanskje ikke er like flinke som andre i å analysere atferd korrekt.

kriztin

Post by kriztin »

Det som vil være viktig for meg hvis jeg skal bruke databasen er enten/eller-definisjoner, hvis jeg kan kalle det det. Er rotta aggressiv eller ikke? Mot mennesker, rotter eller begge?

Det som også kan være interessant er om den har tendenser til aggressivitet?

Og, som det har vært nevnt, om rotta er aktuell for avl eller om eieren ikke vil avle på den.

Kanskje fenotype (eller den antatte genotypen, tror kanskje man kan kalle det fenotype?) kan stå?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Takk for innspill, alle sammen. Bare fortsett :)

Fenotypen er allerede med. Om den er avlsdyktig eller ikke er ikke med, og kommer heller ikke med, tror jeg. Det står om sykdommer den har hatt og om temperament, alder og vekt, og så kan vel hver og en bedømme selv om de synes den er avlsdyktig. Vil man vite mer får man kontakte eieren. Jeg tror nok jeg vil foretrekke at vi gjør det sånn... inntil videre.
Jeg tror ikke det er så lurt å dele det opp for mye, med mindre det står godt beskrevet hva de nyansene av atferd karakteriseres ved. Databasen skal også (antar jeg) benyttes av rotteeiere som kanskje ikke er like flinke som andre i å analysere atferd korrekt.
Nei det må være lettfattelige kategorier, og helst ganske få av dem, hvis vi skal kunne bruke data i databasen som sammenligningsgrunnlag. Det er jo ikke noe poeng om nesten hver eneste rotte har en unik beskrivelse av temperamentet - da blir det ikke mye å sammenligne.

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hvilken database?lurer endel på de forskjellige typene...
Har lest på alle trådene under dominans søket mitt,men er ikke noe klokere nå enn før jeg startet.
Mvh
Elin:o)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Kommer... kommer... snart.
Hvilke typer er det du lurer på?

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Prøver bare å lære litt mer + kansje forstå hva som skjer i buret.Hvem er den dominante av de to store.Hva kjennertegner dominans hos hunnene?Hvilke forskjellige typer finnes det og hva er kjennetegnet på de?
Mvh
Elin:o)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Å sånn ja. Vi har ikke en sånn oversikt i databasen, for det finnes ikke noe fasitsvar! Men kanskje noen vil driste seg til å lage en slags veiledning? Selv er jeg ikke så veldig for å dele inn i "alfa" og "beta" og "delta" og hvanådetheter, fordi det sjelden er så rett frem, rotter har ikke et sånt hierarki. Jeg vil nesten ikke si hva som er typiske tegn på hvem som er dominant, fordi du skal kjenne rottene dine godt for å kunne si med sikkerhet. For eksempel kan du ofte se den dominante ligge på rygg og bli pusset av de underdanige, og omvendt. Og det er ikke som hos hunder, at den dominante rotta spiser først mens de andre venter.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Elsol: Det er skrevet om dominanse og aggressivitet i GNAG 1/2003 og 2/2003. Bladene kan bestilles via nettbutikken.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Takker for tips.Og svar da:)

Er mye jeg lurer på ang rotter og adferd(atferd??mener det skrives ad- og ikke at-ferd,men er ikke sikker..Har ikke gidda å sjekke..),men synes ikke jeg har funnet så veldig mye info..De artikklene som står om rotter på nett går ut på omentrent det samme..Og har nå nesten lest alt av innlegg på forumet her (har selvfølgelig litt igjen å lese)..
Har faktisk lest systematisk. :roll: Lite å gjøre om dagene :? ,så setter meg mest mulig inn i mine "hobbyer"...
Mvh
Elin:o)

Locked