Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by Skaubytroll »

Jeg har sitti og tittet litt rundt på internetten i dag, og jeg funderer litt... Kanskje noen vil svare på noe av det jeg lurer på :)


Hva slags rotter er det DU vil ha? Hvilke kriterier setter du deg da du skal kjøpe deg en rotte? Er det viktigst at avlsveiledningen er fulgt? Eller er det fargen? Pelsen? Eller ørenes plassering? Er du ute etter en tegning ingen andre har? Stor eller liten kropp? Koseslask eller selvstendig?

Syns du oppdretterne gir deg det du vil ha?

Føler du at du må ta en research om rottenes bakgrunn og slekt, eller stoler du på at oppdretteren har gjort dette og tatt en riktig beslutning når rottene ble bestemt for parring?

Hva forventer du av oppdretteren du kjøper fra?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

MissGuardian

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by MissGuardian »

Jeg vil ha rotter som er friske(åpenbart) og som ikke er alt for aktiv.
Dvs ikke så aktiv at hvis di kun får en time utetid en dag, så begynner de med dårlig oppførsel i/utenfor buret(gnaging på sprinkler, møbler etc).
Farge, pels og ører har ikke SÅ mye å si, men får jeg en (MC fri) farge/tegning som ikke alle andre har, så sier jeg ikke nei takk.
Det viktigeste for meg, er at rotten vil/har tid til å kose, har et godt gemytt og passer til min flokk.

Jeg gjør ikke reasearch på rottens bakgrunn med tanke på helse, for jeg forstår veldig lite av det.
Men jeg spør gjerne oppdretter om aktivitetsnivå og helse. Ellers stoler jeg på oppdretter hvis jeg har en god magefølelse.

Fra oppdretter jeg kjøper fra forventer jeg:
- God kommunikasjon
- Friske og tamme dyr
- Å få svar på spørsmål hvis jeg lurer på noe enten om rottehold eller om slekt/min rotte
- Gjerne også få hjelp til å velge en rotte som kan passe inn i min flokk, hvis dette er mulig.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by Tonje! »

Jeg setter helse og gemytt foran utseende. Et utseende jeg liker er bare en bonus.

Jeg vil helst ha rotter i den rolige enden av skalaen, som er glad i mennesker og kontaktsøkende, og er de kosete er det en stor bonus - men jeg vet at jeg ikke kan kreve mye når jeg har hunner, hehe.

Jeg prøver jo å gjøre litt research selv når jeg skal kjøpe rotteunge, men som MissGuardian sier så forstår jeg meg ikke så mye på det, så jeg stoler på det oppdretteren sier. Derfor er det viktig for meg å velge en oppdretter jeg føler er oppegående, og som tenker med hodet og ikke følelsene. At avlsveiledningen følges er en selvfølge, men det er jo ikke et stort problem når de eneste aktuelle oppdretterne for min del er de som er aktive i NTF.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MissGuardian

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by MissGuardian »

Tonje! wrote:Jeg setter helse og gemytt foran utseende. Et utseende jeg liker er bare en bonus.
Derfor er det viktig for meg å velge en oppdretter jeg føler er oppegående, og som tenker med hodet og ikke følelsene. At avlsveiledningen følges er en selvfølge, men det er jo ikke et stort problem når de eneste aktuelle oppdretterne for min del er de som er aktive i NTF.
Det jeg også prøvde å komme frem til, men Tonje! sa det bedre enn meg :nottelling:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by Stine »

For meg så har ikke utseende så mye å si, så lenge det ikke er noe som kan ha en negativ innvirkning på rotten
Jeg gjør veldig mye reserch på både oppdretter og rottene/slekt, uansett hvem det er fra. Det beste er jo om oppdretter har mye info om slekta selv. Om oppdretter ikke vet så mye utenom navn og farge på slekt, kaster jeg ikke fra meg tanken om å kjøpe derfra, men jeg blir litt mer tvilende.
Jeg leter etter slekter, med godt over gjennomsnittlig levealder, uten tilfeller av aggresjon og med få tilfeller av dominans. Rottene bør ha godt heng, være veldig kontaktsøkende, fungere fint med andre rotter og ved introduksjoner, like å bli holdt/håndtert, ikke være skvettne, være utforskende og nysgjerrige mot nye mennesker og omgivelser, og også så modige som mulig.

Jeg ser etter oppdrettere som følger avlsveiledninger, men som har egne tanker og så mye kunnskap at de kan avvike fra den innimellom. Når jeg feks. ser på hjemmesider. vil jeg gjerne se at de har en utdypet avlsveiledning de har laget selv, og ikke bare en kopi fra en hjemmeside eller et fora. Det viser meg at oppdretteren har et klart mål h*n strekker seg mot, og jeg kan se at h*n har tenkt nøye gjennom hva målene er.
Jeg vil at oppdretteren skal ha en tanke i hodet om hvordan drømmerotta ( med tanke på gemytt) er, og prøver å lage den drømmerotta.
Jeg vil også helst at de skal komme fra et hjemmemiljø, som har så få kull som mulig årlig. Det er ikke positivt at de har maaasse rotter, selv om dette kan gi bedre muligheter for å velge og vrake avlsdyr.
Det er heller ikke positivt om en oppdretter bruker alle dyrene sine i avl, eller om h*n bruker samme rotte mange ganger.
Det er også viktig at de lever i store bur og har et godt miljø. Jeg støtter ikke avl hvor oppdretterens rotter ikke har optimale liv, eller oppveksten kan påvirke rotten jeg kjøper på en negativ måte.



Når jeg ser etter oppdretter prøver også jeg å lete etter noen med nogenlunde like tanker som jeg har.

Ble litt rotete, men tror jeg fikk med meg essensen av tankene mine iallefall :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by wollf »

er enig med de fleste her, men det første innlegget sier noe viktig, komunikasjon.
det er veldig viktig for meg, det og ærlighet.
ellers sjekker jeg ut så godt jeg kan, spørr rundt om noen har noe mer info enn det jeg har funnet, erfaringer de har med oppdretter osv.
selv synes jeg det er bedre med en oppdretter med erfaring enn en oppdretter som kan mye teori, men ikke har oppdratt noen rottekull.
med det mener jeg at det er vanskelig å få laget seg en rutine på papirer, kontakt med kjøpere, og sist men ikke minst, hvodan oppdra og sosialisere små.
jeg bryr meg lite om farger, men ser helst vekk fra sort og rødøyde rotter. men tar gjerne i mot om de har god bakbrunn.
noen farger er mer tiltrekkende for meg enn andre og jeg vil ikke ha to rotter som er veldig like.
jeg kjenner jeg trekker mer og mer mot å avle på glatt pels og toppører, og agouti er en favoritt, så jeg føler at jeg viol tilbake til rottas opprinnelige utseende. dette også for mange diskusjoner i andre forum ang regnbuekull ofte har mer helse problemer. ikke at det nødvendigvis er sant, men man blir litt påvirket:P hehe

en rotte trenger ikke å ha dokumentert bakgrunn for at jeg vil bruke den, men den må vise seg meget god før at jeg skal gjøre det.
ellers er det da viktig for meg at en oppdretter er ryddig og har god kontroll på sine linjer. er veldig slitsomt å sitte å vente på papirer og slikt lenge etter at man har fått rotta, en ting er om man får beskjed fra oppdretter, en annen ting er da man ikke hører noe:(

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by tantepose »

Drømmerotta for meg er en som er ivrig på meg/vil være hos meg,og som ikke får svulster og lungeplager. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by wollf »

tantepose wrote:Drømmerotta for meg er en som er ivrig på meg/vil være hos meg,og som ikke får svulster og lungeplager. :cheerful:
synd det er en drøm:(

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by Skaubytroll »

tantepose wrote:Drømmerotta for meg er en som er ivrig på meg/vil være hos meg,og som ikke får svulster og lungeplager. :cheerful:
:kisses: En sånn en vil jeg og ha. Og den må gjerne være litt stor.

Det jeg ønsker meg er store, sunne rotter. Koseslasker :aww: (Ja, jeg kommer nok alltid til å like hanner best)
Farger er ikke egentlig viktig for meg, men måtte jeg velge en farge ville det vært agouti.

God kommunikasjon er viktig. Begge veier. Altså at eier gir beskjed til oppdretter om sykdom, temperament og evt dødsfall, og at oppdretter formidler dette videre til de som har kullsøsken e.l.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by torasrotter »

For meg er det uvesentlig om rotta er kosete eller super aktiv så lenge den er sosial, menneskekjær og kontaktsøkende.. Dette gjelder de dyrene som jeg har som kosedyr.. Når jeg skal bruke en rotte i avl setter jeg strengere krav til rottas gemytt.. Om h*n trives i menneskers selskap, og har en god energi synes jeg er viktig! Jeg har noen i flokken min som er skikkelig bitchy kjerring når løpetia inntreffer, men det synes jeg er helt greit sålenge hun fungerer med de andre dyrene.. Jeg ville ikke brukt henne i avl, men jeg angrer ikke på at jeg fikk ho :cheerful: Kort sagt, jeg vil ha rotter med STOR personlighet :kisses:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by Tonje! »

Jeg glemte forresten å si at jeg setter veldig stor pris på oppdrettere som er interessert i å ha jevnlig kontakt etter at rottene er solgt og levert. Dette er noe jeg savner med oppdretteren til Frida og Radka, ettersom hun la ned oppdrettet sitt etter deres kull. Hadde vært spennende å få rapport om hvordan kullsøsknene deres er i temperament, samt helse. Spesielt nå som Frida har hatt en jursvulst, og jeg dessuten hører litt ulyder i pusten på henne.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Dette mener jeg og at er veldig viktig men jeg kan forstå de som ikke gjør det for det er mye jobb! Men for min del så står det i kontrakten min at jeg er pliktig til å opplyse om evt sykdom/hendelser hos kull-søsken, så da synes jeg det er viktig å følge opp dette! Jeg prøver så godt jeg kan, og jeg synes selv at jeg har en god dialog meg min kjøpere. Noen av de bedre enn andre, men en generelt god dialog.. Jeg synes også at all opplysninger om slekt og kull skal gis beskjed om skriftlig og ikke muntlig! kjøper skal kunne ha en referanse å gå tilbake til om h*n ønsker det, og det kan man ikke hvis man har snakket om det på tlf :wink: Det er mange som snakker høyt om sine flotte kontrakter som rottene selges på, men det hjelper lite når man ikke følger opp :suspicious:

Å lage et system for informasjon om hvert kull som faktisk er praktisk og fungerer har jeg brukt lang tid på å få til.. Hvert kull har en egen perm, der jeg har et ark på begynnelsen men info om mor, far, antall født, antall døde fødselsdato osv.. Etter dette kommer et skriv med en oversikt over kjøperes adr, tlf, mail osv slik at jeg har alle kjøperene samlet på et sted og ikke trenger å bla meg gjennom alle kontraktene. Jeg har også signerte kontrakter i denne permen.. Jeg tar kopi/skriver ut alle 6mnd rapportene og legger de inn i plastmapper som tilhører hver enkelt kull unge..

I tillegg til dette lager jeg et generelt skriv om kullet som limes inn min oppdretter perm.. Der har jeg stamtavler, rapporter og opplysninger om ulike rotter slik at jeg lett kan finne det frem hvis det trengs :cheerful:
Picture0044.JPG
Picture0044.JPG (37.49 KiB) Viewed 2933 times
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by Tonje! »

To tomler opp, torasrotter! :cheesy:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Litt sånn tankespinneri og spørsmål...

Post by torasrotter »

Har akkurat lest gjennom ALLE de gamle kulltrådene, og jeg kan godt forstå at den delen av forumet ble stengt! Så mange uansvarlige parringer, inkl noen av mine egne og så mye dritt slenging fra alle kanter :sjokkert: Snakk om å ikke samarbeide! Heldigvis lærer vi og blir flinkere etter hvert, men jeg blir ganske flau når jeg ser hva meningene mine var på den tiden altså :rofl: Og ikke bare det,men det var endel frekke komentarer å finne rundt om kring der inne altså.. Vil egentlig skryte litt over hvor bra forumet er nå i forhold til det det har vært! Det er rom for feil og prøving nå, noe det ikke akkurat var før :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply