Sannheten kan være fæl

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Sannheten kan være fæl

Post by Alvrina »

Jeg vil gjærne fortelle sannheten om ups kullet og kullet hos Briseis (Stine).

Jeg har gådt og bæret på dette men pga alt presset og tilsnakk har det vært vaneskelig ..

det hele begynte med rotter .
Jeg satt og leste på en rotte side om varianter og raser .
Jeg falt pladask for dumbo rotter og rex rotter. Sånne rotter måtte jeg bare ha . Da satt jeg ut annonser på dyrenett.no og dette forumet. Og så fikk jeg svar fra adyssa ( ki) at tropehagen Zoo hadde dumbo rotter til salgs . To forskellige kull var det , et med dumbo og et med dumbo rex. Jeg ba de hålde av to stykker. Jeg fikk masa meg til at pappa kunne kjøre meg til Liertoppen for og se på de . Jeg ba om info og om de kunne avles på og dama i buttiken sa at da kunne avles på og at de ikke hadde neo aggreson eller sykdommer i lijen . Jeg falt pladask for dem og tok med meg to hunner hjem . Java Og Cala .

jeg tenkte i mitt sille sinn at nå hadde jeg fått to hunnrotter som var dumbo og da måtte jeg bare finne en hann . Ikke Lett .

Men en dag jeg og pappa skulle til Krizoo Dyresener på semp for og kjøpe rotte mat og fiske mat ( til fiskene våre). Så jeg den søte lille hår ballen av en dumbo-rex gutt . Han var såå nydelig der han satt og så på meg igjennom sprinklene . jeg fikk åvertalt pappa til at jeg kunne kjøpe ham . Da vi reiste hjem fant jeg på navnet Zoot Zhiller Spot aka Zhiller.

YES ! tenkte jeg. Endelig en dumbo gutt !!! Da begynte jeg og legge planer , dumme planer . det første jeg tenkte var og ha et rent dumbo kull med Java. Men lille søte Java på knappt 250 gram få kull . Jeg ble redd for at hun kunne få komplikasjoner med fødselen og slo tanken fra meg . Og tenkte heller på å ha kull på Nayad og senere krysse to dumbo bærere for og få dumbo .

Jeg fortalte planene mine om dumbo til vennina mi "Siva" .

Men såm skjedde det som ikke skulle ha skjedd. En tyv paring. Jeg ble både glad og sjokkert . Min Lille Java tykk som ei pære skulle ha unger ?

Jeg bestemte meg for og ikke informere ntf om dette, så jeg fant på dekk navn og fortalte om kullet på dtf forumet. Noe som ikke var smart . Jeg tordde at dere ville gå bæsærk uansett hva jeg sa . Men jeg ser nå at jeg tok feil .

Men så kom den geniale vennina mi "Siva" og sa at jeg hadde satt sammen rotten min av egen godvilje . Hun trodde det fordi hun var kjent med mine gamle planer og trodde kullet var planlagt .
det ble vanerskelig og forklare med det presset og at alle var imot meg . Jeg gjorde meg selv mistekerlig .

Men ungen kom og det var ikke noe og gjøre med det . Jeg kunne jo ikke ta livet av dem?! Så da begynte jakten på kjøpere .
De kjøperene jeg fikk var Sjobeng,Julie Erlandsen og min søster og typen hennes.Jeg bestemte meg for at prisen 100,- per rotteunge. jeg ville ikke gi dem bort , for da vet man ikke hvor de havner .de fire siste måtte jeg gi til en dyrebuttik fordi jeg ikke kunne ha de selv.

Jeg bestemte meg for og hålde kontakten med kjøperene .
Kjøperen virket fornøyde med rottene og jeg var glad .
Men det som er merkelig er at de har klaget til Topolini og ike til meg ?
Det enste jeg fikk vite om rotte guttne var at de var mer selvsikre og annerldes en de andre rottene kjøperene hadde fra før .

Da bestemte jeg meg for og avvente Zhiller til han var et år hvis ikke noe annent kom i veien . Og så Dukket anonsen til Briseis opp.
Jeg tenkte i mit stille sinn at siden kjøprene fra det forrige kullet var så fornøyed , så kunne det ike skade med et test kull. Trodde jeg.

Så gjorde jeg og Briseis en avtale om og la rottene parre seg . Vi avtalte og ikke imformere ntf om at det var min Zhiller som er faren.
Avtalen ble at hvis noen fikk snusen i at det var min Zhiller som var faren så skulle vi begge benekte det . Jeg hålder avtaler og her derfor benektet at det var min Zhiller som er faren.

Grunnen til at jeg var så dum og lånte bort zhiller ,var mangelende informasjon fra kjøperene om hvordan rottene hadde utviklet seg til tross for at de nå er snart 5 mnd. Og at jeg vat dum som ett stykke tre .

Jeg og Briseis ble enige om og si sannheten , for det er så forferdelig og skjule noe så alvårlig som dette .

Vi har vert useriøse egoiseter som kun har tenkt firkant .

Jeg vil innrømme at jeg (og Briseis) har jugd dere opp i trynet og vert usæriøs på mange måter. Jeg har vært blind og dum og ikke forstått alvoret med dages rotte helse og lynne .Jeg har ikke forståt hvor viktig avels veilednigen er for rotte bestaden i norge.

Jeg vil Gjærne si unskyld til Melody for at jeg har vært stygg mot deg og ikke stolt på deg. Jeg vil også si unskyld for at jeg har stelt i stand leven og krangel med mitt ups-kull .

Jeg håper jeg ( og Briseis) kan tilgis og få en ny sjanse til og vise at jeg (vi)er til og stole på .

dere har 100% rett i og bli sure på meg (oss) for at jeg (vi)har vært en uansvarlig kranglete mægge som ikke har forstått alvoret .

Jeg har lært av mine feil og Angerer meg .

Jeg ( vi) tar kosekvensene av mine ( våre) handliger og håper dere kan tilgi.

Vi begge beklager at vi har vert u-ansvarlige og begge har like stor skyld .

:cry: :(

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

ser ut til at jeg er den første til å finnet nicket mitt i innlegget (evt den første som leser det) og det var ingen overraskelse akkurat, da det samme nettopp har vært nevnt over msn...
så bare for å nevne det...hvem som helst skal være velkommen til å besøke meg og rottene mine og se hva jeg har og ikke har... for jeg har ingen unger fra kiara.
derimot kjenner jeg folk som har og kan ikke si at jeg ser et problem med det (så lenge de ikke avler på de, det vil jeg se på som uansvarlig) for alle rotter trenger da like gode hjem, enten de er fra ups-kull eller ikke.

ellers vil jeg si det var flott gjort av deg kiara88, og jeg er sikker på det er en lettelse og heller innrømme det, istedet for å skjule det når all kritikken har kommet. dere vet begge hvilke feil dere har gjort, jeg håper dere har lært, og slipper flere problemer med det, samt å oppleve at ungene blir aggresive.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Flott gjort Kiara! Ærlighet lønner seg ;)
Mvh Ida S. Eggen

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Sjobeng wrote:ser ut til at jeg er den første til å finnet nicket mitt i innlegget (evt den første som leser det) og det var ingen overraskelse akkurat, da det samme nettopp har vært nevnt over msn...
så bare for å nevne det...hvem som helst skal være velkommen til å besøke meg og rottene mine og se hva jeg har og ikke har... for jeg har ingen unger fra kiara.
derimot kjenner jeg folk som har og kan ikke si at jeg ser et problem med det (så lenge de ikke avler på de, det vil jeg se på som uansvarlig) for alle rotter trenger da like gode hjem, enten de er fra ups-kull eller ikke.

ellers vil jeg si det var flott gjort av deg kiara88, og jeg er sikker på det er en lettelse og heller innrømme det, istedet for å skjule det når all kritikken har kommet. dere vet begge hvilke feil dere har gjort, jeg håper dere har lært, og slipper flere problemer med det, samt å oppleve at ungene blir aggresive.
Fint at du forstår . Men du kjøpte faktisk to rotter fra meg . Om du har dem ennda eller du har gitt de vekk vet jeg ikke .

Men jeg har dette som bevis :

Dansk Tamrotte Forum Forum Index
Indbakke :: Besked
Fra: Sjobeng
Til: Shikah
Skrevet: Man Jul 26, 2004 3:35 pm
Emne: Re: heisann!
akkurat. det var derfor jeg spurte og gravde litt for jeg ble tipset om at det var dine rotter, og at hoa var liten og hadde luftveisinfeksjon og at hannen bare var noen mnd gammel. jeg er likevel intressert for jeg har veldig lyst på dumbo, men det er vanskelig å få tak i. jeg kunne tenkt meg en dumbo og en dumborex, men da vil jeg det skal være anonymt, at jeg sier jeg har fått de fra en dyrebutikk eller noe sånt, og vil heller ikke du sier de kommer fra deg så får jeg se hva det blir av de. det vil for begge være en fordel, jeg slipper å få dårlig rykte på meg for å kjøpe rotter som det er mistanke om kan ha dårlige gener, og du slipper å få noe med det å gjøre HVIS det skulle vise seg at de blir syke eller lignende. jeg vet hvor horten er, det er et godt stykke herfra, men jeg kjøper marsvin fra askim innimellom og det er godt mulig jeg skal en tur til østlandet på sensommeren. jeg vil ikke si helt bestemt ennå, men når er de i tilfelle leveringsklare? kan du ikke skrive en liste med eksakt farge og type på alle 8? hvis du har bilder av dem må du gjerne sende på mail sjobeng@hotmail.com


Jeg menr ikke og henge deg ut eller noe. For jeg har selv hatt trøbbel med det .

Topolini: Det har jeg lært nå . Det føles så hærlig og ikke gå med dette i bakhodet .
Men dere har full rett til og være sure på meg . Jeg forstår det .

Panther

Post by Panther »

Ja, dere har full rett til å være sur på meg også!
Jeg beklager veldig om og ber om tilgivelse for det jeg har gjort. Jeg har lært nå at rottealv er en alvorlig sak og jeg håper folk kan beynne å stole på meg.

Jeg beklager på det dypeste

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

ikke sant? husker godt jeg sendte en del pmer på det danke forumet da jeg oppdaget nordmenn med dumbokull... men jeg følte det var litt fiksa på inni der da... husker nemlig at jeg ble spurt om å holde det hemmelig hvis jeg skulle kjøpe...og så ble jeg tipset om at det var noen som la ut falsk navn osv på det danske forumet for å få solgt "syke" rotter... men jeg skal la være å krangle med deg om det på det åpne forumet hvis ikke et er noen som er veldig intressert i å lese....
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg har røpet det fordi jeg ikke vil ha flere hemmeligeter for NTF .sånn er det bare . Jeg har lært av mine feil og har fortalt sannheten ...

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

vel, jeg har altså ikke noen....beklager hvis jeg "burde" hatt, om det hadde gjort det noe lettere for deg.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Jeg synes, at det er flot, at I er ærlige, og jeg håber, at I nu har lært noget af det :)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Kjære Kiara88

Det er stort av deg å komme med disse opplysningene. Dette er jo faktisk et spill som har foregått i et halvår hvor du og din venninne Christine har løyet og løyet og løyet.

Vi som har gjennomskuet disse uærlighetene har selvfølgelig ikke ville sett gjennom fingrene på det, på grunn av at vi har sett at rottene har lidd på grunn av dine valg, noe du ikke selv har vært i stand til å se.

Du har helt sikkert følt at vi har vært ute etter deg og at vi ikke stoler på deg. Jeg snakker kun for meg selv her nå, og det stemmer, jeg har ikke stolt på deg, men jeg har ikke vært ute etter å ta deg.

Det du har misforstått er at jeg og flere har informert deg og reagert på ting du har gjort nettopp fordi vi har talt rottenes sak. Om du blir såret fordi du får høre noe annet enn det du vil høre har jeg ikke brydd meg så mye om, for det har vært rottene dine jeg har ønsket å beskytte.

Når jeg leser toppinnlegget her, ser det ut som at du har begynt å forstå de mulige konsekvensene av valgene du (og Briseis) har tatt. Det er veldig bra. Men spørsmålet er... Kommer dere til å greie å holde dere på matta neste gang? Har dere lært så mye at dere venter til dere har mer kunnskap og bedre rotter til dere avler videre?

Som jeg har skrevet i den aktive diskusjonen under Genetikk og avl;
Melody wrote:Det er ikke noe poeng i å prøve å forklare de involverte at dette ikke var et godt valg og hvorfor. Jeg tror de fleste har git opp på det, men hadde det ikke vært tryggere for de som allerede har kjøpt unger etter Zhiller og for de som skal gjøre det, om de hadde blitt informert om sannheten?
Jeg prøver ikke lenger å få deg til å ikke bruke rottene dine i avl, for dette har jeg faktisk ingen makt over, men det som er så veldig, veldig trist er at du er uærlig rundt forholdene og ikke informerer kjøpere og andre involverte om problemene som kan oppstå.

En ting som hadde vært mye lurere da du fikk et kull på Java og Zhiller, var om du hadde gått åpent ut med det og presentert forholdene som de var. At faren var alt for ung og liten, at moren var alt for liten, at dette kullet egentlig aldri skulle vært født, men at du nå måtte finne gode hjem til dem - gjerne hos seriøse rotteeiere med god kunnskap om genetikk som hadde hatt kunnskap nok til å forstå hvorfor disse rottene ikke skal avles på.

Det er mange som slipper alt de har i hendene når de ser at de kan få sjansen til å få en dumbo i hus. Det vet du nok, Kiara88, siden det har skjedd deg før. Når det er snakk om rotter som ikke skulle vært satt i avl, er det likevel hundre ganger vanskeligere å la være å avle på dumbo for mange enn på standard rotter, for dem er det jo så mange av. Det er mange som tenker sånn, og når de fleste dumboer, sjeldne som de er i Norge, inngår i avl, generasjon etter generasjon, sier det seg selv at resultatet ikke blir så fryktelig bra når man har avlet på både syke og aggressive rotter.

Det er ikke du som har startet denne negative trenden, Kiara88, dette har pågått en god stund, og derfor har jeg sagt til deg hele tiden at man ikke skal avle på dumborotter i Norge som man ikke kjenner bakgrunnen til. Når man kjøper dem i dyrebutikk bør det i hvert fall ringe varselsbjeller. Mange har gjort det samme før, og syke og aggressive rotter er blitt avlet på fordi dumbogenene bare føres videre.

Har man derimot en fyldig stamtavle, har man sjansen til å sjekke opp alle rottene; deres sykdomshistorie, levealder, om det har oppstått tilfeller av aggressivitet osv. osv.

Det å være oppdretter innebærer at man må kunne stole på andre oppdrettere. Har en oppdretter gjort et dårlig valg, bør hun/han være ærlig nok til å stå fram om det og informere om hva som ikke er bra og hvorfor. Det er jo sånn vi legger merke til svakheter i linjene. Jeg er selv oppdretter og har opplevd at viktig informasjon ikke når de involverte i tide. Det er veldig trist.

Men for å gjøre en lang historie kort...
Kiara88 og Briseis: Jeg er ikke sint på dere to, men jeg er svært lei meg for at dere har vært så uærlige rundt de valgene dere har tatt og løyet og løyet til oss andre som kun har hatt ønske om at det dere har gjort ikke skulle gå utover rottene. Men alt er faktisk ikke ødelagt, dere har muligheter til å prøve å gjøre opp for dere igjen, og dette gjør dere ved å informere, informere, informere.

Det kan nå være lurt å gå offentlig ut med informasjon om begge disse kullene; både kullet mellom Java og Zhiller og kullet mellom Sittzi og Zhiller. Det er kanskje da store muligheter for at kunnskapsrike rottefolk kan adoptere noen av ungene etter Sittzi og Zhiller og passe på at genene ikke spres videre. Og hvis det så skjer at ungene etter Java og Zhiller avles videre på, ligger det offentlig informasjon ute som kan hjelpe rottefolk til å ta sine valg basert på sannheten og ikke løgner om at dette er unger fra 100% friske og snille avlsdyr.
Kiara88 wrote:Jeg vil Gjærne si unskyld til Melody for at jeg har vært stygg mot deg og ikke stolt på deg. Jeg vil også si unskyld for at jeg har stelt i stand leven og krangel med mitt ups-kull .
Som sagt har du trodd at jeg har vært ute etter å ta deg osv. mens det jeg har vært interessert i, er å tale rottene sin sak og også informere folk om at de ikke bør stole på det du skriver (siden jeg har gjennomskuet mange av løgnene dine). Jeg har ikke lidd personlig av at du og Christine har kalt meg "dritkjærring" osv. Jeg har gjort dette for rottenes skyld, og jeg angrer faktisk ikke et eneste sekund, da det viser seg at det hjalp til slutt. Jeg er veldig glad for at du har kommet med din tilståelse. Det krever mot!! KJEMPEBRA!!!!!
Kiara88 wrote:Jeg har lært av mine feil og Angerer meg .

Jeg ( vi) tar kosekvensene av mine ( våre) handliger og håper dere kan tilgi.
Jeg håper virkelig du har lært av dine feil. Tilgivelse kommer dessverre ikke over natten, men som jeg har nevnt tidligere i innlegget mitt, er det veldig mye du kan gjøre for å gjøre ting bedre, både for miljøet her inne på NTFs diskusjonsforum og de rotter som er i slekt med Java og Zhiller.

Jeg håper at ting forbedrer seg og at vi på forumet etter hvert kan begynne å stole på deg igjen! Her viser du at du faktisk har et hjerte, du også, og at dine rotters liv betyr noe for deg!

Med vennlig hilsen Kristin som er stolt av deg nå! :thu:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Shelly

Post by Shelly »

Så fint alt kom ut - better late than never.

Ikke for å nedsette hva du har gjort, Kiara88 - jeg synes det er kjempebra du har lagt ut alt det der, men hvis man tar en litt humoristisk vri på det, så kunne vi ha laget en film - "Rats on the Black Market"! Masse drama og intriguer, men selfølgelig læringsrik også...
Heehee, jeg skal ringe Stephen Spielberg og spørre hvis han er interessert.

Nok en gang - jeg synes ikke at alt det her var morsomt - det var bare en kul film-ide.

Lillith

Post by Lillith »

Flott gjort at du forteller sannheten! Det krever mye mer mot, enn og fortsette å holde på løgnen.

Håper virkelig at dere har forstått alvoret, og heller jobber for rottenes fremtid.

Dette står det respekt av, Kiara!

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Takk for at dere forstår , men dere har rett til og være sinte . Jeg var dum og blind ( som sakt) .

Melody : Jeg har ikke trodd at du har vært ute etter meg , du har hatt rett til og være sinna på meg ( og hu derre Siva). Jeg er bare glad du godtok beklagelsen .
Jeg skal hålde meg på matta , jeg vil ikke gjøre sånne feil to ganger . Det er jeg som har vert dusten , ikke du eller alle andre :( :( .

Shelly: hehe, rotte film . Det hadde vær noe . NTFs egene rotte film ! nei da , jeg måtte bare fortelle det på den måten for det var slik det skjedde .Jeg var nesten besatt av dumborotter , skummelt :( !


Lillith: Fint at du også forstår . Det kreve ikke så mye , for jeg hadde snakka med topolinis og briseis i fotveien . dette hadde nok vert værre om jeg hadde utsatt sanneheten lenger ,og kanskje fortsette og få frem dumboer :shock: :( .

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Forresten , hadde ike vert en ide og poste sannheten min ut i GNAG ? Som en slags advarsel mot de som kanskje gjør den samm feilen som meg bare fordi de er dumbo rotter ?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Du burde sende en privat mail til Annette (redaktør av GNAG) med ditt forslag, i tilfelle hun ikke leser innlegget ditt.

Se her: http://www.tamrotter.com/gnag.html
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked