Allergi og tung framtid

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Allergi og tung framtid

Post by Melody »

På grunn av allergi, er ikke Melody’s et tamrotteoppdrett mer. Min samboer har i lange tider slitt med plager, som vi etter hvert mistenkte rottene for å stå bak. Ingen av oss ville tro det, selvfølgelig, og legekontoret hadde ikke muligheter for å teste ham mot rotter, bare hamster.

Det siste halvåret har vi lagt mer og mer merke til at min samboer blir i mye bedre form når rottene ikke er til stede, og nå i høst 25. september – 22. oktober, skulle vi virkelig teste ut om dette stemte, så hele den perioden bodde alle rottene hos mine foreldre. Min samboer fikk være her uten rotter rundt seg, og han var stort sett frisk denne hele perioden.

Da rottene kom tilbake til vår leilighet 22. oktober, ble samboeren min dårlig igjen og allergianfallene er mye verre nå enn tidligere. I går fikk vi også svar på en allergitest han har tatt på sykehuset. Denne viste at min samboer er allergisk mot rottenes hud og urin. Det anbefaltes sterkt at han ikke har mer kontakt med rotter.

Dessverre er allergiplagene til samboeren min så sterke og går utover så mye (jobb, nattesøvn osv.) at vi blir nødt til å omplassere rottene våre. Vi går altså en veldig trist, urettferdig og vanskelig tid i møte. Tidligere har vi vært enige om at vi, selv om det skulle være allergi, skulle beholde de rottene vi allerede hadde. Vi tar vår rolle og vårt ansvar som rotteeiere veldig alvorlig. Men siden samboeren min nå er blitt så dårlig som han har vært de siste månedene i nærheten av rottene, går ikke dette lenger.

Det er viktig for oss at alle rottene våre skal komme til gode hjem hvor de får alle sine behov dekket. Jeg omplasserer ikke rottene våre til hvem som helst. Det er også spesielt viktig at de kommer til stabile hjem, og at de ikke trenger å skifte miljø flere ganger.

Spesielt gjelder dette LMN Caruso, som var nesten 7 måneder gammel da han kom til meg. Han reiste fra Danmark da han var 6 måneder gammel og bodde både alene og i flere flokker med andre rotter da han kom til Norge, før han kom til meg. Ikke ønsker jeg at Caruso skal gjennomgå en ny introduseringsprosess helt alene, og dessuten blir det svært viktig at den neste blir hans siste og at han får et godt, permanent hjem.

Først og fremst skal de som er oppdrettere av mine rotter få sjansen til å ta tilbake sine rotter. Så snart alle har svart, kommer jeg til å ta det tunge steget og sette ut omplasseringsannonser. Ki Andreassen har allerede sagt ja til å ta Adyssa’s Cha-Am tilbake, så hun kommer til et miljø hun allerede kjenner sammen med rotter hun er i slekt med og muligens kjenner igjen fra barndommen.

Selv om jeg nå er eks oppdretter og kanskje snart også eks rotteeier, kommer jeg ikke til å forsvinne fra rottemiljøet, for rottene er fortsatt en av mine største interesser og jeg vil, selv om jeg ikke kan gjøre det gjennom å være oppdretter mer, jobbe for å spre kunnskap om rottehold og rotteavl, og være med på å øke folks forståelse for hvorfor det er så viktig å være kritisk når man velger avlsdyr. Hadde det ikke vært fint med økt levealder på rottene våre? Mindre sykdommer? Færre tilfeller, kanskje ingen tilfeller av aggressivitet?

Kanskje får jeg i framtiden igjen sjansen til å bli rotteeier, det håper jeg i hvert fall. Enten på grunn av teknologi som hjelper mot allergien eller på grunn av plass som gjør det mulig at rottene kan få et godt liv sammen med meg uten at min samboer blir syk. Interessen for disse nydelige vidundrene forsvinner i hvert fall ikke!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er en utrolig trist situasjon, dette her. Jeg har jo fulgt med Melodys og samboerens "kamp" fra mistankene om allergi begynte å komme, og vi har hele tiden håpet at det skulle dukke opp et annet svar, kanskje det var noe annet i miljøet som gjorde ham syk. Det MÅTTE bare ikke være rottene, det var en utenkelig tanke. Men, etterhvert som tiden har gått har det vel blitt mer og mer tydelig hvilken retning dette har gått. Jeg vet at det er en utrolig vanskelig avgjørelse Melody og samboeren har tatt, og jeg håper at de som har mulighet til å hjelpe til i omplasseringsprosessen vil gjøre det. Få kan vel sies å ha hatt et sånt engasjement som Melody innen NTF, og jeg håper og ber om at hun ikke vil se på det som skjer nå som en så tragisk hendelse at hun ikke vil fortsette. Det er jo flere i NTF som ikke har rotter, og som fortsatt har holdt interessen ved like, så på NTFs vegne er jeg ved godt mot.

Det er selvfølgelig like trist for alle som blir nødt til å omplassere rottene sine pga allergi, men jeg føler likevel meg ekstra trist når dette skjer hos en av våre mest aktive og kunnskapsrike. La oss håpe at det er den siste.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Det har vært avisoppslag for en tid tilbake om ekstra tungt plagete pollenallergikere som får tilført små doser over lang tid av det de reagerer på - skal ha blitt helt / nesten friske i løpet av et års tid. Skal være en anerkjent metode nå, men jeg tror ikke det har vært gjort i forbindelse med husdyr enda. Men det kan jo være et håp der, ev. senere...?
Jeg håper det... triste greier dette her.
Anita

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

anita wrote:Men det kan jo være et håp der, ev. senere...?
Jeg håper det... triste greier dette her.
Anita
Det skulle vel være verdt å prøve når det en gang kommer? Det kommer nok flere og bedre kurer etter hvert. Det håper jeg i hvert fall!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »


Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Takk for link. Det kunne jo være interessant å prøve i framtiden en gang når vi er rike? Behandlingen tar jo tre år, så det vil jo ta litt tid, da, og man kan heller ikke være sikker på om det hjelper før behandlingen er over.

Nå er det ikke aktuelt uansett, men det er likevel interessant å lese!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Ja, let litt mer også. Det er sikkert ikke en behandling man kan få utført hvor som helst heller. Jeg ønsker så at dette kunne ordne seg for dere...og oss - etter hvert.
Anita

collaitz

Post by collaitz »

Uff, det er jeg virkelig ked af at høre. Det må være forfærdeligt at skulle undvære sine "babyer" for altid. Mine tanker går til jer i denne svære tid, og jeg vil også håbe, at der i fremtiden kommer en løsning for alle de allergikere, der er tvunget til at undvære de dyr de elsker.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tusen takk, Collaitz!

Det er nok ganske mange her inne som ikke greier å helt sette seg inn i den situasjonen å måtte miste alle de små man er glad i. Jeg tror ikke helt det har gått opp for meg heller ennå, så det blir nok bare vanskeligere og vanskeligere framover. :(
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

dere har ikke prøvd petal cleans da? du kan lese mer om det her: http://www.bio-life.co.uk/ jeg er selv allergisk mot katt og ilder, men har ikke prøvd petal cleanse, så kan ikke si noe om det virker. men det er vel verdt et forsøk?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jo, jeg har lest om petal cleanse, men det er ikke et godt alternativ for oss da jeg tviler på at den fjerner rottehud og rotteurin! Det hadde nok også vært annerledes hvis min samboer kun hadde slitt med nysing og kløing i ansiktet ved direkte kontakt med rottene, men dette er ikke tilfelle.

Symptomene hans ligner ikke vanlig allergi og det er vel mye derfor også vi har trodd det var noe annet. Symptomene ligner astmabronkitt.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Huff Kristin! Jeg har fortalt det til deg mange ganger allerede, men dette er så trist, og grusomt! :( Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å trøste deg!! Savner ennå mine små som ikke er hos meg mer... :cry:
Mvh Ida S. Eggen

Lillith

Post by Lillith »

Har ingen fornuftige tips å komme med. Regner med at dere har vært igjennom alle muligheter! (kan jo ikke akkurat omplassere gubben heller.. :wink: )
Trist å lese, og føler med deg. Du får prøve å trøste deg med at du har muligheten til å følge de nøye, selvom det selvfølgelig er trist at andre skal eie dine hjerteknusere.

Trøsteklem.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tusen takk til alle for deres medfølelse. Jeg setter stor pris på det.
Lillith wrote:Har ingen fornuftige tips å komme med. Regner med at dere har vært igjennom alle muligheter! (kan jo ikke akkurat omplassere gubben heller.. :wink: )
Vi har nok prøvd en god del, ja, men allergien utvikler seg dessverre bare til å bli verre og verre.

Nei, jeg kan ikke akkurat omplassere gubben heller, for det var han jeg skaffet først - før rottene... Han ville nok blitt skuffet da, tenker jeg!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Dette var virkelig trist :( Jeg tror du har helt rett i at det er umulig for oss å sette oss inn i den situasjonen dere er i nå, men vi føler med dere og tenker masse på dere!!

Camilla

Locked