Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Oppfølging av rottekull, ein tråd per kull.
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Azlon og Olefin ble avlivet sammen i dag, 27 måneder gamle. De hadde begge gått kraftig ned i vekt de siste månedene. Azlon hadde smerter jeg ikke kjente årsaken til, og trengte Metacam jevnlig for å orke både mat og kos. Olefin fikk pusteproblemer, men røntgenbildet viste ingen lungebetennelse. Dessverre hadde ikke veterinæren anledning til å foreta noen forenklet obduksjon for å finne ut av hvorfor han pustet så dårlig.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Resultat av enkel hjemmeobduksjon: Azlon hadde forstørret hjerte og en fettansamling jeg tror var et lite lipom på magen (rett under huden). Olefin så jeg ikke noe unormalt ved.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Beskjed fra den danske oppdretteren: Polypropylen sovnet stille inn 25/12 2012, også 27 måneder gammel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Ny melding fra Danmark: Polyester ble avlivet 04.01.2013, 27 måneder gammel, på grunn av en raskt voksende kul på kjaken. Veterinæren kunne ikke avgjøre der og da om kulen skyldtes en svulst med abscessdannelse eller en abscess som var delt i en flytende og en hard, oste-aktig del, Det ble ikke sendt inn prøver ettersom Polyester var gammel og ikke var brukt i avl.

Nå er det bare jentene igjen fra kullet.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Siv M »

trist, måtte alle sove godt :cry2:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Nøste ble avlivet i morges på grunn av jursvulster, også 27 mnd. gammel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Pr. 30 måneder lever minst to av hunnene.
Microfiber er blitt forsiktig av seg på sine gamledager, har noe porfyrin fra det ene øyet og foretrekker myk mat framfor tørrfór.
Chiengora lever i beste velgående og har ingen sykdomstegn!
Jeg venter på svar fra Danmark angående de to siste jentene.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

De to hunnene i Danmark levde fortsatt ved 30 måneder, men ikke i beste velgående.
Bomuld hadde lenge hatt headtilt. Hun hadde en bløt tumor i nærheten av kjønnsåpningen. Dessuten hadde hun piloerekasjon. Bomuld døde få dager etter at hun fyllte 30 måneder: 31.03.2013.
Viscose var gått fra meget overvektig til tynn og dement, men hadde ingen åpenbare sykdommer.

Uansett er jeg meget godt fornøyd med at hele 4 av 11 unger nådde 30 måneder! Medianalderen for kullet er 27 måneder, første dødsfall ved 20 måneder.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Chiengora ble akutt syk i går (8/5) og avlivet hos veterinærvakt. Hun fikk respirasjonsproblemer og delvis lammelser i bakbena.
Hun ble 31 måneder gammel.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

Viscose fra fiberkullet røk den 1/7 2013. Hun var gammel, forvirret og tynn og hadde fått en jursvulst, men sovnet stille inn 33 måneder gammel. Nå er det bare Microfiber igjen av kullet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

I dag fylte Microfiber :party: :party: :party: 3år.
Hun er i følge eier ikke akkurat frisk, med eksem og et par jursvulster, men humøret er fortsatt i behold :cheer:
Gratulerer, lille Micro, skrapkaka som jeg måtte varme og tilleggsmate for å lure henne unna rotta med ljåen.

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Milla »

Hipp hipp hurra !! For en alder :grin:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Helle Wistar og Sarah's Mania fra Afrikanske Elver

Post by Matmor »

I slutten av oktober fikk jeg melding om at det var bestilt avlivning til Microfiber 25/10 2013. Microfiber ble 3 år og 1 måned gammel, og avlivet for jursvulster og eksem. Det betyr at kullet fikk en gjennomsnittsalder på 28 måneder, median på 27 og variasjon fra 20-37 måneder.

Post Reply