Nytt blod

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

tantepose wrote:Vil tro at rex ikke bare har problemer med værhårene,men også med pelsen som nok ikke er like lett å stelle som en glatt.
Ja, generelt sett er jo "glatt" eller "vanlig" pels noe som har kommet frem gjennom naturlig utvalg og evolusjon. Den er blitt forbedret og tilpasset over lang tid. Det samme gjelder dermed ikke rex som nødvendigvis blir en ulempe i flere retninger sammenlignet med glattpelset. Det er jo det samme med dumbo. Rotter har evolvert ører som sitter på toppen av hodet og når rotta er oppvakt, så står de opp slik at rotta lettere kan høre lyder. Dumbo-mutasjonen ødelegger jo mye av den funksjonen og er til ulempe sammenlignet med toppørede.

Foruten at vi synes de er artige kuriositeter har disse mutasjonene ingen fordeler for rottene som besitter dem og hadde det vært opp til meg hadde det ikke vært noen rexer eller dumboer i tamrottebestanden. Hva skal vi egentlig med dem? Den eneste nytteverdien er at noen synes de er søte eller spennende, men da tenker man ikke lengre på rottenes beste, men bare på hva en selv synes er kult. Det synes jeg er egoistisk.

Matmor wrote:Jeg savner egentlig en diskusjon rundt tilpasninger til et liv som kjælerotte her...
Dette er starten av en meget gammel artikkel som har fått ny aktualitet:
http://jhered.oxfordjournals.org/cgi/pd ... /32/11/400
I sin essens sier den at både albino, hooded og non-agouti-genet har effekt på hvor rolige og tamme rotter blir. Alle typene er lettere tembare enn agouti rotter. I alle fall deler av innholdet er bekreftet i store, moderne forsøk.

Hvis jeg skulle ha satset på det jeg mener er etisk avl ut fra perspektivet at rotta skal ha mest mulig glede av kontakten med oss, og det å være et burdyr, er det ikke agouti jeg ville gått inn for... Jeg synes det er bedre å risikere en og annen kryptochid han (økt hyppighet hos hooded-rotter) enn å måtte kastrere en stor andel hanner etter slagsmål, for å sette det litt på spissen. :hm:
Du nevner albino, hooded og non-agouti. Personlig har jeg ikke store problemer med hooded og non-agouti fordi jeg tror ulempene med å besitte disse trekkene er først noe rotter møter ute i naturen eller kanskje i byen. Det ville vært problemer for villrotter, men ikke for tamrottene våre. Albino er selvsagt problem. Kunne jeg velge ville ikke jeg vært albino eller en albinovariant som himalaya eller siamese.

Typiske fenotyper man avler på er bestemt av alleler på ett locus. Selv om de har koblinger med andre gener, så kan de i teorien nedarves uavhengig så det er mulig å avle på agoutier som er rolige og tamme. Ellers tror jeg man kan avle på hooded og non-agouti uten å ha dårlig samvittighet. Det kan jo være en bedre idè.
Last edited by tore on 15 May 2009, 16:22, edited 1 time in total.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Ja det er viktig at de har det opptimalt i fangenskap.Dyr med mye "vill-gener" i seg vil vel bli mer stresset.Veldig viktig bit syns jeg! :akt:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Noen som har følgt med på det med Chavalier King Charles Spaniel som er i England? Hunder som har hjerner som er for store til hodet sitt stakkar :(
Slik kan det gå med avl, at det er kun å følge en rasestandard som spiller noen rolle. Og herfra slik rotteavlen er nå, og dit er en laaang vei ;) HELDIGVIS!
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja det var vel den dokumentaren som ble nevnt i første innlegget?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Åh, jeg så bare begynnelsen på klippet, dumme meg :x
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Typiske fenotyper man avler på er bestemt av alleler på ett locus. Selv om de har koblinger med andre gener, så kan de i teorien nedarves uavhengig så det er mulig å avle på agoutier som er rolige og tamme.
Jeg snakker ikke om genetic linkage/koblede gener, men pleiotropi. Tore vet sikkert hva pleiotropi er, men for dem som ikke vet det:
Pleiotropi er når ett gen styrer flere egenskaper samtidig. Hooded-genet har pleiotrop effekt: det påvirker både pelsfarge, gemytt og fertilitet i seg selv...
Årsaken til pleiotropi ligger vanligvis i at genet produserer en eller annen basal byggesten som brukes i flere prosesser i kroppen, for å si det litt enkelt.

Selvsagt er hooded-genet lenket til andre gener som sikkert kan ha effekt på sykdom og i alle fall på pelsfarge. Men at hooded-genet er lenket til hooded modifier betyr ikke at rotter med non-hooded-allelen er genetisk forutbestemt til å arve short-allelen på hooded modifier eller noe slikt. Det betyr bare at den har større sjanse for å arve allelen som sitter på samme kromosomtråd. Innimellom skjer det minst sannsynlige, og så har man plutselig to "retninger" En hvor rotta med hooded har størst sjanse til å arve short allele, og en hvor den har største sjanse til å arve long-allelen. I dette tilfellet går det an å se hva som arves. Som regel vet man det ikke ;)

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Jeg trodde faktisk det var kobling (eller linkage) du snakket om og ikke pleiotropi. Jeg visste faktisk ikke at hooded og non-agouti genene førte til bedre egnet tamrotte gemytt pga. pleiotropi, men da lærte jeg noe idag også (har jo forresten en veldig snill sort hooded også :p)!

Hooded er forsåvidt ikke noe et godt eksempel på trekk som jeg nevnte i min tidligere post siden det er determinert av hooded og hooded modifier gen med hvert sitt locus. Jeg tenkte mer på egenskaper som farge, rex, albino (og varianter) og dumbo. Jeg er ikke 100% sikker på at alle disse egenskapene er 1 gen situasjoner, men det virker iallefall slik! (altså mange gener med alleler kan ha effekt på disse egenskapene, men at i avlssammenheng så kan man praktisk holde seg til 1 gen 1 locus)

Jeg er enig i at det er bra å ha rotter med god gemytt. Hvis det er slik at hooded og/eller non-agouti rotter har best egnet kjæledyrgemytt, så synes jeg selvsagt det er bra .. men jeg er allikevel skeptisk til albino!

redigert :

(Hooded kan jo også med rett rent praktisk sees på som 1 gen situasjon siden det bare er ett gen som bestemmer om det blir tegning eller ikke. Modifier genet bestemmer vel bare hvordan flekken ser ut sett at hooded genet er på plass. Kommer modifier genet tydelig til uttrykk i en self?)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har hatt albino rotte og han så mye dårligere enn svartøyde. Derfor vil jeg ikke avle frem rødøyde rotter.

Dumboer har jeg hatt 3 stk av. Alle 3 har utmerket seg i form av at de er mye flinkere til å hoppe og beregne avstander. Vet ikke hvorfor siden synet ikke har noe med ører å gjøre, men jeg synes det er veldig interessant at det kun er disse 3 dumboene som har vært på denne måten. 2 av de er søsken, men Klumpedumpen var ikke i slekt med noen av de. Jeg har ikke merket noe negativt med hørsel i forhold til dumboer. Tvert i mot har det virket som de har hørt mye bedre enn de andre og vært mye flinkere til å bedømme hvor lyden kommer fra. Selvsagt kan de ikke snu på ørene og høre de farer som kommer bakfra, men det er heller ingen nødvendighet i fangenskap mener jeg.
Jeg har derfor ingen motforestillinger mot å bruke dumboer i avl.

Jeg har for tiden 2 rexrotter, og de er like flinke til å kartlegge seg som de glattpelsede. Det at pelsen er krøllete har jeg ikke merket noe negativt med i det hele tatt. Det virker heller som om det er noe handicap med at værhårene er krøllete. De er like flinke til å orientere seg og omgås med andre rotter som de glattpelsede. Disse 2 er også dumboer.
Det å bruke rexrotter i avl er jeg heller ikke i mot, men jeg vil ikke parre 2 rexer siden det da kan komme dobbelrex i kullet. Jeg vet at det ikke er så populært i Norge, og det vil derfor bli mye vanskeligere å finne gode hjem til babyene.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Jeg synes at hvis man er imot dobbelrex så må man være imot rex. Hvis du avler rex rotter og gir de til andre så kan de igjen brukes til å avle frem dobbelrex. Det er noe man som avler burde ta ansvar for, iallefall rent moralsk ovenfor seg selv.

Dessuten er et av poengene i den hundedokumentaren at dyrene selv ikke kan fortelle oss hva som er galt. En hund du tror har det greit kan ha levd et helt liv med konstant smerte. En bulldog vet jo heller ikke om det er bedre å ha lengre snute og overbitt. På samme måte kan ikke en rex-rotte nødvendigvis fortelle deg om de krøllete værhårene er en ulempe. Å ta slutninger basert på trender i egne observasjoner basert på personlig rottehold tror jeg ikke er godt nok. Jeg tviler sterkt på at dumboer hører like bra eller bedre og jeg tviler på at krøllete værhår ikke fører til dårligere funksjon. Det vil jeg tvile på til jeg leser en saklig artikkel som forteller meg at det ikke er slik.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Har du selv hatt dumbo, rødøyde eller rex rotter?

Jeg synes en person bør ha eid denne typen rotter over en periode for å ha et bredere erfaring enn bare å lese om forskjellig type rotter. Selvfølgelig må du ha lov til å ha din mening og holdning, men jeg mener man ikke skal utelukke rotter fra avl dersom de har gode helse, godt temperament bare fordi de er rex eller dumbo. Det vil være feil å velge disse bort til fordel for en mindre egnet rotte som er glatthåret og agouti. Da blir det å avle på pels og farge, noe som ikke bør være det primære med rotteavl.

Man bør ikke velge rotter kun med tanke på pels, ører og farge. Dersom man har flere gode avlsdyr å velge mellom, kan man tillate seg å velge med tanke på dette. Men det viktigste bør alltid være å de rottene som har god helse og temperament. Dersom dette er 2 rexrotter, kan man eventuelt velge å ikke sette i gang noen parring i det hele tatt.

Personlig har jeg ingenting i mot dobbelrex, men det er viktig for meg at rottene får gode hjem og i Norge er dette vanskeligere med dobbelrex har jeg fått inntrykk av. Det jeg synes er negativt med dobbelrex er det at de lettere kan få sår når de klør seg, men jeg har aldri eid en dobbelrex og vil derfor ikke ta et endelig standpunkt på hvilke handicap de eventuelt vil ha.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Jeg har ikke eid dumbo selv, men jeg kjenner folk som har. Rødøyde har jeg hatt, men heller ikke rex.

Det dumme med å basere alt på egen erfaring er at det finnes ting du ikke kan erfare som kanskje burde være en del av din moralske beslutning. Disse blir da utelukket. Dessuten kan du ikke lengre involvere deg moralsk innenfor temaer du ikke selv har direkte erfaring med og det synes jeg virker litt fattig. Jeg foreslår selvsagt ikke at man ikke skal bry seg om helsa til dyret - tvert om er det akkurat helsen jeg fokuserer på. Fenotypen til dyret har med helsa dens å gjøre.
The generally accepted definition of health is "a state of complete physical, mental, and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity", used by the World Health Organization (WHO) since 1948.
Definisjonen for helse går altså forbi det å være sykdomsfri. Hvis du har to rotter som er helt like bortsett fra at den ene er rex og den andre glattpelset er det meget gode argumenter for å si at den glattpelsede har bedre helse enn rex-rotta.

Hvis man avler og finner seg i en situasjon der de dyrene med best total helse er rexer eller dobbelrexer, så tror jeg strengt tatt man bør legge opp .. eller i det minste se seg om etter rotter fra et annet sted.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er bl.a. derfor man importerer rotter fra utlandet :D

Jeg synes man bør basere sine valg både på erfaring og på vitenskapelige forskningsresulater. Man bør ikke bare ha lest noe, eller bare ha erfart noe før man tar et standpunkt. Kombinasjonen av de 2 er viktig synes jeg.
Man bør også være åpen for at den avgjørelsen man en gang har tatt kan vise seg å være feil i ettertid, enten man i utgansgspunktet var for eller mot forskjellige typer rotter.

Det er viktig å ta inn over seg ny informasjon etter hvert som man blir klar over ting man ikke visste tidligere. Dette er i hvert fall min mening i saken foreløpig :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Ålreit, men noe annet som er dumt med erfaringsbasert lærdom eller moral er også at noen ganger så lærer man etter at en feil er blitt begått. Når det gjelder avl så kan man ende opp med å ta stilling til noe som umoralsk etter at avl har funnet sted og skade er gjort. Det blir litt som å lære at det er galt å stjele først etter man er satt i fengsel. For meg virker det soleklart at egenskaper som dobbelrex (lett å ta stilling til) ikke er fordelmessige for rottene som besitter dem og at man dermed ikke burde avle på dem .. akkurat som det burde være soleklart at det er umoralsk å stjele - selv om man ikke har erfart det selv.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

tore wrote:akkurat som det burde være soleklart at det er umoralsk å stjele - selv om man ikke har erfart det selv.
:lol: :lol:

Jeg er helt med på hva du mener, men jeg er ikke alltid enig med deg om hva som er et handicap for en rotte og ikke. Mulig jeg endrer mening om enkelte rottetyper i fremtiden, men per i dag er jeg ikke i mot rex eller dumborotter :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Larm wrote:
tore wrote:akkurat som det burde være soleklart at det er umoralsk å stjele - selv om man ikke har erfart det selv.
:lol: :lol:

Jeg er helt med på hva du mener, men jeg er ikke alltid enig med deg om hva som er et handicap for en rotte og ikke. Mulig jeg endrer mening om enkelte rottetyper i fremtiden, men per i dag er jeg ikke i mot rex eller dumborotter :D
Du har lov å mene det selvsagt, men som jeg skrev i en annen tråd her; hvis du måtte være en rotte og du kunne velge mellom toppøret/dumbo og rex/glattpelset, kunne du like greit valgt å være en dumbo rex fremfor en glattpelset toppøret? ;)

Post Reply