Hjelp!!

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
SoFoKlEs
Pinky
Posts: 20
Joined: 01 Apr 2009, 19:45
Location: Akershus...ish

Hjelp!!

Post by SoFoKlEs »

Mine rotte unger som blir 5 uker på mandag veier pære 35+- gram :( burde dem ikke veie rundt 80. Gram? Dette skjønner jeg ikke :( har gitt dem mye tørrmat og gronnsaker . Dem er jo snart gamle nok til å selges, hva skal jeg gjøre ? Vente med å selge dem?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Huff da det var lite :(
Du bør uansett skille guttene fra jentene og moren, men du kan beholde guttene litt til og gi dem masse næringsrikt som feks. morsmelkerstatning, babygrøt, kylling, egg, pasta osvosv.
Jentene kan jo få bo en stund til hos moren sin og fortsette å die :) Men du kan også gi dem mye av det samme som guttene.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Gi de litt potet, pasta, ris, med kylling, egg eller fisk ved siden av, samt nyttig grønt og nøtter.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Vente med å selge dem?
Ja, det synes jeg... De fleste vegrere seg for å sende ut rotteunger som er mindre enn 80 g. De trenger litt polstring og størrelse for å takle nye omgivelser og burkamerater, og hvis de veier så lite er det også spørsmål om det kan være noe i vegen med dem. Det er ikke noe særlig hyggelig å selge et knippe undervektige unger, og få tilbakemelding fra fler om at "den trivdes ikke og døde" :(

Har de lagt jevnt på seg, eller har vektkurven flatet ut? Det naturlige hadde vært at stigningen i gram pr. døgn var større nå enn for to uker siden.

Hvis du skal ha dem til å legge på seg ville jeg gitt dem mindre tørrmat og mer grøt ;) Rotter spiser flere kalorier hvis de får den i form av halvfast mat enn i form av tørrmat.

SoFoKlEs
Pinky
Posts: 20
Joined: 01 Apr 2009, 19:45
Location: Akershus...ish

Post by SoFoKlEs »

har gitt dem mye mat i dag og nå ligger vekten på 45+- dem har den siste uka hatt en god og rund mage og dem spiser når dem har muligheten
( altså nesten HELE tiden ) så jeg fik helt SJOKK :shock: når jeg så hvor lite dem veide :shock:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hmm... har du sjekket vekten din mot en kjent mengde? Hvis du tarerer den på vekten av et målebeger, og måler opp 1dl vann, viser den 100 g?

Post Reply