Hva synes du om avl på hårløse / dobbelrex rotter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Hva synes du om avl på hårløse / dobbelrex rotter?

Greit
8
17%
Ikke greit
28
60%
ubestemt
11
23%
 
Total votes: 47

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

kikky wrote:
tore wrote:Jo, kanskje det hadde vært lurt å skille mellom hårløse og dobbelrex, men nå er det for sent! Jeg foreslår de som blir fanget mellom alternativene velger det siste alternativet, selv om de "bryr seg" (I alternativet står det "Bryr meg ikke", men det kan jeg kanskje endre).

edit :

Æsj, ville endre sistevalget til "Ubestemt", men det er for sent!
Filkset :)
Supert! Tusen takk. :)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

jeg er imot.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

det er vel ingen hemmelighet hva jeg mener. er sterkt imot.
for _min_ del holder ikke argumenter om at "hvis rotta ellers er perfekt" osv. det at den har en såpass alvorlig genetisk defekt, gjør i mine øyne rotta uegnet i seg selv. jeg synes dobbeltrex er _nesten_ like ille som hårløs.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

for _min_ del holder ikke argumenter om at "hvis rotta ellers er perfekt" osv. det at den har en såpass alvorlig genetisk defekt, gjør i mine øyne rotta uegnet i seg selv. jeg synes dobbeltrex er _nesten_ like ille som hårløs.
Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, lille lakris.

Etter min mening burde rotta være perfekt på ALLE måter (med god stamtavle men nå gjentar jeg meg selv) før man bruker den i avl.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Etter 18 stemmer er det enda ingen som støtter slik avl mens 77% er for (14 stemmer). Det kan virke som om avl på disse egenskapene er generelt uønsket av medlemmer her, men jeg lurer på hvordan svarene ville vært hvis man hadde postet samme tråd på et dansk rotteforum for eksempel.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Jeg synes ikke noe om det.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg er imot å avle frem disse variantene
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ailani wrote:Jeg er imot å avle frem disse variantene
Hva med å avle på de?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Hovedsaklig ikke, men hvis jeg har/blir tilbudt en dobbelrex som er helt perfekt for avl. Da mener jeg virkelig supert gemytt og god helse, så ville jeg kanskje valgt å bruke den. Men med en som sammen med denne ikke gav dobbelrex.
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Ailani wrote:Hovedsaklig ikke, men hvis jeg har/blir tilbudt en dobbelrex som er helt perfekt for avl. Da mener jeg virkelig supert gemytt og god helse, så ville jeg kanskje valgt å bruke den. Men med en som sammen med denne ikke gav dobbelrex.
Dette ville jeg også gjordt. Resultatet hadde jo blitt rexer dersom dobbelrexen ble parret med en glattpelset.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg synes det blir en for unyansert avstemming. Jeg vil f.eks. kunne si at jeg kunne ha avlet på en dobbelrex dersom jeg ikke hadde bedre alternativer. Og hvorfor sidestilles hårløse og dobbelrex? Eller mener du her bare dobbelrex, og ser bort ifra andre varianter av hårløse?

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Jeg skrev egentlig bare dobbelrex / hårløse fordi dobbelrexer gjerne har hår. Det jeg var ute etter var mutasjoner med betydelig reduksjon i pelsen .. Kanskje var jeg litt rask i vendingen med spørsmålsalternativene, men de fleste har iallefall klart å gi klare svar!

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Om noen kommer og spør om jeg vil overta en rex/dobbeltrex/nakenrotte fordi de ikke kan ha den lenger eller noe sånt, så ville jeg ha tatt imot (om det gikk bra med min flokk), men jeg ville IKKE ha avlet på den. Jeg syns det er veldig søtt med denne krøllete pelsen, men etter å ha lest så skjønner jeg at det er ulemper med denne sorten, og at der er flere forskjeller enn bare pelsen (om jeg ikke tar heelt feil?)

De er pene og søte, men jeg ville ikke ha avlet på den om jeg fikk en!

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Etter hva jeg har skjønt så er det mindre ulemper med rex enn dobbelrex/nakenrotte.. eller tar jeg feil?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hva er egentlig ulempene lurer jeg på? Har lest om brystvorter hos damene som går innover, slik at de ikke kan mate bebsene?

Post Reply