Hvor mange avkom er egentlig normalt?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
SchiZo

Hvor mange avkom er egentlig normalt?

Post by SchiZo »

Gordon (Black Berkshire) og Mimi (Hooded) ble foreldre 24.08.04 :D

Det jeg lurer på; Hvor mange unger klarer egentlig en rottemor å takle på egenhånd? Saken er at det kom ikke 8-14 unger, det kom 17!

17!!

Kan Mimi med ekstra fôr +div kosttilskudd, klare å fø på 17 unger i 3-4 uker?


All hjelp og tips mottas med takk!

-Stolt bestemor.

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Ja, hvis ikke hun er for ung f.eks., så skulle det ikke være noget problem. Vi har en avler i Danmark der lige har haft et kuld på 18, hvoraf alle overlevede, og en anden har lige fået et kuld på 19 i lørdags ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Et gjennomsnittlig kull har 8-12 unger, men en rottemor kan føde alt fra 1-22 unger (kanskje mer også).

Et kull på 17 er altså et stort kull. Hunnen vil gjerne dele opp ungene i to grupper og amme disse på ulik tid. Det er fullt mulig å få alle til å leve opp til å bli store, voksne unger, men iblant når de er så mange, er det en eller to som må gi opp i kampen om næring.

Vil jo også nevne at ungene skal være sammen med moren sin i fem uker, ikke bare tre-fire. Selv om ungene spiser og drikker selv de to siste ukene, får de fortsatt morsmelk fra moren og det skjer mye sosial utvikling i denne perioden som er veldig viktig for ungene å ha med seg senere i livet!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Hei!

Jeg fikk rotteunger for ikke så lenge siden for første gang, og jeg fant en artikkel på http://www.nfrs.org/geninfo.html som het General Information - Advice for the Novice Breeder. Jeg syns den var veldig bra, og fulgte den steg for steg. Der er det også noen råd for hva du kan gjøre hvis det kommer veldig mange unger.

Camilla

SchiZo

Post by SchiZo »

På Tirsdag 31.08 ble rottene 5 uker gamle.
Gla' meldingen må jo være at alle 17 overlevde :D
28.08 separerte vi gutter og jenter med god hjelp fra Anette,
guttene hadde fått veldig tydelige ..familiejuveler, så det gikk glatt.

Er ikke 100% sikker på fargene, alt er antatt utfra NTFs artikkel om norsk standard;

-4 cc/ba ir (?), 2 gutter, 2 jenter.
-5 cc hd, 1 gutt, 4 jenter.
-8 roan husky, 5 gutter, 3 jenter.

Om noen fra Akershus/Oslo området kunne tenke seg en liten krabat (ikke for avl) så er det bare å si ifra.

Shelly

Post by Shelly »

Faktisk så ser jeg etter en hannrotte som kompis til hannen jeg allerede har. Farge bryr jeg meg lite om, men helst ikke røde 'djevel-øyner'. En husky hadde gjort seg.

Jeg bor i Oslo sentrum, men har ikke bil, så hvordan er det med transport?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

0-20 . :wink:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hverken 0 eller 20 kan da betegnes som "normalt". Heller ikke 1, 2 eller 18. NORMALT er 8-14, dette er basert på hvor mange unger rotter vanligvis får i laboratorier. Det er vel blitt mer normalt etterhvert at kjæledyrrottene får færre og færre unger i kullene, dette kan kanskje være en konsekvens av innavl. Så sånn sett er det ikke lenger unormalt å få et kull på 6 unger. Mindre enn det... tja, i mine øyne er det unormalt. Om det er negativt eller positivt er en helt annen diskusjon.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

to ganger har jeg opplevd kull på 6 og en gang på 4, men det er også det minste...ellers har jeg vært vant med 9-16...stort sett imellom der...for meg har typetallet vært 11. det betyr jo ikke at det er vanligst...
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hmm jeg synes at størrelsen på rottekul varierer så da tneker jeg at det er fra 0-20 . Men det vanelig er vel fra 6 -12 unger ....

Locked