litt tenking...

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

litt tenking...

Post by ssilje89 »

Meg og tora tenkte litt på hva det neste kuller vårt skal være (ikke før om en stund ennda, men er bare ute i litt god tid) og har lekt litt med tanken på disse to:

jenten er tinkerbell (Hos tora)
Hun er Blue self
og er ei rolig og forsiktig jente, som elsker kos.
Har stamtavle :)

Hannen er Tigergutt (hos meg)
han er silver fawn hooded.
en god gutt, han er selskapsyk og nyskerrig.. veldig snill...
Men har ikke stamtavle :(
men han er no over ett år, å jeg føler meg trygg nok til å ville bruke han:)

lurte på va dere syntes om det, blir ikke enda, får kommer jo ett kull innen 4 dager :D

hvis noen har tanker rundt dette, og kunne hjulpet oss litt med antatte farger, så hadde dette vært gøy:)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg synes ikke at manglende stamtavle er god nok grunn for å utelukke en rotte for avl. Og skal man bruke stamtavleløse rotter, er det en del fordeler ved å bruke hanner, siden man da kan se an helsen deres lenger.

Nå har jeg ikke vært inne på hjemmesidene til Tinkerbell, så jeg forholder meg bare til Tigergutt. Hvis jeg skulle bruke en hanrotte uten stamtavle ville det vært en del spørsmål jeg ville ha likt å finne svar på først. Jeg går da ut fra at rotta er frisk, uten kjente arvelige skavanker, kontaktsøkende, er snill mot mennesker og mot burkameraten(e).

1) Er det mulig å få noen opplysning om søsken? Selv om foreldrene er ukjente, kunne det tenkes at du kjente noen som hadde kjøpt søsknene, eller kunne komme i kontakt med dem.

2) Hvordan fungerer hannen i flokk, og var det noen spesielle problemer i forbindelse med puberteten?

3) Hvordan reagerer rotta på introduksjoner med rotteunger og voksne hanner?

4) Hvordan reagerer rotta på brå lyder, nye situasjoner, andre mennesker enn nærmeste familie?

Hvis rotta består "trausthets-testene", pkt. 2-4 ville jeg se på ham som en kandidat til avl. Det går ikke an å vurdere ut fra nettsidene dine om Tigergutt fyller de kriteriene. Det jeg derimot la merke til var vekten hans. Den ligger betydelig under gjennomsnittsvekt for hanner hvis den stemmer. Hvis man skal velge å avle på en rotte som avviker betydelig fra standard, ville det være naturlig å finne en hun som kunne kompensere for størrelsen. Det vil si en hunrotte som er godt over gjennomsnittlig stor uten å være fet.
:rat:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Har ikke tigergutt blitt operert for verkebyll etter slossing med en annen som også ble operert for verkebyll?

Det kan vil bli 100% agouti hvis ikke tigergutt bærer black, 50/50 agouti/ black hvis han bærer black. Det kan jo hende de bærer andre farver til felles også, men det vet man jo ikke før ungene kommer siden han mangler stamtavle(hvis ikke tiknkerbell bærer champagne/silverfawn da?). Ellers vil det komme 100% berkshire.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

MATMOR: takker får bra info :) ja skal høre med hun jeg over tokk den av om hun vet noe om søsknene :)
vekten er ikke oppdatert enda:P hehe jeg er litt treg på hjemmesiden :S
etter det jeg har hatt han så var han litt sjenert i begynnelsen, han har aldri vært stygg mot noen rotter, men har forsvart seg om det er nødvendig (da en annen rotte plaget han å til slutt begynte å sloss med tigergutt) men er enda en liten stund til, så takker får alt du kom med, så jeg har litt å tenke på :) men er derfår jeg er litt skeptisk siden jeg ikke vet noe om bak grunnen hannes.
er enda i tvil...

KIKKY: takker får svar ang farger :)
jo men han er ikke noen rotte som begynner noe i det hele tatt, ville ALDRI avle på en rotte som hadde vært dominant eller noe slags sur mot andre rotter. men som sagt er noe vi har tenkt på, å derfår vi hører litt her også :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

torasrotter wrote: Synest det er synd å ikke skulle kunne sette kull på hun, da hun har slik en fantastisk personlighet, og vi har jo hatt kull på helsøsteren hennes, og de ble flotte, med 0% i dødelighet.. :akt:
Ikke for å være slem. Men når helsøsteren som helt sikkert er like fantastisk som hunnen din, har hatt et så fantatisk kull.. Hvorfor skal du da ha fler fantastiske kull fra samme linjen?
Ikke at det er noe galt med linjen, men den har jo alt gått videre. Hvis alle rottene er i slekt, så vil det jo gjøre videre avlsarbeid med linjen mye vanskeligere. Er det fordi det er 0% dødlighet? Alle rotter dør til slutt..Så den % vil jo øke maksimalt etterhvert. Jeg bare setter ting på spissen nå.

Jeg sier ikke at dine linjer er dårlige, og at de ikke bør avles på, at de er syke eller slike ting. Jeg sier bare at for mange kull, på samme linje, med svært kort mellomrom, kan gi store problemer i fremtiden. :smack:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Litt OT her, men jeg ser ingen problemer med å avle på flere unger fra samme kull hvis kullet er godt.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

*Tråden er delt, resten finner du her: viewtopic.php?t=8221*
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply