Genetikk

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Guest

Post by Guest »

Hei på dere!

Jeg har et spørsmål om Paige! Hun er jo en Campange husky!
Blir da hennes gen kode akkurat den samme som hos vanelig huskyer ?som da er etter min oppfatning ww?

Og Java hun er jo en Amerikansk agouti berkshire dumbo!?
Blir da gen koden hennes du Aa Hh ? det er jo ganske logisk :wink:

Og Nayad blir da en : hh bb Hh Eubk?
Siden mora hennes er Europeisk Berkshire og faren Pinke eyed white(hvilket gen er det??),søstra til faren er BareBack og den andre søstra er Hooded?!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Siden jeg er så godt i gang...
Paige, champagne berkshire husky: aa (non-agouti) Hh (berkshire) ppbb (champagne i kombinasjon med non-agouti, silver fawn i kombinasjon med agouti) ww (husky).

Java er riktig nok AA eller Aa (begge er agouti), Hh (berkshire) dudu (dumbo). Flink Alues!

Men Nayad, hva slags farge og tegning har hun? Hun må enten være hh eller Hh (kan ikke være begge deler). Faren (PEW) kan være nesten hva som helst genetisk, men vanligvis involverer det cc (to små c) som gir pew.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Nayad er en slaks Baraback Hooded det vil si : hette med en tynn stripe halveis ned ryggen?!
Blir hun da en mislykka hooded da!
tenkte at stripa er hooded og hetta er Baraback!

Mammaen hennes: Miranda er en Hh som da etter min oppfatning er europeisk berkshire.i alle fall berskhire!
Pappaen hennes Lynixz :er en Pink eyed white som jeg ikke er helt sikker på hva er i genkode!

Eller har ikke foreldrene no med genkoden til Nayad og gjøre??
Skjønner ikke no jeg! :wink:

Når det gjelder Java: Jeg er flink azz!!
:)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hø..var jeg ikke logga inn...Merkelig! :?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Bareback og hooded styres hovedsaklig av samme gen (h), men sannsynligvis med noen følgegener (eller bare naturlige variasjoner) som gjør at stripen blir bred eller smal eller ikke der i det hele tatt. Vi sier vanligvis at en rotte med hette og brutt stripe er hooded mismarked. Har den ingen som helst mørke avtegninger der stripen skulle ha vært kaller vi det bareback.

Min teori er at capped-genene også styres av hooded-genene, men der er det mer sannsynlig at det også er et følge-gen, og ikke bare variasjon.

Og så må jeg bare få poengtere at betegnelsen "mismarked" ikke brukes i negativ forstand, det er ikke snakk om en mislykket rotte! Det er bare fordi det er så glidende overganger og mange variasjoner. I andre land fokuseres det veldig på å få frem "perfekte" tegninger, men jeg synes det er viktigere å fokusere på å få frem perfekte kjælerotter! Og det har ikke noe med utseendet å gjøre i mine øyne.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Oki skrev ikke mislykka fordi rotta mi er støgg eller noe,For det finnes jo ingen som er vakrere enn Nayad!!!

Skrev misslykka fordi jeg ikke var helt sikker på ossen Mismarked skrives! :wink:

Er Nayad en hh ? enkelt nok? hehe* trodde at foreldrene spilte rolle i genet jeg?!!!

Skulle jeg vert opp dretter ,ville jeg helst avlet for å få en perfekt koserotte som ikke er aggressiv mot hverken mennesker eller rotter!! :)

Ville også prøvd og avle bort/minske rissikoen for Myko og andre sykdommer!!! kanske litt på fargen å varierer veldig med ossen avelsrotta er i oppførselen! Har tenkt til å kanskje avle på Java,men det kommer veldig ann på siden hun har vert litt syk :? tiden får vise!!! :wink:

Har aldrig tenkt på at genetikk er sååå spennende egentlig!? 8)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Joda, det kommer selvfølgelig an på hva foreldrene er, det er jo derfra Nayad har fått genene sine! ;)
Så siden hun er hh, har hun fått en liten h fra hver av foreldrene. Derfor vet du da at foreldrene enten har genene hh eller Hh. Moren kjenner du jo, hun er Hh, mens faren som er PEW kan du ikke være helt sikker på, siden PEW-genene skjuler hooded-genene.

Hvis du har lyst til å avle synes jeg første steg er å lese avlsveiledningen, om igjen og om igjen til du er sikker på at du forstår den! Vil du prøve å få frem friske rotter er det nok ikke så lurt å parre Java, siden hun var syk i så ung alder, og siden søsteren hennes døde så ung. De kommer kanskje fra en svak linje.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Men er det noen som vet hvordan det blir med en HH ww? Blir den husky eller ikke? Såvidt jeg vet finnes det ikke self husky, så vil HH overstyre huskygenene?
Har blitt litt klokere på dette, tror jeg. Det må være sånn at huskygenet på en måte er koblet til hoodedgenene, og at de bare kommer til uttrykk hvis det er minst et recessivt hoodedgen (altså h) tilstede. Det må også være koblet til H, ellers ville vi ikke fått berkshire husky.

Så husky kan ses på som et moderatorgen på hoodedgenet, som gir fading av fargen + bliss når det forekommer på begge hoodedgenene, men ikke hvis begge hoodedgenene er av den dominante varianten (H).

Gav det mening?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Tja ,Java har jo ikke vert verdens friskeste rotte :?
Kanskje jeg skal bli oppdretter med åra ??!!
Hvis jeg skal avle på noen av de rottene jeg har nå,måtte da ha blitt Nayad siden hun er den som er friskest og Paige ikke kan brukes i avel?!

Tilbake til temaet ..

Jeg lure også på hva gen-koden til blåe rotter er??

Finnes det i det heletatt rotter med blåaktig pels i norge??har sett noen bilder på danske hjemme sider!!

Skal ikke skaffe flere rotter før jeg her kjøpt et større bur!

Locked