Siameser

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hva er egentlig (genetisk) forskjellen på en seal point, blue point og agouti point siameser? Og ser man forskjell på en seal point og en agouti point? Tidligere var det jo bare to betegnelser folk brukte (seal og blue), men det var ikke koblet til genetikk på noen måte, tror jeg. Jeg antok bare at seal point var det man kalte alle siameserne med de mørke fargene (genetisk), som f.eks sort og agouti, mens blue point var alle de lyse, som f.eks blue og beige. Noen som vet mer om det?

Henriette

Post by Henriette »

En seal point siames er basseret på sort, altså to små aa

En agouti point er basseret på agouti, altså min. et stort A-/

En blue point er basseret på sort også men har så de to gg for blå

Det samme gør sig gældende med Himilayan..

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Men kan du se forskjellen på sort siameser og agouti siameser? Vis gjerne til bilder hvor man kan se forskjellen... :)

(Flyttet innlegget til genetikk og avl)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Og burde vi vurdere å endre betegnelsen "seal point" til "black point", isåfall, i norsk standard?

Henriette

Post by Henriette »

Ahhh... Forvirring er total...

Nå....

Men nej, hvis du holder en seal point siames og en agouti point siamse op mod hinanden, så kan du ikke med 100% sikkerhed sige hvad der er hvad...

Dette er Legolas, agouti point siamese

http://www.zen-rats.dk/zen-rats/rottein ... 99F243622}

Dette er Ziero, en seal point siamese

http://www.zen-rats.dk/zen-rats/rottein ... 7FFFD6D2F}

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

OK! Da var det som jeg trodde. Tror vi beholder betegnelsene våre inntil videre ;)

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Kan jag fråga en dum fråga? Är siameser annorlundare i beteende än andra råttor? Vet att det är det med katter. De pratar mera och har en otroligt irriterande röst när de har löpetid.

Ki

Henriette

Post by Henriette »

Det er ikke noget der er sket hos mig... Men måske hos andre...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er da ikke et dumt spørsmål! Sånn som jeg ser det, så er det naturlig at siameserkatter har litt annen oppførsel enn andre raser, akkurat som at forskjellige hunderaser har forskjellig gemytt. Når man avler bare på en bestemt rase, selekterer man på utseendet, men også (ubevisst) på andre trekk. Og slik har det ved tilfeldigheter oppstått en siameserkatt som er veldig mye lyd i, kanskje fordi det en gang i siameserens fortid fantes noen pratsomme katter som også hadde perfekte siamesertrekk. Og av en eller annen grunn var denne pratsomheten arvelig, og så har mange siamesere fått del i de genene.

Hos rottene våre så avler vi ikke etter raser slik som ved hunde- og katteavl. Hvertfall ikke ennå, og hvis det er opp til meg, så blir det også leeeenge til! Men hvis vi bare parrer siamesere med siamesere, kan det hende vi (etter mange, mange generasjoner) også kan se karaktertrekk som er typiske for siameseren, og som har gått i arv fra de "opprinnelige" raserene siameserne.

Locked