Diddi = Blue Agouti?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Locked
§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Diddi = Blue Agouti?

Post by § RatGirl § »

Har sittet og sett litt og prøvd å finne ut hvilken farge Diddi har, og så fant jeg Blue Agouti og Diddi linger veldig på den fargen! Hun er blålig i nederste delen av pelsen og brun/agouti i den øverste delen. Pluss at hun er grå/sølv/hvit på magen. Hva tror dere? Er det en vanlig farge? Eller må man vite sikkert hvilken farge det kan være med å se hva foreldrene bærer? Har ikke noe bilde av pelsen siden det er vanskelig nok å få et bilde av selve rotta. :wink:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

hun er "vanlig" agouti. hun er dessuten american berkshire, hvit på magen og føttene.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Sikker? :P For det ser veldig ut som om hun har "delte hår" blå neders og agouti øverst...hmm.. er Blue Agouti en vanlig farge?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

hun har delte hår ja, alle agoutier har flerfargede hårstrå. og ja, jeg er sikker.

Image
her er Diddi (stjal bildet fra siden din :oops: du får si fra hvis jeg skal ta det bort).

Image
her er en blue agouti.

det er ikke spesielt vanlig farge, men noen avler jo "bare" etter farge, så man kan kommer over endel av og til.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Da så! :) Da er hun en liten agouti american berkshire da. Er det sånn det skrives? AA Hh? Prøver å lære litt genetikk skjønner du :wink:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

ja, det stemmer det :wink:
men det er så og si umulig å vite om hun er AA eller Aa (begge deler er agouti), derfor skriver man ofte A* til man blir sikker. som man kun kan bli av testparringer.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Her har dere bilde av verdens fiiineste blue agouti, nemlig min Thina ;)
http://www.geocities.com/sanida21/novthina10.jpg
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Topolinis wrote:Her har dere bilde av verdens fiiineste blue agouti, nemlig min Thina ;)
http://www.geocities.com/sanida21/novthina10.jpg
ja du kan spøke :lol:
nei, den fineste er på det bildet overfor.
men siden hun ikke lever mer så kan du få skryte på deg å ha den (inntil videre) fineste nålevende blue agouti. helt til jeg en dag får en ny :D
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Hehe...syntes begge var fine jeg! :D :P
men det er så og si umulig å vite om hun er AA eller Aa (begge deler er agouti), derfor skriver man ofte A* til man blir sikker. som man kun kan bli av testparringer.
Da har jeg lært noe nytt! Takk! :D

Locked