Ønsker jenterotte til parring

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Ønsker jenterotte til parring

Post by Sandratravolta »

(litt usikker på om denne siden er riktig sted å plassere tråden her)

Hei alle sammen. Jeg ønsker meg ei jente som kan få barn med Esel, ei som er parringsklar som jeg enten kan beholde eller ha til låns. Esel er snart 1 år gammel, ble kjøpt i juni i fjor og da var han nok 5-6 uker gammel baby. Planen er hvis jeg skal beholde jenten - at jeg skal ha en eller to jentebabyer og en eller to guttebabyer i tillegg (eller bare gutter hvis jeg får jenten til låns)

Esel ble kjøpt på Buddy i Brugata i Oslo i juni i fjor, jeg har blitt fortalt at han ble kjøpt fra oppdretter men jeg er absolutt ikke sikker på dette, da det er umulig å få bekreftet.

Han er den fineste guttebassen jeg har, og han er utrolig snill og god. Han er glad i å gi bort kyss og å stelle mennesker han er glad i, han trenger egentlig ikke være så glad i de heller, siden han steller veterinæren når han er der, dessuten kommer han bort for å legge seg i armkroken min og kose, men han er veldig mammadalt.

Han har vært kjempeflink i introduksjon med alle de tre andre rottene mine, de har alle vært forskjellig alder og alle på forskjellig tidspunkt. Han har snust de litt i rompa, lekt litt og så har de blitt venner. Han er rolig og flink, ikke noe dominant, bryr seg ikke så mye med å styre med det, virker det som, men sier ifra hvis han syns det blir for mye, han lar seg ikke bli pillet på nesen! Med mennesker er han nok desverre litt "verre", han er på ingen måte redd men er veldig mammadalt, men det er mest når jeg er på besøk hos andre, hvis jeg setter han hos noen andre så løper han tilbake til meg, hjemme hos meg kommer han for å hilse på alle som kommer på besøk! I starten da jeg fikk han trivdes han ikke i små reisebur(har flere og større bur nå, men han klarer også å være i "bærebager" beregnet på en rotte), men har etter hvert blitt en veldig flink reiserotte og har blitt med meg på mange turer Trondheim-Oslo. Sitter pent på plass i skjerfet eller buret sitt hele turen og har det bare fint.

Han har ikke vært syk, eneste har vært litt porfyrin og litt nysing i ny og ne, men aldri over lengre tid. Han har fått tre(!!!) lusebehandlinger til nå, men det er fordi alle guttene har kommet hjem fra butikken med lus:( Vil selvfølgelig sjekke dette i forkant hvis han skulle bli satt sammen med noen.

Jeg har ikke tenkt til å starte som aktiv oppdretter, (selv om jeg vil ta det seriøst) Jeg vil drive med det som hygge og på hobbybasis, når jeg finner fine rotter som jeg vil ha avkom fra. Jeg bor i Oslo og sier ikke nei takk til litt veiledning og hjelp hvis noen er interessert i å tilby dette, hvis det skulle vise seg at jeg finner ei snelle til guttebassen.

Svar meg gjerne i denne tråden eller send meg PM, er det mer jeg bør skrive her så si ifra! Og hvis jeg har plassert tråden feil så håper jeg noen kan flytte den i stedet for å slette den:)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ønsker jenterotte til parring

Post by kikky »

Hva skjer med ungene du ikke beholder? Hvis markedet er mettet og du har noen til "overs" går de da til dyrebutikken?

Hva er det du ser etter i ei hurotte?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Ønsker jenterotte til parring

Post by Sandratravolta »

Nå har jeg arbeidspraksis i en dyrebutikk, så hvis jeg ikke finner noen som vil hente de hos meg, så kan jeg nok klare å få ordne med bilder av rottene og ha de i butikken så kan de stå hjemme hos meg til de blir kjøpt i dyrebutikken. Men det er siste utvei da..

Jeg kunne tenkt meg en litt nysgerrig og frempå jenterotte, som kan ta i mot kos og som har god helse og kjente foreldre (siden Esel ikke har noe form for stamtavle). Og hvis det er mulig så vil jeg helst unngå helt røde øyne på babyene, men jeg vet ikke så mye om genetikk. Eneste jeg vet er at røde øyer syns jeg er litt ubehagelig. :(
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply