Et par spørsmål om avl...

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Et par spørsmål om avl...

Post by PsychoBunny »

Jeg lurer på et par ting. Ikke om avl generelt sett, men i forhold til den ene hurotta mi. Har blitt så inderlig glad i denne vesle (egentlig ganske store) jenta, og hun har virkelig fått en helt spesiell plass i hjertet mitt. Tenker med sorg og bekymring på at en dag kommer den dagen jeg må avlive henne, og da skulle jeg så utrolig gjerne hatt en unge etter henne, for dette er virkelig den mest fantastiske jenta jeg har.
Kan fortelle hvordan jeg fikk henne, og hvordan hun har vært siden da og frem til nå.
Jeg fikk henne fra en dyrebutikk. Og da mener jeg FIKK. Gratis. Hun skulle nemlig avlives, fordi hun i følge de i dyrebutikken, var aggressiv. Dessuten begynte hun i følge dem å bli gammel (4 mnd), så de fikk jo ikke solgt henne uansett. :klaskepanne: Jeg fikk være med inn på rommet der dyrene sto for å se på henne, og syntes med en gang synd på den vesle jenta, som sto alene i et bittelite hamsterbur, uten hus eller leker. Spurte om å få ta henne ut av buret for å se på henne, men fikk beskjed om at dersom hun skulle ut av buret, måtte de som jobbet der ta henne ut, da de ikke lot kunder håndtere dyr som de visste at kunne komme til å bite. Da de skulle ta henne ut skjønte jeg godt hvorfor hun beit, de dro på seg en diger knallgul arbeidshanske (en sånn med fôr, så den var KJEMPESTOR) og jaget henne rundt i buret til de klarte å trenge henne opp i et hjørne, for så å ta tak i den delen av henne de fikk tak i, og så dra henne ut at buret, uansett hvor mye hun skreik og strittet imot. Fikk ikke akkurat sett veldig mye på henne, da hun var helt panisk, og med mindre hun ble holdt fast med to hender, stakk hun av. Prøvde å håndtere henne litt, og da hun ble satt inn i buret prøvde jeg å stikke inn hånda for at hun skulle få lukte på meg. Resultatet av det, ble tre blødende bittsår på hånda.
Resultatet var såklart at hun ble med meg hjem. Jeg hadde kjøpt mine første rotter for bare noen få uker siden, hadde ikke peiling på hvordan jeg skulle håndtere og temme en aggressiv rotte, og var mildt sagt litt redd for at hun skulle påvirke eller skade de tre små jentene jeg hadde hjemme, eller at hun skulle fortsette med å bite, og alltid være en belastning både for meg og resten av flokken.
Det viste seg forsåvidt at jeg ikke trengte å bekymre meg. Det tok en halvtime fra jeg kom inn døra hjemme, til hun satt i nakken min og gnisset tenner. Intro med de andre jentene gikk strålende, hun gikk rett inn i flokken, og satte seg raskt i respekt som nummer to på rangstigen. Hun er imidlertid ikke veldig dominant, og ikke hardhent mot de andre i flokken. Har nå 7 jenter sammen i én flokk, og hun har oppført seg eksemplarisk i intro med alle sammen, og vært rask til å godkjenne dem som medlemmer av flokken. Hun har blitt ei skikkelig kosejente, og er skikkelig mammadalt. Skal helst ikke være i buret, men skal sitte i nakken min og være med meg overalt. Hun sovner på fanget mitt eller på skulderen min, og elsker å bli klødd bak ørene. Hun har bitt meg noen flere ganger etter at jeg fikk henne med meg hjem, men kun hvis fingrene mine har luktet mat, hun er nemlig et skikkelig matvrak ;) Tviler på at hun egentlig noen sinne har vært ordentlig aggressiv, tror det er redsel og ensomhet som gjorde at hun beit da hun sto i butikken.

Så spørsmålet mitt er: Er dette en rotte dere vil anse det som forsvarlig å avle på? Hun har en fantastisk personlighet, fungerer flott i flokken, er fantastisk å bruke i intro, er rolig og elsker å bli kost med, men er samtidig gjerne ute og leker med de andre jentene. Hun har aldri vært syk, og har aldri skadet en annen rotte. Har som sagt bitt noen ganger, men jeg anser henne ikke som aggressiv, da dette mest sannsynlig har kommet av at hun har vært livredd og ville forsvare seg.

Her er neste spørsmål: Hvis dette da er ei rotte dere ville vurdert å ha et kull på, hva tenker dere da i forhold til alderen hennes? Hun er 11 mnd gammel nå, og har aldri hatt noen kull før. Prøvde å parre henne en gang tidligere, men da det ikke ble unger av det, valgte jeg å droppe hele greia. Er hun for gammel, eller går det an å sette et kull på henne nå, selv om hun er eldre enn den anbefalte alderen på førstegangsfødende rottemammaer? :)

Blir veeeeldig glad for svar, altså :)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by Larm »

Jeg synes hun er for gammel til å bli parret.
Tøyde selv grensen litt med min Chara som fikk et kull i godt voksen alder (hun fødte noen dager før hun fylte 11 mnd, og dette syntes jeg var i drøyste laget, men valgte av flere grunner å parre henne likevel. (Mest fantastiske jente jeg har hatt på årevis, kjent slekt, søster og mor fikk unger problemfritt i voksen alder...).

Når du sier hun har bitt deg flere ganger. Mener du da bitt til blods eller nappet i fingre?
Det er det nemlig stor forskjell på :wink:
Har du i så tilfelle dradd til deg hånden eller holdt den i ro?
Hvis du drar den til deg så er det større sjanse for å bli bitt hull i huden enn hvis du holder den i ro og lager en høy pipelyd :wink:

Har hun røde eller svarte øyner?
Har selv opplevd at de rødøyde napper mer fordi de ser dårligere og tror du kommer med mat når du kommer med en fing :sneak:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by PsychoBunny »

Hun beit meg til blods i begynnelsen, de par første ukene jeg hadde henne, men jeg holdt hånda rolig og peip da hun bet meg, og da gikk hun over til forsiktig napping. Nå har hun sluttet helt med begge deler. Tror grunnen til at hun beit hardt i begynnelsen rett og slett var fordi hun ikke skjønte at det var vondt ;)
Har jo ikke merket noen som helst tegn til aggressivitet hos henne :)

Hun har svarte øyne, hun er en black berkshire :)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by kikky »

Ville ikke valgt å avle på en tott som har bitt til blods, uansett årsak. Har håndtert ørten dyrebutikk totter, ferske fra Imazo, eldre totter som har stått i dyrebutikk en stund og innleverte fra private. Blitt bitt bare en eneste gang, så stress og dyrebutikk angst vil ikke for min del "lovgi" biting, selv om det bare var i starten.

Nå er hun jo 11mnd også, kan være meget risikabelt med parring. Eldre huer får oftest færre unger som igjen kan bli ganske store og vrange å få født, tar nok mere på for en eldre tott å få masse bebser også.

Må bare si at det var veldig godt av deg å ta med en slik tott hjem :cheerful: er ikke noe alle ville gjort etter å blitt nappet i fingern.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by torasrotter »

Jeg er enig med Kikky her. Hvis en rotte biter til blods hos meg, uansett årsak så tas den ut av avl. Jeg har en datter som kan finne på å stikke fingrene inn mens de lukter mat, og hvis rottene biter til blods da så har jeg ett problem. At de tar tak og snuser litt er greit, men til blods. Det er litt for drøyt synes jeg :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by PsychoBunny »

Skjønner at dere mener avl er uaktuelt, og da slår jeg fra meg den tanken. Trist, men jeg vil heller at hun skal leve godt den tiden hun har igjen, enn å skade henne fordi jeg ønsker å ha en unge etter henne.

MEN jeg føler at jeg må forsvare adferden hennes litt. Jeg har null problemer med å forstå at en liten rotte som har stått alene lenge, og kun er vant til hardhent håndtering av folk som skremmer vettet av henne, biter når noen tar etter henne. Det tror jeg at jeg også hadde gjort! Og dersom hun ikke er vant til å bli håndtert, ikke er vant til å stå med andre rotter, og ikke er vant til at noen stikker godbiter gjennom gitteret i buret, er det da overhodet ikke rart at hun glefser tak i noe som lukter godt? Ihvertfall ikke med den maten som sto i buret hennes i dyrebutikken... Men dette er som sagt noe hun drev med kun i begynnelsen, tror hun bet meg til blods 5 ganger, medregnet da jeg hilste på henne i dyrebutikken første gang. Etter det drev hun med smånapping en stund, men har nå helt og holdent sluttet med det også, uansett hva det lukter av hendene mine.
Jeg skjønner jo at dere blir skeptiske når jeg forteller om en rotte som har bitt meg til blods flere ganger, men jeg mener at hun faktisk ganske enkelt ikke visste bedre. Hun sluttet jo så fort hun skjønte at dette faktisk ikke var akseptabel oppførsel, og at jeg fikk vondt.
Og jada, jeg skjønner at en rotte som biter kan bli et problem hvis man har unger, men dette er faktisk den rotta jeg lar unger som er på besøk her hilse på! Hun er den av rottene mine som er roligst og tryggest, elsker kos og oppmerksomhet, og ikke har noenting imot litt klønete og hardhente unger ;)
Hun er den mest fantastiske rotta jeg noensinne har møtt, ei skikkelig kosejente med fantastisk flott personlighet :)

Og misforstå meg rett nå, jeg prøver ikke å forsvare å avle på henne, bare adferden hennes ;)

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by torasrotter »

Jeg har mange rotter som har bitt men som har blitt fantastiske rotter i ettertid. Jeg tror du har helt rett i at det ikke var aggresjon på noen måte, men rett og slett bare usikkerhet og redsel :oops: Jeg er sikker på at hun er en helt fantastisk rotte nå :cheerful: Men som oppdretter har jeg en gylden regel, og den følger jeg alltid uansett. Selv om det er skikkelig kjedelig hvis rotta er snill og grei ellers, men det er bedre å være på den sikre siden. Som koserotte er hun nok gull verdt! :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by PsychoBunny »

kikky wrote: Må bare si at det var veldig godt av deg å ta med en slik tott hjem :cheerful: er ikke noe alle ville gjort etter å blitt nappet i fingern.
Takktakk :) For min del var det ikke noe spørsmål engang, jeg syntes synd på henne, og følte at hun fortjente en sjanse. Og det hadde jeg jo rett i, hun er jo en helt annen nå, enn hun var da jeg fikk henne :)
Jeg er inderlig glad for at jeg tok henne med meg hjem, har ikke angret et eneste sekund :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by wollf »

ikke bare har hun bitt noen til blods og er for gammel, men ut i fra det du skriver her, vil jeg anbefale deg å sette deg mere inn i hva det vil si å drive med avl. hvorfor vil du avle på henne? det er et viktig spørsmål du må stille deg før du setter i gang en parring. om grunnen er for at du vil ha en unge etter henne, må du tenkte på at det kan komme så mange som opp til 20 unger. hvor skal du gjøre av resten og har du særiøse kjøpere til alle? det er mange kull ute nå og markedet er rimelig mettet.
er du interessert i avl så les avlsveiledningen på ntf, så på matmor sin hjemmeside og les der på oppdretterskolen, og les litt om genetikk. det viktigste er i allefall å vite ting som hva rotte skal spise under svagerskap og amming, hva rotteunger trenger av stell og kost, hvor lenge en rotte er gravid osv, og at du har økonomi om det skulle oppstå komplikasjoner under fødsel.

men en god ting av deg å ta til deg denne rotten. kos deg heller med henne og ikke utsett henne for denen risken. og da hennes tid er kommet så gjøre heller samme gode gjerning en gang til

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by PsychoBunny »

torasrotter wrote:Jeg har mange rotter som har bitt men som har blitt fantastiske rotter i ettertid. Jeg tror du har helt rett i at det ikke var aggresjon på noen måte, men rett og slett bare usikkerhet og redsel :oops: Jeg er sikker på at hun er en helt fantastisk rotte nå :cheerful: Men som oppdretter har jeg en gylden regel, og den følger jeg alltid uansett. Selv om det er skikkelig kjedelig hvis rotta er snill og grei ellers, men det er bedre å være på den sikre siden. Som koserotte er hun nok gull verdt! :cheerful:
Hadde vært SÅÅÅ mye enklere hvis rotter fikk en og en unge, for da kunne jeg jo bare ha beholdt den selv, uten å måtte tenke på at andre kanskje ble sittende med unger fra kullet som kanskje får adferdsproblemer :P

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by torasrotter »

Ja ikke sant! Hvis du hadde hatt muligheten til å beholde alle ungene så ville de jo ikke vært noe fare :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by wollf »

Kjipt med 20 rotter som biter da :hiding:

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by PsychoBunny »

wollf wrote:ikke bare har hun bitt noen til blods og er for gammel, men ut i fra det du skriver her, vil jeg anbefale deg å sette deg mere inn i hva det vil si å drive med avl. hvorfor vil du avle på henne? det er et viktig spørsmål du må stille deg før du setter i gang en parring. om grunnen er for at du vil ha en unge etter henne, må du tenkte på at det kan komme så mange som opp til 20 unger. hvor skal du gjøre av resten og har du særiøse kjøpere til alle? det er mange kull ute nå og markedet er rimelig mettet.
er du interessert i avl så les avlsveiledningen på ntf, så på matmor sin hjemmeside og les der på oppdretterskolen, og les litt om genetikk. det viktigste er i allefall å vite ting som hva rotte skal spise under svagerskap og amming, hva rotteunger trenger av stell og kost, hvor lenge en rotte er gravid osv, og at du har økonomi om det skulle oppstå komplikasjoner under fødsel.

men en god ting av deg å ta til deg denne rotten. kos deg heller med henne og ikke utsett henne for denen risken. og da hennes tid er kommet så gjøre heller samme gode gjerning en gang til
Det var nå bare en tanke da, ikke noe jeg var sikker på om jeg kom til å gjennomføre ;)
En av grunnene til at jeg ønsket å avle på henne, var at jeg anser henne som en fantastisk flott rotte. Hun fungerer flott i flokken og under introduksjoner, og etter den litt leie starten på livet, har hun ikke hatt adferdsproblemer i det hele tatt. Som jeg skrev over her, er hun den rotta jeg lar besøkende BARN hilse på, nettopp fordi hun er rolig og snill, og jeg stoler på at hun ikke biter. Jeg tror en hvilken som helst rotte kan og vil bite hvis man presser den langt nok, og jeg tror hun ble presset så langt at hun rett og slett ikke så noen annen utvei enn å bite for å prøve å forsvare seg og komme seg unna. Hvis du leser nøye gjennom det jeg skriver, ser du at jeg ikke har skrevet ett eneste sted at jeg faktisk har planlagt noe kull på henne, det var kun et spørsmål, og et ønske om å ha igjen en unge etter henne. HVIS (og dette er et stort HVIS) svaret jeg hadde fått på denne tråden hadde vært at jada, det går fint å sette et kull på henne, ville neste spørsmål ha vært om noen av de med mer erfaring med meg innen avl KANSKJE hadde vært interessert i et samarbeidskull, dersom noen andre også kunne vært interessert i å føre genene hennes videre.

Ja, jeg skrev i et innlegg lenger oppe at jeg har prøvd å parre henne en gang tidligere, men det var mer et uhell enn planlagt (hun tuslet rundt i leiligheten min, og samboeren min, som ikke visste at hun var løs, slapp ut guttene), og jeg var egentlig ganske glad akkurat da for at det ikke ble unger av det. Har tenkt mer og mer på det etter den gangen, og kom frem til at jeg egentlig kanskje hadde lyst til å ha et kull på henne, men jeg ville spørre her først!

Hva med å gi meg litt skryt for at jeg faktisk tar det opp som et spørsmål om hva andre ville ha gjort, istedenfor å kjefte på meg for at jeg i det hele tatt tenkte på at jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å beholde en unge etter ei rotte jeg er utrolig glad i?
Jeg kunne jo faktisk bare ha parret henne uten å spørre, og endt opp enten med at hun døde som følge av graviditeten eller fødselen, eller (som du sier) 20 unger med adferdsproblemer. HELDIGVIS er jeg smartere enn det, og valgte å spørre.

PsychoBunny
Stjeler mat
Posts: 53
Joined: 14 Apr 2012, 14:06
Location: Eidsvoll

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by PsychoBunny »

Og jeg har lest opp på alt med riktig mat, osv... Jeg ville ALDRI ha satt igang parring uten å faktisk vite hva jeg driver med.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Et par spørsmål om avl...

Post by torasrotter »

:thu:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply