Når mister de babypelsen?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Når mister de babypelsen?

Post by Niana »

Når er det vanlig at normalt friske rotteunger mister babypelsen?
Da lille Jamie kom i hus for ca to uker siden anslo jeg han til å være 6-7 uker gammel, for han var så liten og hadde all babypelsen igjen. Nå er han 8-9 uker gammel, og har fortsatt hele hodet og skuldrene full av babypels. Jeg trodde det vill gå fort over til voksenpels, da pelsen begynte å bli glatt på ryggen hans forrige uke.
Zero nemlig, som er ti uker mistet babypelsen sin for to-tre uker siden. Så da lurer jeg på om det er et ca tid rotteunger vanligvis pleier å miste babypelsen? Regner med at feilernæring og generell helse har noe å si også da. Jamie veier 216 gram og Zero 347, så Zero er jo en del større. Hvis det har noe å si ^^
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Når mister de babypelsen?

Post by HeleneH »

Mine jenter har mistet babypelsen rundt 7-8 uker alle sammen. Emily (fra kullet til Zero) har også fått flott "voksenpels" :)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Når mister de babypelsen?

Post by torasrotter »

Barnabus er også blank og fin som en nypolert bil :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Når mister de babypelsen?

Post by Matmor »

Det vanlige er at rottene mister babypelsen når de er ca. 8 uker. Men jeg vet at rotteunger som har fått lite næring i mors mage eller er feilernært kan være senere ute med alle utviklingstrinn. Lite næring i mors mage behøver ikke å skyldes feil fra eier: det kan være mor har vært syk, eller at andre søsken har tatt for mye plass og blodtilførsel. Jo mindre rotteungen er, desto større sjanse ville jeg tro det er for at den mister pelsen sent.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Når mister de babypelsen?

Post by Niana »

Matmor wrote:Det vanlige er at rottene mister babypelsen når de er ca. 8 uker. Men jeg vet at rotteunger som har fått lite næring i mors mage eller er feilernært kan være senere ute med alle utviklingstrinn. Lite næring i mors mage behøver ikke å skyldes feil fra eier: det kan være mor har vært syk, eller at andre søsken har tatt for mye plass og blodtilførsel. Jo mindre rotteungen er, desto større sjanse ville jeg tro det er for at den mister pelsen sent.
Det er ganske logisk, takk for svar :) Han har mistet all babypelsen nå, hehe, han er jo 12 uker så det ville vært rart om han ikke hadde mistet den enda.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply