Hva er Sirius' geno/fenotype?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by Niana »

Skulle gjerne fått ført opp Sirius' geno- og fenotype på hjemmesiden min, men siden jeg ikke har så veldig mye peiling på genetikk, lurte jeg på om noen kunne hjelpe meg? :cheerful:

Vet ikke helt hva slags info som treng for å finne ut av det, men Sirius er svart. Virker helt kullsvart uten noe antydning til svart eller grått i pelsen i ansiktet eller på resten av kroppen (utenom magen). Hvite sokker og hvitt mønster på magen. Han er toppøret, men dumbobærer siden begge foreldrene er dumbo. Har et par bilder av han under bildetråden min, men skal ta nye bilder imorgen og det trengs for å finne ut av geno/fenotypen :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by wollf »

Begge foreldrene er nok ikke dumbo. For da ville han også vært det:-) men han er nok en black european berkshire dumbobærer da. Og genotypen enkelt og greit aa for black, Hh for eu bs, og DU du for dumbobærer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by wollf »

aa Hh DU du

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by Niana »

Jeg så begge foreldrene hans da (de stod fortsatt sammen, og med alle ungene >.<) og de ser dumbo ut synes jeg.
Moren:
Image
Faren:
Image

Men så klart, jeg kan jo ikke være 100% sikker på at det oppdretter fortalte meg var riktig :P Og ingen av søskene hans så dumbo ut heller O.o Mens det andre dumbokullet var helt tydelig dumbo.

Takk for info og forklaring :D
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by wollf »

Da er nok ikke det far :bleh:
Alle ville vært dumbo om mor og far er det.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by Niana »

Hah, ja han oppdretteren vet kanskje ikke helt selv hvem som er far, og bare regnet med at det måtte være den hannen :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by Matmor »

Når en genkode består av to bokstaver er det sedvane at bare den første bokstaven er stor på dominante alleler.
Altså Du du og ikke DU du.
:rat:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by wollf »

Ok. Er blitt vranglært av ntf sidene for lenge :wink:

utmeldt

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by utmeldt »

Jeg tror nok ikke det er far til Sirius nei, vi snakka jo om dette for litt siden og da sa jeg jo at for å få dumbo må begge foreldre være dumbo, dersom ungene kommer ut toppørede fra en mor som er dumbo så er far toppøret :cheerful:

Desverre så tror jeg ikke han du henta de hos har noen peiling på hvem som er far til noen av kullene sine, har det inntrykket av at det avles uten å bry seg om hvem som lager barn med hvem... Forutenom fuzz damene hans da, de er han jo veldig opptatt av å få fuzz hanner til :furious:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by wollf »

Anniken wrote:Jeg tror nok ikke det er far til Sirius nei, vi snakka jo om dette for litt siden og da sa jeg jo at for å få dumbo må begge foreldre være dumbo, dersom ungene kommer ut toppørede fra en mor som er dumbo så er far toppøret :cheerful:
begge foreldrene trenger ikke å være dumbo nei :change:
om mor er dumbo og far er dumbobærer er det nok til at ungene blir dumbo feks.

utmeldt

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by utmeldt »

skal selvfølgelig stå "være/bære" :nottelling: Takk for at du rettet meg :cheerful:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by Niana »

Sirius har vært igjenom en forandring i pelsen sin den siste måneden, nå er den ganske spettet med hvite/grå hår. Særlig opp fra magen og mot ryggen. Leste på Tora sin at en standard på black skal være "En dyp solid svart, blottet for hvite hår eller flekker". Leste også at andre farger kan komme igjennom etter hva han bærer på, eller hvilke farger foreldrene har. Men regnes Sirius fortsatt som en black european berkshire da?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by Matmor »

Han er sikkert det som kalles black silvered (european berkshire). Det betyr at noen av hårene hans mister pigmentene sine. Vi vet ikke helt hvordan genetikken bak silvering nedarves. Noen nettsider oppgir genkoder for silvering, men så vidt jeg har forstått baserer de det på en mutasjon som ikke finnes lenger, som eksisterte hos noen laboratorierotter for mange ti-år siden.
:rat:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by Niana »

Ooh, spennende da :D Skal se om jeg får tatt et bra bilde av han senere, så kan dere se pelsen hans.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hva er Sirius' geno/fenotype?

Post by torasrotter »

Og for ikke å glemme at standarden på min side er basert på britisk og amerikansk rotteforening sin utstillingstandard. Og iogmed at vi ikke avler etter utstillingstandard her i Norge så har vi nok endel "dårlige" black :giggle: Fee til Marlen er skikkelig kullsort, hun er fra sverige hvor de avler etter standard. Mens mine black har alle blitt skikkelig rustne på rumpa :thhpt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply