Kontrollfrik av en mor.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Kontrollfrik av en mor.

Post by Woodgirl »

Noen her som har vært borti mødre som absolutt skal bære,hale og dra i ungene sine når de snart er så gamle som fire uker? Enka har begynt med dette tullet litt vel mye synes jeg. Ungene hater det og hyler og skriker. Ikke noe rart siden de nå veier endel og er blitt ganske så selvstendige. De spiser og drikker selv.
Hun skal hele tiden hente dem og putte dem inn i huset..eller flytte dem fra hengekøya inn i huset. De bor for tiden i et marybur på spisebordet.
Hun styrer voldsomt. Det har vært rolig og greit helt til idag tidlig kveld.
Jeg blir litt satt ut av dette da jeg hører ungene piper veldig hver gang hun haler og drar i dem.
Tidligere i dag hadde hun bært,flyttet alle fire ungene til huset i det store buret der resten av gjengen bor. Jajaaa..tenkte jeg, det går vel greit...
Ungene synes det var morro også. Klatret og utforsket. Men det skulle hun ikke ha noe av...lette etter dem hele tiden og dro dem ned etasjer og inn i huset.
De andre i buret, Ami..Dixi og gjengen tok dem vel imot. Men hun Enka asså...som om hun plutselig har blitt små koko og skal skyfle dem hit og dit svæært ofte.
Noen idèer???

Et bilde fra tidligere idag da alt var rolig og harmonisk. :flau:
Image
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kontrollfrik av en mor.

Post by Matmor »

Jeg har ikke vært borti det. Kanskje det har noe å gjøre med at det er så få unger. Det er mer normalt at rottemamma er sjeleglad for at ungene ikke sitter oppå henne hele tiden i den alderen... Det nærmeste jeg har sett situasjonen du beskriver var da Nola og Elvira (ubeslektede voksne hunner) tok på seg rollen som barnepiker. De syntes ikke det gjorde noe at ungene styrte rundt på luftebordet eller i buret, men hvis en unge prøvde å bevege seg fra buret til luftebordet (buret stod åpent med luken som trapp ned til bordet) skulle de absolutt ikke ha noe av det i starten. Unger som begynte å klatre ut ble løftet ned i nakkeskinnet. Da var nok ungene litt over 2 uker.

Det høres rett og slett ut som om ungene må få regelmessig mamma-fri...

Post Reply