Lys hanrotte i Grenland?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Lys hanrotte i Grenland?

Post by iasulf »

Har ei lys jenterotte jeg gjerne skulle ha avla. Har så lyst på noen småtroll. Noen som vet om en hanrotte tilgjengelig for avl i grenlandsområdet?
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by wollf »

hei.
for å kunne svare på ditt spørsmål lurer jeg på om du kan svare på noen av mine? :cheerful:
hvor gammel er hun du vil parre?
hvorfor vil du ha kull på henne?
hva er hennes vekt?
har du noen kjennskap til slekten hennes?
hvordan er helsen og hvordan har den vært?
hvordan går hun sammen med resten av flokken?
hvordan er hun i håndtering med mennersker?
har du lest vår avlsveiledning?

grunnen til at jeg spørr er for at alle de søte små du kan se her på forumet under rottekull er nøye planlagt, ja noen tilogmed planlagt flere år. med lang tid på oppbygging av en spesifik linje osv.
det er nok ikke bare å sette en rotte sammen med en annen.
det kan ofte føre til at hunrotten ikke klarer fødselen pga alder eller helse, eller at ungene ikke blir helt som man hadde tenkt da med tanke på aggresjon, helse eller kanskje til og med uønsket mutasjons "feil" som fuzz eller naken.

om du svarer så godt du kan på mine spørsmål, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg :bounce:
men husk at vi som er oppdrettere har brukt lang tid på å sette oss inn i alt dette, vi har brukt år på å finne gode avlsrotter og de som er nye og vil avle bruker oss andre til å lære seg opp i alle ting man trenger å vite om dette faget om jeg kan kalle det det.
om du vil avle så er du velkommen til å bli med oss i avlergruppen, vi kan komme med tips og råd og lære deg hvordan du kan få best mulig utgangspunkt som oppdetter.

men det å ønske seg søte små og sette dem til værden bare pga man selv vil ha noen, er desværre ikke veldig populært. det er nok mye av grunnen til at vi har så mye aggresive og syke rotter som vi har i dag. for det ikke har vært noen bevist avl tidligere og bare jeg har en pen rotte og du har en pen rotte, begge er fra dyrebutikk så la oss sette dem sammen.
sier ikke at dette er deg da;)
men håper du skjønner

mika som jeg har kull på nå kjørte jeg helt til stokholm for å hente, noen drar helt til danmark, noen fra nord til sør osv... så du skjønner det å finne en god avlsrotte kan koste både penger og innsats:)

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by iasulf »

ingen fare. jeg skjønner godt at du stiller de spørsmålene. Jeg har ikke vært rotte eier lenge, å jeg trodde ikke seriøst at jeg skulle finne noen i grendland å parre rotta mi med, er veldig mye jeg må lære før jeg gjør det, men samtidlig så har jeg så lyst på flere rotter, å hu jeg har lyst til å parre er ei så utrolig herlig rotte, at jeg ikke er i tvil om hva jeg kommer til å gjøre den dagen jeg vil ha flere.

Jeg fikk den første rottejenta mi for 6 mnd siden, så hun er nok 10-12 mnd, men kan ikke være 100% sikker da de ikke viste i dyrebutikken. Desverre fikk jeg ikke tak i rotte noen annen plass, men de i dyrebutikken har skikkelig peilig, å hun var veldig tam når jeg fikk henne. De var så flinke til å holde på med rottene i den butikken, å hu som solgte meg den har flere rotter selv. på grunn av at jeg kjøpte rotta i dyrebutikk, så vet jeg ikke noe om slekta desverre.

Jeg må være ærlig å si at jeg ikke aner hva rotta veier, men hun er ikke for tynn eller for tjukk slik som jeg ser det. Jeg har ei anna jenterotte, hu er feit... sliter med å finne ut hvordan jeg skal "slanke" ho... men hu også blitt litt tynnere i det siste. Regulerer maten litt mer, å passer på så de får mat når de ikke er oppi hverandre, for da stikker hu tjukke av med maten :overrasket: jeg har helt siden jeg gikk på barneskolen hatt mye med rotter å gjøre, å vektmessig virker rottepia mi veldig sunn og frisk ;) Ikke har hun noen gang hatt sykdom heller.

Jeg har bare to rotter. De to jeg har er som erteris. de ligger sammen hele tiden, å leker mye sammen. det er sjeldent de er alene. ingen av de to rottene har jeg noen gang hatt problemer med, men hu tjukke har til tider vært litt lettskremt. Begge rottene er glad i å være sammen med meg å gubben, har hatt barnevakt til de i påska, å de elsker å være i genseren. heller der enn i buret ;)

Som du skriver så er det mye planlegging inn i bildet. Den første posten min var ganske brå, litt fordi jeg ikke ante hva jeg skulle skrive, å litt fordi den posten var voldsomt impulsiv.

Jeg har grusomt lyst på rottekull. Hovedårsaken er at hu jeg vil parre går så vanvittig godt over ens med meg, å hu er bare en drøm å leke med. Ingen sykdom, frisk og rask. Kan ikke finne en feil på henne. Det er også derfor det er henne å ikke hu andre jeg eventuellt vil parre. Men jeg har en knallstor utfordring. Hvis jeg er ute å reiser, så aner jeg ikke hvor jeg skal gjøre av rottene. Nå har jeg jo bare to, så det går helt fint å ha de i "gamleburet" men blir det flere, så tror jeg det blir en utfordring. plassmangel/barnevakt mangel er eneste årsak til at jeg er betenkt med hele greia. Har så lyst på små mini-fixi babyer ;) Hu heter fixi ;)

jøss. klarte jeg å svare på alt da? Forresten. Du vet ikke om noen i grenland som kanskje kan være barnevakt? det er snakk om 1-2 ganger i året. Typ sommerferie når jeg skal til trondheim...
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by torasrotter »

iasulf wrote:ingen fare. jeg skjønner godt at du stiller de spørsmålene. Jeg har ikke vært rotte eier lenge, å jeg trodde ikke seriøst at jeg skulle finne noen i grendland å parre rotta mi med, er veldig mye jeg må lære før jeg gjør det, men samtidlig så har jeg så lyst på flere rotter, å hu jeg har lyst til å parre er ei så utrolig herlig rotte, at jeg ikke er i tvil om hva jeg kommer til å gjøre den dagen jeg vil ha flere.

Jeg fikk den første rottejenta mi for 6 mnd siden, så hun er nok 10-12 mnd, men kan ikke være 100% sikker da de ikke viste i dyrebutikken. Desverre fikk jeg ikke tak i rotte noen annen plass, men de i dyrebutikken har skikkelig peilig, å hun var veldig tam når jeg fikk henne. De var så flinke til å holde på med rottene i den butikken, å hu som solgte meg den har flere rotter selv. på grunn av at jeg kjøpte rotta i dyrebutikk, så vet jeg ikke noe om slekta desverre.

Jeg må være ærlig å si at jeg ikke aner hva rotta veier, men hun er ikke for tynn eller for tjukk slik som jeg ser det. Jeg har ei anna jenterotte, hu er feit... sliter med å finne ut hvordan jeg skal "slanke" ho... men hu også blitt litt tynnere i det siste. Regulerer maten litt mer, å passer på så de får mat når de ikke er oppi hverandre, for da stikker hu tjukke av med maten :overrasket: jeg har helt siden jeg gikk på barneskolen hatt mye med rotter å gjøre, å vektmessig virker rottepia mi veldig sunn og frisk ;) Ikke har hun noen gang hatt sykdom heller.

Jeg har bare to rotter. De to jeg har er som erteris. de ligger sammen hele tiden, å leker mye sammen. det er sjeldent de er alene. ingen av de to rottene har jeg noen gang hatt problemer med, men hu tjukke har til tider vært litt lettskremt. Begge rottene er glad i å være sammen med meg å gubben, har hatt barnevakt til de i påska, å de elsker å være i genseren. heller der enn i buret ;)

Som du skriver så er det mye planlegging inn i bildet. Den første posten min var ganske brå, litt fordi jeg ikke ante hva jeg skulle skrive, å litt fordi den posten var voldsomt impulsiv.

Jeg har grusomt lyst på rottekull. Hovedårsaken er at hu jeg vil parre går så vanvittig godt over ens med meg, å hu er bare en drøm å leke med. Ingen sykdom, frisk og rask. Kan ikke finne en feil på henne. Det er også derfor det er henne å ikke hu andre jeg eventuellt vil parre. Men jeg har en knallstor utfordring. Hvis jeg er ute å reiser, så aner jeg ikke hvor jeg skal gjøre av rottene. Nå har jeg jo bare to, så det går helt fint å ha de i "gamleburet" men blir det flere, så tror jeg det blir en utfordring. plassmangel/barnevakt mangel er eneste årsak til at jeg er betenkt med hele greia. Har så lyst på små mini-fixi babyer ;) Hu heter fixi ;)

jøss. klarte jeg å svare på alt da? Forresten. Du vet ikke om noen i grenland som kanskje kan være barnevakt? det er snakk om 1-2 ganger i året. Typ sommerferie når jeg skal til trondheim...
Det er veldig fint at du tar til deg tips og råd! :cheerful: Jeg kan godt skjønne at man kan ha lyst til å bruke en rotte som er så kosen og snill i avl. Det er et par ting jeg synes du skal tenke på.

For det første så er hun nok dessverre litt for gammel. Vi sier at en hunrotte skal ha sitt første kull før hun fyller 10mnd. Iogmed at du ikke er sikker på alder så er det lurt å annta det eldste alternativet. Hvis hun er for gammel kan det oppstå kompikasjoner i forbindelse med fødselen og det er ganske kjipt :trist:

Når du sier at hun er verken tykk eller tynn så sier det dessverre lite om kropsbygningen. Hvis hun er for liten så kan dette også føre til komplikasjoner i forhold til fødsel.
Det er selvsagt ikke alltid dette skjer, men det er en større risiko desto eldre rotta er, og desto mindre bygd hun er..

Det er også lurt å teste henne i forhold til intro med nye rotter. Selv om hun er snill og grei med den rotten hun bor med, så kan det hende hun er en skikkelig kjerring i forhold til nye rotter :nottelling: Og det er ikke så greit når man skal avle på de..

Nå mener jeg ikke å virke veldig negativ, men det hadde vært så trist hvis noe hadde skjedd med Fixi, og jeg hadde følt meg forferdelig hvis jeg ikke hadde sagt ifra :sorry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

iasulf
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 29 Sep 2011, 11:00

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by iasulf »

jøss. jeg som har lagt hele parre opplegget på is fordi jeg tenkte hun kanskje var for ung... det var litt surt i grunn, for jeg hadde tenkt å ta med meg fixi til trondheim til ei jeg såvidt veit om der oppe å få henne til å vurdere om det kan være noe poeng i det heletatt å vurdere fixi, men nå dropper jeg jo det. blir hvertfall 3-4 mnd før jeg får muligheten til det. Nei, fixi å bruni skal få være i fred ;) De er såppas lykkelige nå, at om jeg kjører noen av de gjennom ett rottekull, så kommer jeg aldri til å tilgi meg selv om noe skjer!!!!


Det var enda godt du sa ifra!! Takk ;) Men jeg kjenner nå at det er med en god porsjon vemodighet at jeg innser at fixi ikke får noen etterkommere.

Jeg skaffa meg disse to rottene fordi jeg var på en så sinnsyk kjip plass, mentalt, å tenkte at ett dyr er alltid god terapi. Å det skal jeg jammen si deg at det har vært. De to små nuskene mine har redda meg hver gang jeg har hatt kjipe øyeblikk, å jeg elsker de småkrypa så utrolig høyt!!!

Håper de lever lenge lenge lenge!!
- Hva kaller du en rotteeier med to rotter?

- Nybegynner

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by sanca »

Utrolig rørende å høre hvor mye dyra dine har betydd for deg i perioder med vanskeligheter! :kisses: Rotter, og alle andre kjæledyr er så visst ikke bare ting man omgir seg med, de er venner og terapeuter, det er helt sikkert :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Deadilla
Pinky
Posts: 2
Joined: 09 Apr 2012, 21:52
Location: Kragerø

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by Deadilla »

Hei! Jeg ser dere har diskutert at det er forseint å pare hunnen fordi hun er for gammel. Men hvis du vil gi det er sjanse så har jeg en lys grå/hvit hannrotte i Kragerø, som ofte er i Grenland. Han er 11 uker gammel og en hingst uten like, han kommer fra et uhell der mor og far er fra dyrebutikk. Han er en rolig gutt, ikke helt tam enda da tiden må fordeles på 3 rotter. Jeg vurderer å bruke han selv til min eldre hunnrotte!

Hvis du er interissert kan jeg sende deg bilde av han på mail!
Deadilla, matmor til 3.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by tantepose »

Hei,anbefaler deg å lese NTF's Avlerveiledning. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by wollf »

Deadilla wrote:Hei! Jeg ser dere har diskutert at det er forseint å pare hunnen fordi hun er for gammel. Men hvis du vil gi det er sjanse så har jeg en lys grå/hvit hannrotte i Kragerø, som ofte er i Grenland. Han er 11 uker gammel og en hingst uten like, han kommer fra et uhell der mor og far er fra dyrebutikk. Han er en rolig gutt, ikke helt tam enda da tiden må fordeles på 3 rotter. Jeg vurderer å bruke han selv til min eldre hunnrotte!

Hvis du er interissert kan jeg sende deg bilde av han på mail!
hannen din er ALT for ung til å parres,og hunnen er for gammel.
hva mener du med at han er en hingst uten like? om han er så ung og ikke tam er han vel ingen god avlsrotte?
jeg har 9 rotter og alle er like tamme og kosene:)
det er en alvorlig stor risk å ta å parre en eldre hunrotte, jeg håper du revurderer det.
Gammle damer skal ikke ha barn da det er større sjanse for fødselskomplikasjoner, og et keisersnitt kan komme på over 3000,- og du risikerer å miste rotten din også:(
Et uhell på dyrebutikken er også ofte to søsken som har parret seg. det er jo ikke bra, innavl er jo ikke ønskelig :sadpace:
Om du er interessert i avl så anbefaler jeg deg som tantepose sier å lese dette:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

jeg håper du revurderer å parre de to og heller bestemme deg for å ta et voksent og ansvarsfullt valg, som er det beste for dyra. og kanskje heller lese deg opp å bli en særiøs oppdretter :cheeeers:

utmeldt

Re: Lys hanrotte i Grenland?

Post by utmeldt »

wollf wrote:
Deadilla wrote:Hei! Jeg ser dere har diskutert at det er forseint å pare hunnen fordi hun er for gammel. Men hvis du vil gi det er sjanse så har jeg en lys grå/hvit hannrotte i Kragerø, som ofte er i Grenland. Han er 11 uker gammel og en hingst uten like, han kommer fra et uhell der mor og far er fra dyrebutikk. Han er en rolig gutt, ikke helt tam enda da tiden må fordeles på 3 rotter. Jeg vurderer å bruke han selv til min eldre hunnrotte!

Hvis du er interissert kan jeg sende deg bilde av han på mail!
hannen din er ALT for ung til å parres,og hunnen er for gammel.
hva mener du med at han er en hingst uten like? om han er så ung og ikke tam er han vel ingen god avlsrotte?
jeg har 9 rotter og alle er like tamme og kosene:)
det er en alvorlig stor risk å ta å parre en eldre hunrotte, jeg håper du revurderer det.
Gammle damer skal ikke ha barn da det er større sjanse for fødselskomplikasjoner, og et keisersnitt kan komme på over 3000,- og du risikerer å miste rotten din også:(
Et uhell på dyrebutikken er også ofte to søsken som har parret seg. det er jo ikke bra, innavl er jo ikke ønskelig :sadpace:
Om du er interessert i avl så anbefaler jeg deg som tantepose sier å lese dette:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

jeg håper du revurderer å parre de to og heller bestemme deg for å ta et voksent og ansvarsfullt valg, som er det beste for dyra. og kanskje heller lese deg opp å bli en særiøs oppdretter :cheeeers:
signerer innlegget til Wollf her! veldig viktig info hun kommer med! :thu:

Post Reply