Microphtalmia og melkeproduksjon.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Microphtalmia og melkeproduksjon.

Post by wollf »

men om dette er arvelig vil man ikke kunne se om dette ligger i slekten? det er nok den hannen som nå står hos tora fra mitt ntf kull du mener. og der har jeg gjort en grundig søk i familie etter micro øyne men ikke funnet noe. er det bare et øye som er lite eller er det begge?
for miroxx har et lite øye.
kan det være andre årsaker til at en rotte i et kull kan få et lite øye?

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Microphtalmia og melkeproduksjon.

Post by Woodgirl »

Om det er andre årsaker for at en rotte kan ha ett mindre øye aner jeg ingenting om. Kansje MTmor har kommet over noe info om dette.
Men ville ikke vært veldig engstelig for det. :cheer:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Microphtalmia og melkeproduksjon.

Post by sanca »

He,he enda et deilig bilde av de skjønne klumpene! Jeg mente ikke at du skulle ha dårlig samvittighet for obskullet altså, det kan jo skje for alle... Jeg mente bare at det var greit at dette forholdet ble synliggjort med et kull som ikke var planlagt. For hadde det vært planlagt og du ikke hadde fått sjekket alt rundt det med microøyne kan det hende du hadde klandret deg selv i ettertid...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Microphtalmia og melkeproduksjon.

Post by Woodgirl »

Ja, det er jeg helt enig i Sanca. :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Microphtalmia og melkeproduksjon.

Post by Matmor »

men om dette er arvelig vil man ikke kunne se om dette ligger i slekten? det er nok den hannen som nå står hos tora fra mitt ntf kull du mener. og der har jeg gjort en grundig søk i familie etter micro øyne men ikke funnet noe.
For det første kan det være vanskelig å finne noe i slekten hvis de som har rottene ikke vet hva de skal se etter. Det tok tid før øyet til Miroxx ble "oppdaget", så vidt jeg husker. (De små øynene er slett ikke alltid synlig før noen uker etter at de ble solgt, og eier tenker kanskje ikke over forskjellen til andre, voksne rotter. Små endringer over tid er de vanskeligste å oppdage.)

For det andre er det slett ikke alle misdannelser som er arvelige, og man kan ikke skille en arvelig misdannelse fra en tilfeldig misdannelse (som kan skyldes virus under drektighet eller andre tilfeldigheter) hos én rotte. Det er bare når man ser at egenskapen går i arv over mer enn en generasjon) at man kan være nokså sikker på arvelighet. Det som er spesiellt i Reveenkas tilfelle er at det finnes en kjent mutasjon som gir kombinasjonen små øyne og nedsatt melkeproduksjon. Når det dukker opp en hunrotte med små øyne som mister mange babyer med tomme magesekker er det nokså sannsynlig at det er snakk om en arvelig sak.

Det burde ikke være nødvendig å skrive noe spesiellt i avlsveiledningen om microphtalmia. Det blir ikke annerledes enn med andre misdannelser.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Microphtalmia og melkeproduksjon.

Post by wollf »

ang miroxx så så jeg det lille øyet allerede som 3 ukers baby, man kan se det på bilder også.
jeg har forhørt meg med alle kjøpere, rotter fra mors siden og fars siden. Det er også et kull etter miroxx søster hvor ingen av ungene der fikk små øyer.
grunnen til at det ikke var nevnt før var for at ingen hadde hørt om microøyer før heller:)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Microphtalmia og melkeproduksjon.

Post by Heidi »

Jeg har vært borti samme defekt for mange år siden, i et kull jeg overtok da de var noen uker gamle pga allergi hos eier. Så det har vært tilfeller tidligere, og det vil nok komme igjen.

Post Reply