Kriterier for hunnrotte

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Kriterier for hunnrotte

Post by HeleneH »

Heisann!

Jeg er aaaaltfor tidlig ute, men det ligger i panene mine å avle et kull på en av jentene mine når den tid kommer. Noe jeg selvsagt kun vil gjøre etter å ha forhørt meg med de respektive oppdretterne av jentene mine :)

Men, hva er de viktigste kriteriene deres for å avle på en hunn? Hvilke tester bør jeg ta?
Regner med Introduksjon, mataggressivitet, genetikk og atferd mot mennesker er viktige kriterier. Andre? Og hva vektlegger du som oppdretter mest?
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Kriterier for hunnrotte

Post by wollf »

helse er viktig, så hvordan hun går i flokk, hvordan hun er under løpetid, takler hun fint å møte nye hun rotter? rotteunger? fremmende mennesker? skvetter hun ved lyder og bevegelser? vekt og kroppsfasong? er hun imøtekommende osv?
noen ting er så bra at de kan veie litt opp for andre igjen.
man sier det tar tid å kunne analysere en rotte riktig, men det er ikke noe feil i å spørre om en objektiv person kan ta en titt på henne. ofte er det vanskelig å se selv da man er glad i rotta.
et ekempel er jo at jeg synes fee er så herlig, og hadde jeg ikke sendt henne til matmor hadde jeg heller ikke funnet ut at hun ikke taklet å være hjemmefra, hun kom hjem igjen og var like herlig som før til jeg begynnte å tenke på hva matmor hadde sagt og så pluttselig at hun ikke var så bra. jeg lot mine egene følelser for henne svekke dømmekrafen min på om hun var god nok for avl eller ikke.

jeg tenker også slik at en hanrotte er like viktig som hunrotta da det kommer til en god match.
en hanrotte kan ha noen egenskaper som er svakere hos hunnen og omvendt.
eks: mika er ikke værdens største kose rotte, hun kommer i møte med meg og hilser på, men hun er ikke den som higer etter min oppmerksomhet, hun liker seg godt i flokken sin og er trofast mot meg da jeg har godbitene, hennes perfekte partner var marzipan som eelsker mennesker over alt på jord, han elsker å kose og være nær folk. skjønner?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kriterier for hunnrotte

Post by Matmor »

Jeg er helt enig med Wollf i at man må se rotteparet under ett når man vurderer avl. Noen rotter kan man avskrive ganske raskt fordi de ligger såpass langt utenfor det ønskelige: man avler ikke på en hunrotte som er konstant snufsete eller har headtilt, eller viser seg svært dominant eller aggressiv overfor mennesker eller dyr, eller skal forsvare buret. Men de aller fleste hunrottene på 6 måneder er faktisk ganske snille og friske! Nå kommer du til å ha flere hunner samtidig som er omtrent like gamle, og det er ikke utenkelig at det er mer enn én som kan være aktuell for avl. Da er det beste du kan gjøre å sette deg opp en liste over egenskapene til "drømmehanrotten" for hver av dem. Så kan du legge ut en annonse hvor du forteller hva du har, og hva du ønsker :) Sannsynligvis vil én match peke seg ut som bedre enn den beste for den andre rottehunnen.

For eksempel, hvis en av dem har vært snufsete én gang (noe som de fleste oppdrettere tar med ro hvis det går raskt over av seg selv uten medisiner) er du kanskje mer opptatt av at hannen ikke har hatt noen luftveisinfeksjon enn om hunnen hadde vært kjernesunn hele tiden. Som Wollf sa betyr det noe hvor kontaktsøkende og skvettne de er, og hvis du har en hun med anlegg for å legge på seg vil du antagelig ha en han som holder vekten. Så er det sykdommer som går igjen i flere ledd i slekten: du bør prøve å finne en han hvor nære slektninger ikke har de samme plagene. Jo mindre du vet om hannens bakgrunn desto eldre bør han selv være. O.s.v.

Avl er ingen eksakt vitenskap. Men det går an å komme et stykke på veg med å tenke grundig igjennom de egenskapene man ønsker og ikke ønsker at rotte skal ha, og prøve å finne kombinasjoner som ser gunstige ut.

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Kriterier for hunnrotte

Post by HeleneH »

Tusen takk for veldig gode svar :cheerful:

Når det kommer til valg av hanne kommer jeg til å forhøre meg med alle dere oppdrettere hva dere synes er best. Det er godt mulig at jeg etterhvert finner min egen måte å finne hanne på, men nå er jo jeg ny på dette og tar i mot alle råd med åpne armer!

Foreløpig har jeg 3 rotter med svært ulik personlighet, men de endrer seg stadig og jeg regner med at de har forandret seg enda mer når de blir 6 måneder :)
Pr. nå er det nok kun 2 av jentene som er aktuelle for avl slik jeg ser det, men det kan jo godt hende at jeg tar feil :cheerful:

Spennede dette her altså, planleggingen er nesten like morsomt som ungene i seg selv :cheerful:
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Kriterier for hunnrotte

Post by Tonje Lenore »

Kunne ikke vært mer enig i det både Wollf og matmor sier :thu:

Når du har fått lest litt, testet ut litt av kunnskapen din i forhold til å sjekke ut egenskapene til hunnrottene dine, vil du få teken etter hvert :cheerful:
I tillegg til å finne ut hvilken hannrotte som kan matche.

Hvilke av hunnrottene kunne du tenkt deg å bruke? :cheer:


Ja, det er spennende og veldig omfattende, men om man leser masse og forbreder seg godt, så går det bra.
Du kan jo også forhøre deg med noen av oppdretterne om å være mentor,
alltid greit å ha en person å støtte seg på :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Post Reply