Nakenrotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Nakenrotter

Post by Tonje Lenore »

Da jeg skulle flytte samtalen fra Tora sitt bildegalleri og over hit, ble den borte /slettet og jeg aner ikke hvorfor,
mulig jeg har vært litt rask med å trykke ok, så jeg beklager til dere alle engasjerte sjeler der ute som hadde satt i gang
en ganske fin diskusjon!
Jeg legger meg flaaat :sadpace: :sorry:


Uansett, vi kan jo starte "på nytt" ang diskusjonen på hva du mener om å kjøpe nakenotter/ fuzz hos dyrebutikk
og "trenden" med å kjøpe de bare fordi de er "søte"!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

utmeldt

Re: Nakenrotter

Post by utmeldt »

Jeg synes det er litt merkelig at selv om at det er så sterke meninger ang nakenrotter, altså at man ikke burde avle på dem(noe jeg er 100% enig i) og kjøpe dem. Men så er det en kjempefin nakentott på forsiden av kalenderen :wink: :grin: :thhpt:

Det sender vel sterkere signaler en en informasjons tråd vil jeg tro :cheer:

Og foresten Tonje så går det helt fint! :cheerful: alle kan gjøre feil :grin: :smooch:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by tantepose »

Jeg syns heller ikke NTF skal "fremelske" nakenrotter på sidene sine.Det blir som å snakke med splittet tunge.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by torasrotter »

:thu:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Nakenrotter

Post by Marit Fosen »

Jeg begynner å bli litt oppgitt over debatten rundt nakenrotter. Kan et bilde av en fuzz på framsiden av kalenderen framelske avl av nakenrotter? Vi som har denne varianten for kos, bør helst holde kjeft om det, og iallefall ikke vise bilder av dem, for lett påvirkelige jentunger kan se det og få griller i hodet. Fuzzen vil være et "biprodukt" i avlen i uoverskuelig framtid. NTF anbefaler ikke avl på varianten, og det vil seriøse oppdrettere holde seg til. Hva er det dere er redde for?

p.s.
Jeg bør kanskje bytte avatar, siden den kan påvirke og støte noen :twistedevil:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by wollf »

jeg synes saken begynner å få et litt usæriøst preg her. vi kan vel bare bli enige i at de er nydelige, sjarmerende og søte, men de er desværre ikke noe i ønsker i vår avl. vi oppfordrer ingen itil å gå aktivt inn for å kjøpe en, men kommer man tilfeldigvis over en så skal ingen hindre deg i å kjøpe den eller dømme deg for det. valg er gjort, og rotter har fått et bedre liv, men det er viktig å huske at for å kunne gi dem et bedre liv må man også vite hva man har i vente for at de skal kunne få dette. det koster penger hos vetrinær og det koster tid for å sørge for tilrettelagte tiltak for en nakentotte.
la rotter være rotter, jeg er imot bevist avl av rødøyde rotter men klager ikke over de som har det eller avler på det, og ntf anbefaler ikke bew heller, men vi ville ikke sagt noe om det kom en på kalenderen der.
jeg tror denne debatten har fallt ut av sin hensikt, nemmelig å informere om at nakenrotter ikke er som andre på godt og vondt :smooch:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by torasrotter »

Det er fordi BEW og rødøyde rotter ikke er like iøyefallende som en naken. En rotte som er husky kan lett bli tatt for en BEW.. Jeg synes egentlig bare det er snakk om å ta et standpunkt, uansett hvor søte de er. Jeg synes også det er utrolig frustrerende at noen kan fortsette og argumentere for det når de vet hvilke helseskader det kan medbringe.. Jeg vet ikke hvordan det er i katteverdenen Marit, men avler dere på alle mutasjoner som er der? Ville dere ikke reagert om en øreløs, naken og haleløs katt prydet fremsiden til Norsk rasekattforening??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by wollf »

øreløs, haleløs og naken er godkjennte rasekatter tora:(

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by torasrotter »

Ja da faller ting litt mer på plass.. Nei da snakker jeg jo for døve ører. Norsk lov sier at man skal avle på en måte som ikke går ut over dyrets generelle helse, og det synes jeg ikke nakenrotte avl gjør.. Så man bryter norsk lov, hvis man skal sette ting litt på spissen..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Nakenrotter

Post by Marit Fosen »

torasrotter wrote:Det er fordi BEW og rødøyde rotter ikke er like iøyefallende som en naken. En rotte som er husky kan lett bli tatt for en BEW.. Jeg synes egentlig bare det er snakk om å ta et standpunkt, uansett hvor søte de er. Jeg synes også det er utrolig frustrerende at noen kan fortsette og argumentere for det når de vet hvilke helseskader det kan medbringe.. Jeg vet ikke hvordan det er i katteverdenen Marit, men avler dere på alle mutasjoner som er der? Ville dere ikke reagert om en øreløs, naken og haleløs katt prydet fremsiden til Norsk rasekattforening??
Tora - jeg har aldri noensinne argumentert for avl på nakenrotter, og jeg kommer heller aldri til å drive avl eller låne ut hanner. Men, jeg vil ha lov til å ta til meg de som er født, og som i fremtiden vil bli født som et biprodukt, uten at det skal bli sett på som en forbrytelse. I katteverdenen har vi haleløse, som har eksistert i uminnelige tider, som f.eks. Japanese bobtail, vi har nakne, vi har foldede ører som f.eks. Scottish fold og American curl. Rasene har eksistert lenge, og de vil forbli. Selv har jeg perser/exotic, raser som av uvitende blir betraktet som usunne. Sannheten er at de blir gamle, er gode mødre uten nevneverdige fødselsproblemer, og sjelden eller aldri er syke. Jeg har hatt rasen siden -93 og drevet litt oppdrett, uten forsikring! I hundeverdenen har vi nakenhunder som har eksistert i uminnelige tider, det viser gamle malerier. Muligens er takhøyden litt større i katte- og hundeverdenen, vi tåler å se de ulike rasene på forsiden av Hundesport og Aristokatt.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by torasrotter »

Alt er relativt. Jeg vil ikke si at det er uvitenhet om gjør at noen sier en perser er usunn, det er vell heller det at vi har ulik toleranse for hvilke plager som faller under kategorien "usunn".. Jeg vil si at et dyr som har et eller flere fysiske problemer som et resultat av planlagt avl er et usunt dyr.. Jeg ordla meg litt feil der, fordi jeg vet du aldri har sagt at du er for avl på nakenrotter. Det falt liksom bare litt inn i skrivet, men uansett så handler det litt om signaler.. Å plukke med seg en nakenrotte man finne tilfeldig er en ting, men jeg ser det er på vei til å bli en voksende mote blant mange på forumet. Og det er ikke til å feie under teppet at mange vil reise langt for å få tak i de. Og da er det ikke lenger snakk om å hjelpe en rotte i nød. Da går man inn for det, og det vil si at man med andre ord velger å støtte den industrien..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anni

Re: Nakenrotter

Post by anni »

Marit Fosen wrote:Jeg begynner å bli litt oppgitt over debatten rundt nakenrotter. Kan et bilde av en fuzz på framsiden av kalenderen framelske avl av nakenrotter? Vi som har denne varianten for kos, bør helst holde kjeft om det, og iallefall ikke vise bilder av dem, for lett påvirkelige jentunger kan se det og få griller i hodet. Fuzzen vil være et "biprodukt" i avlen i uoverskuelig framtid. NTF anbefaler ikke avl på varianten, og det vil seriøse oppdrettere holde seg til. Hva er det dere er redde for?

p.s.
Jeg bør kanskje bytte avatar, siden den kan påvirke og støte noen :twistedevil:
Er helt enig med deg.
Jeg har skrevet tidligere at jeg kommer til å kjøpe en nakenrotte om jeg tilfeldig kommer over en i en zoobutikk men har da blitt beskyldt for å aktiv å gå inn for å finne en.
Å si at man liker nakenrotter er verre enn å banne i kirken ser det ut for så best å holde munn om det.
:cheer:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by torasrotter »

Jeg sikter ikke til noen når jeg sier "går aktivt inn for" :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Nakenrotter

Post by BlackNenne »

Perser/exotic har jo også endret drastisk utseende for 30 år siden i forhold til nå. Man ser tydelig at avlen har tatt en negativ retning når trekkene som skaper helseproblemer til de grader har blitt så forsterket på få tiår. Men det gjelder jo mange katteraser og hunderaser. Etter min mening beveger avlerene seg på en hårfin grense av hva som er lovlig. Og på grensen av hva som er etisk forsvarlig. Men det blir jo opp til enhver å bedømme. Perser er jo også en rase som er svært dominerende i "katteverdenen", så det er vel også noe av grunnen til at avlen har kommet så skjevt ut på kort tid kontra andre raser.
Håper vi slipper å se tilsvarende utvikling på enkelte av rottevariantene på sikt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by wollf »

det må jeg si meg heeeeelt enig i. derfor ønsker jeg ikke utstilling i norge på rotter

Post Reply