Hjelp med fargen til Marco.

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Hjelp med fargen til Marco.

Post by utmeldt »

jah, nå har jeg saumfart nettet etter bilder av både Russian og American Blue.
Og jeg finner jaggumeg ikke ut hvordan farge han er, Jeg tror kansje han er Russian pga at pelsen hannes ser nesten litt tikket ut her og dær noe som heter "heathering" ifølge Hawtorn`s. Han har også endel silvering, men jeg vet jo ikke om silvering og heathering er å finne på American Blue rotter da jeg ikke kan finne noen særlig gode beskrivelser av pels på dem!
Men Hawtorn skriver følgene: The unique feature of the Russian blue rat is the heathering in the fur
så for meg høres det ut som at det er unikt for Russian å ha heathering? eller har jeg forstått heeelt feil? :bleh:

så for å være sikker, så lurer jeg på om dere kansje ville hjelpe meg litt ? dere er jo endel mer dreven på dette med farger en jeg er så jeg legger ved noen bilder av pelsen til Marco så kan dere bedømme selv :wink:

For å si det kort, Marco har både silvering og heathering i pelsen, altså hårene har et lyst bånd neders og et mørkt blått øverst på hvert hårstrå, han har også endel silvering tror jeg, men iom at han er variegated kan dette være endel av "tegninga" ? :hm:

Uansett så er det nok vanskelig å bedømme uten å holde i rotta eller gjennomføre parring mellom Marco + American og Marco + Russian men hadde blitt veldig glad for å få litt innsyn i saken og litt av andres kunnskap og mening.

Image

Image

Image

Kan skaffe flere bilder om det trengs :peewaggle:
jah å se bort fra mine nakne lår vær så snill :nottelling: :grin:

Takker på forhånd :kisses:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by Matmor »

Silvering: Noen av hårene er helt hvite
Ticking: Hvert hår (bortsett fra de som er hvite) er delt inn i forskjellig fargede bånd. Clouet er forskjeliige fargede. Pelsen er ikke ticked hvis det er hvitt innerst og ensfarget ytterst. Den kan ha mer eller mindre hvitt innerst, så en farge, og deretter er farge til.
Heathering: likner på ticking, men fargeforskjellene er mer subtile. (Jeg mistenker også at fargene, som sies å ligge i klumper, ofte har flere og kortere bånd oppetter hårstrået i stedet for den vanlige inndelingen på agoutipels.)

En russian blue rotte har annerledes pelskvalitet enn en annen rotte. Pelsen er tettere og hårene kortere. Du ser det kanskje ikke så lett, men hvis du klapper en russian blue burde du kunne merke det. Selvsagt finnes det variasjoner innenfor Russian blue også.

Fargen på rotta likner russian blue, men den kan også være en Brisisk blue med silvering ut fra bildet. Russian blue må oppleves på kloss hold for å finne ut av det. Det er uvanlig med så mørke british blue rotter, men utstillingsstandarden i England ber om rotter som er omtrent så mørke som våte skiferheller.

Hvis du har et godt kamera kan du nappe ut noen hår og ta bilder av dem med høy oppløsning. Da er det lettere å se bånd i pelsen. Eller du kan se på hårene i godt lys (sollys).

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by wollf »

jeg synes han ser blue ut, en mørk blue. men ikke ulik charlie chaplins farge

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by Larm »

Han er nok blue ja. Flere av mine blue rotter har blitt såpass mørk med alderen som den du har der :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by utmeldt »

Matmor: Da er han ikke russian, ytterhårene hans er utrolig lange. og det er bare to bånd med farge, hvitt inners og blått ytterst, så det er vel strengt tatt ikke bånd i det hele tatt.

Så marco er nok Blue, og det er jo kjempeflott :grin: Jeg har så utrolig lyst på en blå linje :happy:
Og nå som jeg har evaluert Marco så er han absolutt på en 7-8 på skalaen 1-10 :cheer:
Han trengte vist bare litt tid på seg her der alt er nytt, så nå er han like sjarmerende og kosen som Vendel er :peewaggle: så nå står jeg litt i tvil om hvem som skal inngå i avl her hos oss :nottelling:

Tusen takk for hjelpen, jeg viste jeg kunne regne med kjempegode svar fra dere! :kisses:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by Matmor »

Og nå som jeg har evaluert Marco så er han absolutt på en 7-8 på skalaen 1-10
Hvordan har han reagert ved introduksjon til andre voksne hanner og babyrotter?

utmeldt

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by utmeldt »

Han er en utrolig snill rotte, men hittil har vi ikke hatt noen å introdusere ham med, da det er utrolig stor mangel på rotter her i byen. Men jeg veit mer når jeg får mine nye små nurk :grin:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by Matmor »

De fleste rotter er snille når de ikke har noen å være slemme med :wink: Det lønner seg absolutt å finne ut hvordan han fungerer med andre rotter før du "setter karakter" på ham. Jeg har hatt noen rottegutter her som ikke var riktig på en flekk når det gjalt andre rotter, men som var de deiligste koserottene med mennesker. Siden rotter er flokkdyr er det jo viktig å ikke avle på dem som ikke takler å stå i flokk!

utmeldt

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by utmeldt »

Matmor wrote:De fleste rotter er snille når de ikke har noen å være slemme med :wink: Det lønner seg absolutt å finne ut hvordan han fungerer med andre rotter før du "setter karakter" på ham. Jeg har hatt noen rottegutter her som ikke var riktig på en flekk når det gjalt andre rotter, men som var de deiligste koserottene med mennesker. Siden rotter er flokkdyr er det jo viktig å ikke avle på dem som ikke takler å stå i flokk!
Jo jeg skjønner hva du sier her, og jeg ser for meg at jeg har endel flere kandidater å velge mellom innen jeg begynner å avle så det skal absolutt sjekkes ut! :wink:

utmeldt

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by utmeldt »

Med nermere ettertanke har jeg funnet ut at det blir umulig for meg å teste gutta på intro med ei voksen rotte, joda jeg har reservert en liten gutt men det gjelder jo ikke helt!

Jeg kan ikke gå på dyrebutikken for å kjøpe ei voksen rotte bare for å teste gutta mine i intro!
Sist jeg sjekket dyrebutikkene her fantes det EN rotte igjen i hele byen, en diger Agouti hanne på Pyramiden zoo. Han er ikke sosialisert, den har stått alene i mange mnd og jeg blir garantert å få ei syk, redd og agressiv rotte med meg hjem! :bleh:
Jeg velger å sette Marco inn i avl på tross av manglende intro nemlig fordi jeg ikke vil drege inn et sykt, stressa og sinna dyr hjem her nå som vi har fått så fin harmoni!
Marco er en utrolig deilig rotte! hengiven, snill mot burkompis vendel, sosial, håndteres godt, fryktelig ivri på å være sammen med meg og alt i alt et flott ekemplar av tamrotte!
Han har også aldri bitt og aldri vert syk på 1,5 år! så dette er også grunner til at jeg setter ham inn i avl :grin:

Man må tørre å satse har jeg nå lært og det er det vi blir å gjøre :cheer:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by Matmor »

Det vil jeg ikke motsi :rat: Det var poengsummen jeg reagerte på, når du har en u-testet rott.

utmeldt

Re: Hjelp med fargen til Marco.

Post by utmeldt »

Matmor wrote:Det vil jeg ikke motsi :rat: Det var poengsummen jeg reagerte på, når du har en u-testet rott.
Jo det kan jeg se :nottelling: Nå håper jeg å få tak i en eller to omplasseringshanner i tillegg til en liten rottegutt fra Tora, så da får vi se om Marco takler den ildprøven :cheer:
Jeg tror og håper at det blir å gå bra! Marco er en nydelig rotte og veldig snill mot sin burkamerat Vendel! Men såklart kan det jo absolutt hende at han ikke kan fordra andre hanner, og da må vi vel bare se an hva vi gjør :happy:

Post Reply