Stresset rottemor

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Stresset rottemor

Post by torasrotter »

Sangha fødte i natt mitt yogi kull. Jeg er ikke sikker på hvor mange som kom i utgangspunktet, men når jeg først sjekket var det syv og senere på dagen var det kun tre. Hun hadde spist de andre, men jeg er ikke sikker på om hun gjorde det fordi hun stresser eller om det var noe annet galt med de og at hun derfor spiste de. Hun er ganske stresset og jeg er bekymret for de andre tre ungerne. Jeg vil opp og sjekke senere i dag, men mitt spm er: Om jeg kommer opp sener og finner kun en eller to unger, burde jeg forsøke å heller legge de inn til mitt andre kull?? De skiller bare to dager, og Kevay (moren til det andre kull) er en fantastiksk mor som tar alt med ro.. Jeg vet virkelig ikke, for jeg er redd for at hun ikke vil ta de imot, men på den andre siden så virker Sangha ganske stresset :oops: Hva synes dere, og hvilke erfaringer har dere med å sette ungene inn til andre mødre?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by tantepose »

Huff så leit! :trist:
Jeg tenker om buret hennes står på en plass hun syns er trygg?
Jeg tenker også at det kanskje er best å la henne være i fred og skjermet.
Ville ikke uroet henne nå.
Håper de klarer seg!
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by torasrotter »

Ja hun står på et rolig sted og har fått et pledd over buret så det blir koselig og mørkt.. Synes bare det er så trist når det ikke går akkurat som man hadde håpet på, men det er jo godt mulig at det bare var ment at det skulle bli sånn.. Det er vanskelig å sitte i stua og vente på at tiden skal gå så jeg kan opp å sjekke.. Jeg vet jo at hun trenger ro, men allerhelst vil jeg sitte med buret og viske til ho at det kommer til å gå bra :oops: De hadde alle melk i magen da, så hun har tydeligvis gitt de melk, men den ene lå utenfor rede og hun brydde seg ikke om den i det hele tatt til å begynne med. Etter kanskje 5min hentet hun den igjen :sorry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stresset rottemor

Post by Matmor »

Om jeg kommer opp sener og finner kun en eller to unger, burde jeg forsøke å heller legge de inn til mitt andre kull?
Jeg synes du skal forsøke det hvis så skjer. En eller to unger er såpass få at hun kan få problemer med melkeproduksjonen også - og hvis hun lar dem leve :sad:

Det er veldig trist når sånt skjer, men jo eldre de blir desto mindre sjanse er det for at hun begår infanticid. La oss håpe hun roer seg. Det er de første døgnene som er mest kritiske, men når du ikke vet hva det er som utløser nervøsiteten er det vanskelig å skjerme henne for stresset :sadpace: Dessverre er det slik at sjekking av bolet eller håndtering av mor kan utløse ungedrap hvis mor allerede er stresset, så enda så hardt det høres ut vil jeg anbefale deg å vente til i morgen med å sjekke.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by torasrotter »

Takk, da venter jeg til i morra før jeg sjekker igjen.. Det kom iallefall noe godt ut av at Kevay ble drektig da, hvis hun kan være surrogat mor for ungene.. Er det noen spesiell fremgangsmåte jeg bør prøve når det kommer til det punktet? Legger jeg de bare inn til henne og viser at de blir plassert der, eller skal jeg legge de inn når hun er ute til lufting? Det er absolutt ikke en koselig situasjon, og det er ikke lett å bare sitte å vente.. Har akkurat vært på teater nå, og skal se på Disneyfilmer og drikke kakao nå, kanskje jeg tenker på noe annet :oops:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Stresset rottemor

Post by Matmor »

Det jeg har lest at andre har gjort i samme situasjon har vært
enten vente til rottemor er ute, og gni inn ungene med papir fra bolet før de legges i haugen med de andre
eller gni inn ungene med papir fra buret, og legge dem direkte til rottemor mens hun gir die.

Jeg vet ikke hva som virker best, det er ikke nok beretninger ute til å vite hva som er mest effektivt - og det er ikke sikkert folk skriver om det som var mislykket. Hvis rottemor er ute av buret ville jeg sett om jeg hadde kunnet fange opp en urinstripe jeg kunne ha strøket på ungene.

Lykke til uansett!
:rat:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by tantepose »

Om de lever i morgen ville jeg latt de være hos moren.Som Matmor sier er det mindre sannsynlig at hun dreper dem nå.Krysser fingrene for dere.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Stresset rottemor

Post by Skaubytroll »

Hvordan har det gått med bebisene? :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by torasrotter »

De har det bra! :cheeeers: :cheeeers:
Har sittet på pinne i hele dag, og tenke jeg skulle vente med å gå opp til ettermiddagen for det da jeg vanligvis kommer opp.. Hun er fremdeles litt småstresset men hun er mye roligere enn i går :cheerful: Alle tre har melkemage og ser fin ut. Det er to gutter og en jente! De veier: Jente-9g, Gutt 1-9g, Gutt 2-8g :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Stresset rottemor

Post by Skaubytroll »

Åh, så bra :cheeeers:
Da krysser jeg fingrene for de videre :D
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by torasrotter »

Takk :smooch:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by Tonje! »

Så godt å høre!!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Stresset rottemor

Post by tantepose »

Å så bra! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply