Oppdretter-spørsmål..

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by wollf »

si i fra neste gang så får jeg sende en søknad for deg:) det er for drøyt at det skal være så stor forskjell...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Matmor »

Takk, men jeg vil gjerne gjøre det på lovlig vis.. og da kan ikke du importere for meg. Så jeg får nok holde meg til laboratorierotter eller norskproduserte hvis ikke søknaden til Mattilsynet sentralt fører fram.

Regelverket er skikkelig noldus: hvis du og jeg fikk tillatelse til import med kurér (ikke vanskeligere enn å få tillatelse til å hente dyrene selv) kunne kuréren tatt med rotter både for deg og meg. Men kuréren kan bare overlate rottene til dem som har fått importtillatelsen, og den som har fått importtillatelsen kan ikke selge dem videre.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by wollf »

det blir jo ikke ulovlig... i søknaden står det jo om jeg skal hente til meg selv eller flere...
og hvem rottene skal bo hos, og hvor de skal stå i karantene. om du skal ha fra sverige og jeg skal ha noen til meg selv også så kan jeg hente for deg, det skriver jeg jo bare på min søknad. slik jeg gjor da jeg hentet for meg og stine... eller som hege gjorde da hn hentet for meg og henne.
det er ikke noe problem...
jeg kan også sende søknaden i mitt navn, med at de skal til en annen person. det er jo bare å spessifisere det godt nok.

mente ikke at det skulle jukses på i allefall. det blir jeg fort tatt for da jeg har bekjennte der:P

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Matmor »

??? Makan.
Nå skal jeg prøve å få snakket med den lokale saksbehandleren i forbindelse med sendrektig saksbehandling av spørsmålene om import fra England i løpet av neste uke, så får vi se om det går an å få ham på gli på noen måte. Men hvis det ikke går an her, får vi bare sende likelydende brev til Mattilsynet i de andre distriktene for å se om vi får "Ja" et annet sted :crazybonk:

rotte99
Gnager på ledninger
Posts: 120
Joined: 13 Oct 2010, 14:48
Location: vinje
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by rotte99 »

er det ikke lov og ta med rotter fra sverige
? ? ?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Matmor »

Ikke uten skriftlig tillatelse fra Mattilsynet. Hvis jeg reiser på ferie til Sverige med mine rotter, risikerer jeg at de blir konfiskert på grensen og avlivet hvis jeg ikke har tillatelse til å ta dem med tilbake til Norge -selv om jeg kan bevise at de er mine, og er villig til å skrive under på at de ikke har vært i kontakt med svenske rotter.

rotte99
Gnager på ledninger
Posts: 120
Joined: 13 Oct 2010, 14:48
Location: vinje
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by rotte99 »

Matmor wrote:Ikke uten skriftlig tillatelse fra Mattilsynet. Hvis jeg reiser på ferie til Sverige med mine rotter, risikerer jeg at de blir konfiskert på grensen og avlivet hvis jeg ikke har tillatelse til å ta dem med tilbake til Norge -selv om jeg kan bevise at de er mine, og er villig til å skrive under på at de ikke har vært i kontakt med svenske rotter.


:gasp: :gasp: har kjøpt rottene mine i sverige og har tat over over med mist 10 ganger tollen har set rottene ikke sakt noe har dem bar i et reisebur å så gå jeg runt på båten med dem...
? ? ?

rotte99
Gnager på ledninger
Posts: 120
Joined: 13 Oct 2010, 14:48
Location: vinje
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by rotte99 »

kan tollen bare drepe rotta med en gang
? ? ?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by wollf »

ja, det kan de:(

rotte99
Gnager på ledninger
Posts: 120
Joined: 13 Oct 2010, 14:48
Location: vinje
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by rotte99 »

wollf wrote:ja, det kan de:(

er det lov
? ? ?

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Skaubytroll »

Det vil jeg tro, for det er eierens eget ansvar å vite om det er lov å ha med seg dyr på kryss og tvers av grensen ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by Matmor »

kan tollen bare drepe rotta med en gang
De må få den avlivet humant, men ja, de har full rett til å konfiskere ulovlig gods, og med dyr er det vanligvis avlivning som er resultatet.

rotte99
Gnager på ledninger
Posts: 120
Joined: 13 Oct 2010, 14:48
Location: vinje
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by rotte99 »

Matmor wrote:
kan tollen bare drepe rotta med en gang
De må få den avlivet humant, men ja, de har full rett til å konfiskere ulovlig gods, og med dyr er det vanligvis avlivning som er resultatet.
tollen så rotta det var flax
? ? ?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by torasrotter »

Ja å innføre rotter/ dyr uten tillatelse er en ganske stor risk å ta.. Da hadde du flaks og så vet du til neste gang at du ikke skal gjøre det :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

rotte99
Gnager på ledninger
Posts: 120
Joined: 13 Oct 2010, 14:48
Location: vinje
Contact:

Re: Oppdretter-spørsmål..

Post by rotte99 »

torasrotter wrote:Ja å innføre rotter/ dyr uten tillatelse er en ganske stor risk å ta.. Da hadde du flaks og så vet du til neste gang at du ikke skal gjøre det :wink:



:cheerful:
? ? ?

Post Reply