Fenotype & Genotype?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Fenotype & Genotype?

Post by Titovn »

Har jo to rotter, og den ene r Berkshire Husky Toppøret, men er det noen som vet om Genotypen til denne?

Har begynt å lese litt på genetikk, siden dette er veldig spennende. Men siden jeg ikke helt har skjønt genotyper enda, ville det vært flott med litt hjelp :cheer:

Også har vi en annen rotte, fenotypen er jeg litt usikker på, så om noen kunne ha hjulpet med fenotype og genotype?? Harkladdet ne dnoe på et ark som jeg tror, emn vil liksom forhøre mg her og, se om jeg har riktig :grin: Hun er forresten også toppøret.

Vi tviler også sterkt på at noen av dem er dumbo-bærere :cheerful:

Så slenger med et bildet av rotta som jeg er usikker på både feno og geno n_n

Portrett av Kiba, som hun heter:
Image

Resten av Kiba :roflmao:
Image

Kan vel forresten slenge med et par bilder av Luna, huskyen vår også, så hun ikek føler seg utenfor :roflmao:

Portertt bildet
Image

Hele Luna, hehe :nottelling:
Image

Så takk for hjelp folkens, sånn på forhånd selv om jeg sikkert sier det igjen :cheerful:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fenotype & Genotype?

Post by Matmor »

Den øverste rotta er
black (aa B*C*) der
liten a står for non-agouti
stjernen står for at du ikke kan vite om rotta bærer brown-allelen liten b, eller om den har to alleler B
C står for coloured-allelen, og stjernen betyr at du ikke kan vite om den andre allelen på genet er c (albino), c<h> (himalaya) eller C

Den er også
ubleket (D* G* M* Mo* P* R*) fordi den ikke har fargefortynning. Disse blekende genene er alle recessive.

Siden rotta er
toppøret (Du*)

Siden rotta er
European berkshire er den med stor sannsynlighet (Hh). Det finnes andre alleler som kan gi hvite mageflekker, men kombinasjonen Hh er langt den vanligste.

Den nederste rotta er
European husky (roro) fordi den tydeligvis har mistet fargen oppetter ryggen.
Den har antagelig startet som self (HH) eller European berkshire (Hh), men du kan ikke utelukke Hh<i> eller h<i>h<i> selv om de mer mer sjeldne. Derfor er det greiest å bare kalle den en European husky, Berkshire, og ikke bry seg med genotypen på hooded-genet.

Rotta er toppøret som den første, og ut fra bildene ville jeg tippe at hun hadde fargen black som liten, slik at resten av genotypen blir lik den første rotta.

:rat:

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fenotype & Genotype?

Post by Titovn »

Takk for svar :)

Genene C, D, G, M, Mo, P, R, roro og B på tamrotter sin hjemme side?? Eller er det kanskje bare meg? :roflmao: Elelr det det gener som dukker opp nårman går dypt inn på det? Uff nå følte jeg meg litt dum her :crazybonk:

Kan slenge med et oar bilder av Luna som ung :cheerful:
Men på disse bildene har vi hatt hu litt, så det ser ut som hun har begynt å blekne litt kanskje? :3

Image

Image
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Fenotype & Genotype?

Post by wollf »

huskyen blekner ja:)
se litt på denne siden, står på engelsk, men står mye bra der
http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fenotype & Genotype?

Post by Titovn »

wollf wrote:huskyen blekner ja:)
se litt på denne siden, står på engelsk, men står mye bra der
http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp
Vet at huskyen blekner, er usikker på genotypen bare her :p Takk, skal prøøøve å forstå, engelsken in er ikek så bra, føler meg heldig da som har en samboer som er goo dnok til det og at Google Translate finnes :roflmao:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fenotype & Genotype?

Post by Stine »

Genotypen for husky er roro :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fenotype & Genotype?

Post by Titovn »

Stine wrote:Genotypen for husky er roro :cheer:
Jeg mener å ha lest det et sted, men tror jeg hadde gklemt det, for jeg husket ikke det når jeg startet denne tråde :cheesy:

Men hva med hooded Husky? Noe spesiell genotype for den? :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fenotype & Genotype?

Post by Matmor »

Jeg vet ikke akkurat hvordan husky virker inn på allelene på hooded-genet, men min tanke er at
hh roro burde bli en banded husky
og Hh, HH samt Hh<i> burde bli en slags Berkshire husky.

Med voksne rotter kan det være vanskelig å vite om man har hatt en banded eller en Berkshire husky.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fenotype & Genotype?

Post by Titovn »

Matmor wrote:Jeg vet ikke akkurat hvordan husky virker inn på allelene på hooded-genet, men min tanke er at
hh roro burde bli en banded husky
og Hh, HH samt Hh<i> burde bli en slags Berkshire husky.

Med voksne rotter kan det være vanskelig å vite om man har hatt en banded eller en Berkshire husky.
OKei, tusen takk :)

Nei, ikke så lett, men snakket med ei som har to og den ene hadde visst vært hooded husky for det bleka, derfor jeg lurte :cheesy:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Post Reply