Parring???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

synnebo

Parring???

Post by synnebo »

Hei, jeg har en hunrotte som jeg har lyst til å avle på, men ingen hanner... Regner med det er flere som har vært borti dette, finnes det noe forum for sånt, eller gjøres det bare gjennom bekjentskaper..? Rotta jeg tenker å få parret har veldig fint lynne, er hvit med svart rygg og litt på hodet, og ungene hun har fått før har blitt herlige, jeg bryr meg ikke så mye om hvordan de blir seende ut:)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Parring???

Post by wollf »

hvor gammel er rotta? hvor er a kjøpt? vekt?

synnebo

Re: Parring???

Post by synnebo »

Tja, det var det da.. Den veier ca 300 gram, slank, rask og fin i pelsen, rundt et år gammel eller muligens litt eldre, jeg fikk den fra ei dame i Trondheim, sammen med en av ungene sine, som var født i april. (Dessverre døde den etter en operasjon for å fjerne en hudsvulst) Damen hadde paret to av sine egne rotter og fått denne (og sikkert flere), og nå vil jeg/vi gjerne pare den for å få flere rotter med forhåpentligvis samme lynne som den som døde, har aldri sett en hunrotte som var så rolig og tillitsfull.. Regner med det har mye med hvordan de blir håndtert, men virker som det var et meget godt utgangspunkt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Parring???

Post by wollf »

da er hun nok litt for gammel for å få kull nå. anbefaler deg å se igjennom avlsveiledningen her på ntf

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Parring???

Post by Stine »

Det er en viktig del at man kjenner foreldre/slekt til rotter man skal avle på. Og du vet jo om mor til denne rotta, og den hadde svulst.Hvilken type svulst var dette? Hvor gammel var hun når hun fikk svulsten?
Jeg ville ikke avlet på en rotte hvor den eneste slektningen jeg hadde kjenskap til får ( særlig ondartet)svulst i ung alder. Vet du noe om søskene til denne rotta i voksen alder?

Og jeg vil si at hun er for gammel for sitt første kull. Avlsveileningen anbefaler at rottene er mellom 5-10 mnd ved sitt første kull, og at man må være ekstra forsiktig dersom de er 8-10 mnd. Dette er pga det er større sjanser for komplikasjoner ved gravitet og fødsel.


Les gjerne avlsveiedningen:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

synnebo

Re: Parring???

Post by synnebo »

det var synd. Det betyr at jeg må etterforske hvor gammel hun egentlig er da:) Takk for godt svar, var redd du skulle peke på dette med hudsvulsten, men det er kanskje ikke arvelig..?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Parring???

Post by Stine »

Det er vanskelig å avgjøre om det er arvelig, og det er derfor man ikke bør ta sjansen. Men enkelte typer svuster/kreft har større sjans for å være arvelige.
Men hva slags svulst var det? Kan du beskrive den?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

synnebo

Re: Parring???

Post by synnebo »

Jeg oppdaget den da jeg løftet henne med et ring-grep rundt kroppen, bak forbena, så hun hadde den ganske nær armhulen på venstre side. Den var ganske hard, men lett å bevege fram og tilbake. Fra jeg oppdaget den og til jeg var på dyreklinikk tok det ca fire dager, og jeg SYNES denne hadde vokst litt på den tiden, på størrelse med en vanlig ert. Legen som opererte den sa det var en hudsvulst, og at det hadde gått greit. Den var sjaber ved henting og dro seg til litt utover kvelden, før den ble helt rolig og døde på fanget mitt senere samme kveld.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Parring???

Post by Stine »

Det kan høres ut som en jursvulst. Det er veldig vanlig for rotter, og som oftest arvelig betinget.


Ikke at det har så mye med saken og gjøre.. men hvor og til hvem ble hun operert?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

synnebo

Re: Parring???

Post by synnebo »

Nææ.. den var litt på "utsiden" av kroppen, tror ikke den var i nærheten av noe jur. Strinda Smådyrsklinikk som opererte, har alltid hatt gode erfaringer med dem, brukt dem i mange år, både på rotter og katter.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Parring???

Post by wollf »

hvorfor vil du avle på henne egentlig? bare spørr for at det er viktig å tenke seg nøye om før man avler. jeg har mange rotter jeg har villet avle på men har kommet på at eneste grunnen til at jeg vil er for min del ikke for å bedre helse og levealder på rotter i norge.

synnebo

Re: Parring???

Post by synnebo »

som sagt, vil jeg få et kull til på henne for å få flere rotter med samme lynne som hun som døde. Vanligvis har jeg bare tatt til meg hunrotter som folk vil ha omplassert i trondheim (via finn.no som regel) dersom hudsvulsten ikke er arvelig og hun ikke er for gammel (har ikke fått noe svar på dette ennå), ser jeg ikke noen grunn til å ikke gjøre det. Jeg har fire rotter fra før, men har plass til sju i buret, (og tyve i hjertet:). Siste gangen en av rottene mine fikk unger (en omplasseringsrotte det også, som var drektig da jeg fikk henne, tydeligvis var pappan hårløs, kom ut en nakenjente og fire dunete hanner, hannene tok de gjerne imot oppe på city syd, ble kjøpt etter et par dager) gikk det veldig greit. Skal ikke avle på nakenrotta da, leste i avlsveiledningen at det var veldig uheldig. Jeg MÅ selvfølgelig ikke parre henne, men som sagt, tillitsfulle og rolige rotter, og det er vel noe Norge som stat og samfunn er tjent med...??

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Parring???

Post by wollf »

ja, men da du ikke kjenner hennes bakgrunn kan du ende opp med det motsatte også:(

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Parring???

Post by Tonje Lenore »

Først og fremst bør du finne ut hvor gammel hun er, er hun over 1 år gammel bør hun ikke få et kull fordi hun er for gammel ( se avlsveiledninga http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php )

Du bør også vite litt om foreldrene hennes, jo mer du veit om dem jo mer veit du om hunn rotta di.
Hun kan ha arvet svakheter fra foreldrene noe som kan påvirke ungene hennes.
En fordel også er at du har litt peiling på rottenes genetikk - at du ikke setter hunn rotta di men hvilken som helst hann rotte!
Hun bør heller ikke ha agressiv adferd, dette kan ungene arve!

Les avlsveiledninga og tenk deg grundig om før du avler!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Parring???

Post by wollf »

alle starter en plass. samtlige av oss oppdrettere viste nok ikke helt hva vi gjorde da vi hadde vårt første kull, men man lærer jo. viktigste er at da man vet bedre så bør ma gjøre hva som er beste, men vet man ikke kan man ikke beleides for det

Post Reply