7 g og Gummianka

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: 7 g og Gummianka

Post by Matmor »

Jeg tror du har vært lengre i rottemiljøet enn jeg, Tora, i alle fall med interesse for avl :) Ut fra stamtreet burde det ikke være nødvendig å spørre om det fantes oppdrettere som hadde Russian blue (eller bærere) i Vestfold (eller omegn) på den tiden, så jeg antar at du mener "andre" avlere enn de som hadde NTF-tilknytning?

Jeg vet at Nero ikke stammer fra den eneste av utenfor-NTF-avlerene jeg har snakket med lokalt, siden annen generasjon av innavlsparringene han drev med bare brakte fram sorte unger. Da regner jeg ikke de uheldige mottagerene av drektige dyrebutikkrotter jeg har truffet som "lokale avlere". Denne ene lokale avleren som leverte til flere dyrebutikker i området var neppe den eneste rotteavleren utenom NTF i området, men folk i reptilmiljøet er vanligvis forsiktige med sporbare personopplysninger på åpne fora. Jeg vet også at det ble annonsert russian blue rotter for salg i Norge noen måneder før og etter Nero ble født, som vil være meget vanskelige å forbinde med Cuddly og Xavier eller barna/barnebarna deres. Og Vestfold er et fylke hvor smugling antagelig anses som folkesport...

Nero er født 5/2 2008 i følge Alvrinas hjemmesider (muligens bare ca.) Moren hans må nødvendigvis ha vært minst 7-8 uker gammel da han ble født, faren mest sannsynlig noe eldre. (Hvis mor og far var søsken er det sannsynlig at begge var litt eldre.) Jeg er rimelig sikker på at det ikke ble annonsert salg av Russian blue unger i Tønsberg eller omegn over Finn, Dyrenett, lokalavisen eller NTF's forum rundt den tiden Nero var salgsklar. Jeg er nokså sikker på at eieren av minst en av anen(e) til Nero og brødrene hadde planer om å drive fargeavl, men at dette ikke ble satt ut i livet i noe særlig omfang. I så tilfelle hadde vi sett mye mer russian blue her enn vi gjør. Men hadde jeg visst hvem som var oppdretter av Nero og brødrene, ville jeg naturligvis ha skrevet det... Det ville imidlertid overraske meg om Nero ikke opprinnelig hadde Dansk bakgrunn enten i foreldregenerasjonen eller noen nokså få generasjoner tilbake. Jeg tror nemlig Russian blue var vanligere i Danmark enn i Sverige på den tiden.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 7 g og Gummianka

Post by torasrotter »

Hehe ja men du har fremdeles mer peiling enn meg :happy: Ja jeg tenker mer på evt "private" oppdrettere som ikke har vært aktive i Ntf.. Hmm.. Ja dette med reptilfolk og fòr avl er noe jeg helt har glemt å tenke på engang :crazybonk: Og jeg ville tro at om det var en aktiv avler, så ville rottene blitt brukt videre iogmed at det er såpass "spesielle" farger kanskje med linjeavl som et argument.. Jeg er vel mest intr i finne ut av det, med tanke på risikoen i den paringen jeg har satt igang nå så er jeg veldig intr i sykdom osv bakover i slekten.. Selvsagt hadde du sagt om du hadde vist det :cheerful: Det er det ingen som tviler på :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply