MC panik i Norge???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Ja også var det jo mitt g -kuld, og ikke mitt f- kuld det var snakk om :nottelling: :bashful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: MC panik i Norge???

Post by Matmor »

Hvis MC skal komme fra begge sider i familien, må genene som kan gi det antagelig være utbredt i alle fall i deler av Norge. Det bekymrer meg! Faren til G-kullet var i følge Tora fra en privat avler i området, så vi må regne med at Kenny har en del slektninger der ute. Vi har jo sett at flere rotter fra samme slekt har fått MC, så vi har all grunn til å tro at det er noe arvelig ute og går her.

Det vil jo vise seg om rotta til Oliver hadde MC. Han var selv ikke high white. Om hans mor var high white er antagelig vanskelig å si - å se et par hvite hår i pannen på en siamese er ikke nødvendigvis enkelt! Men Unlucky buried fikk altså en datter uten hvite hår i pannen - det ble behørlig studert av Babbett ut fra det jeg har fått beskjed om. Hvis denne ungen hadde fått late onset MC i stedet for early onset MC hadde hun faktisk kunnet reprodusere seg selv. Under forutsetning at hun hadde den arvelige formen høres det veldig ut som om rotter kan bære MC uten å ha high whit tegninger :trist:

Vi har flere utfordringer, i alle fall:
a) anlegg for MC i dyrebutikkrotter og rotter fra private oppdrett i Norge
b) anlegg for MC i importrotter
c) manglende kunnskap om MC og arv
d) hvordan stoppe en dødelig, smertefull, arvelig sykdom som kanskje ikke lenger er avhengig av spesielle tegninger, og som bare rammer noen få av rottene som bærer på den.
e) høy forekomst av rotter med tegninger som kan være high white, kombinert med korte og mangelfulle stamtavler.

Miss Sofie

Re: MC panik i Norge???

Post by Miss Sofie »

torasrotter wrote:
Miss Sofie wrote: Som regel er en capped ik en HW aftegning men "blot" white spotting.
Lira's far og Drachme's far var capped og der var uminddelbart ikke HW bag hans forældre.
Derfor er det heller ik sikker Almeria er HW (og Villa for den sags skyld).
Det trenger ikke være MC med i bildet selv om der er taling om highwhite.. highwhite er bare en tegning med mye hvitt i seg, og kan også forekomme uten Mc,.
I det eksempel som Wolff (http://sites.google.com/site/rotteslott ... ede-kullet) ligger der dominant blaze bag moren = HW. Derfor burde hunnen også (efter min mening) ha været parret med en han med kendt baggrund for at undgå.
Selv går jeg ik vanvittigt meget ind for avl på den dominante blaze netop i frygt for MC.
Dette var et kuld jeg satte sammen før jeg hadde hørt om MC,.. Det var nogen der heldigvis tipset mig underveis, men det var tidlig i min oppdrett, og jeg er totalt enig i at jeg burde brukt en annen hanne.. Dog skal det være sagt at jeg fikk tips og råd underveis fra Cats, og jeg spurte henne også om hva hun syntes om parringen, og ikke en gang nevnte hun MC for mig..

Jeg synes blot det er underligt, at der fødes væsentlig flere kuld hos opdrættere i DK med "sjovere" aftegninger end i Norge - og her kommer der ikke MC.
Det er mere meningen om dette jeg er ude efter.
Egentlig blot et spørgsmål jeg ønsker besvaret om hvorfor der ik angiveligt kommer så meget MC i Norge men ik i DK.
Så må du huske på at der er bare et enkelt tilfelle av MC der har vært i norge, og det er dette kuld.. Når jeg satt iging denne parringen gjorde jeg lite bakgrunsjekk på Cats Amelia. I eftertid har der kommet frem at det har vært tilfeller av MC opptil flere ganger bakover i hennes slekt.. Dessverre gjorde jeg absolut ikke en god nok jobb som avler, og gjorde det mange gjør-- Jeg satt sammen en fin rotte med en annen fin rotte.. Og tenkte meg heller ik særlig om.. Fordi jeg ikke fikk tatt tak i dette kuldet tidlig nok er det nu spredt for alle vinder.. Det er derfor vi moske skriker litt MC, for vi vill finne ud om det mulig kan være min f linje som har spredt sig... Håper det fik litt oppklaring, og om det er noget mer du lurer på, bare ta kontakt! :cheerful: Det er KUN mig der har hatt MC kuld i nyere tid, så det er vel ikke så mange andre som vet så mye om det.. Alt står dog i rapporten min om du har lest den?
Nej det var nu ik for at træde nogen over tæerne med den parring du lavede.
Det var mere fordi den er et godt eksempel - ved ik om jeg måske blev misforstået for det var ik ment som noget negativt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

greia lux er kanskje at bevist og godt planlagt riktig avl i norge er litt nytt om du skjønner?
ntf er vel bare 5 år. og før det var det ikke store opplysningene å finne på norsk.
vi er nye og uærfarene mange av oss. vi skulle hatt en: vil du avle på rotter ABC, der sykdommer som slikt står lett og tydelig forklart

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

At seriøs rotteavl er ny i Norge har vell ikke så mye å si for denne tråden. Det har jo ikke eksistert så veldig mye lengre i DK heller.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

dewt synes jeg i allefall er ganske så relevant med tanke på hvilke linjer vi har og hvilken kunskap folk har. det er et få tall av oppdrettere som er her inne på ntf, og selv mange av de som er her vet ikke hva mc er engang

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Jeg følte meg heller ikke tråkket på tærne :cheerful: Jeg mener bare at faren for -MC er ikke så stor når man driver med profesjonel og gjenomtenkt avl.. Og jeg legger meg helt flat og innrømmer at det kullet var dårlig planlagt :trist: Som matmor sier er det også synd da -Kenny ikke har nogen bakgrunsinfo, men der finnes både dominant og ressesiv -mc som jeg har forstått.. _Jeg vet ikke om det er så mye jeg kan hjelpe med i denne tråden, for jeg er jo heller ikke helt drillet på det.. -Men jeg er iallefall behjelpelig med alt info om mitt MC kull om det er ønskelig :happy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Miss Sofie

Re: MC panik i Norge???

Post by Miss Sofie »

Det eneste tilfælde af MC i DK som jeg lige umiddelbart kender til, er det MC som Shanatica's fik for en del år siden.
Shana/Charlotte undersøgte derefter rigtig meget om MC - også i udlandet. Og hun har en meget stor viden om MC.
Så Tora - måske sku du prøve at snakke med Shana? Hun er redaktør på det danske forum DTF.
Det kan være hun har noget rigtig god viden du kan bruge mht dit kuld?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: MC panik i Norge???

Post by Matmor »

Hvilken dyrebutikk var det forresten hun jobbet i, venninnen din, Tora, som skaffet deg Kenny?

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Jeg husker ikke akkurat nå hvilken butikk det var, men den ligger i kirkegata i kristiansand.. -Er ganske sikker på at det er en Tropehagen butikk, men jeg skal høre med camilla om hun vet hvor/nr til veronica er blitt av, for hun kunne kanskje finne tilbake til det.. Men jeg vet ikke om det egentlig er så relevant?? ELler?? jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal dra opp igjen den tråden når det er laget raport om kullet :bashful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: MC panik i Norge???

Post by Matmor »

Fordi oppdretteren av Kenny bør få beskjed om at slektningene hans kan bære en dødelig, smertefull sykdom? Jeg synes det er grunn god nok...

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by oliver;) »

Jeg synes det er topp at det kom en åd rundt dette :cheerful:
Få frem mest mulig innfo, og kunn snakke om erfaringer, og hjelpe hverandre :roflmao:
Dette vil jeg lære mer om :cheerful:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by oliver;) »

godt poeng Tora! Dette er vel ikke riktig plass å ta dt på? eller har jeg misforstått reglene? :cheer:

Viktige poeng å få frem her for all del, kanskje det ikke hadde vært så dumt å ha et kull forum? Men med folkeskikk?
Da kan vi samarbeide for å få til bedre linjer i norge :cheesy: (Men jeg har ikke peiling altså :crazybonk: )
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by Itchigo »

Regler regler, ntf er så strenge på regler :/ Et diskusjonsforum burde jo være åpent for all diskusjon så lenge man bruker folkeskikk ja...
Aurora

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by wollf »

er ikke altid folk har det :hmmm:

Post Reply