MC panik i Norge???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Nei det er sant.. Men synes uansett den i annonsen ser ganske så Higwhite/whitespotted ut :oops: Og se på de ungene i bakgrunnen på buret.. Det er ganske mye hvitt på de også.. Heidi hva sier du??
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Heidi »

Her kommer et langt svar med masse quotes, håper dere klarer å lese det! ;)
torasrotter wrote:Ja jeg er for å ta slike ting på åpne forum, men som sagt synes jeg dette er gått vel langt utover det jeg mente var meningen..
Hm. Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Jeg spurte noen ganske enkle spørsmål (selv om svarene kanskje ikke er fullt så enkle). Når jeg ikke syntes jeg fikk svar på det jeg spurte om, spurte jeg igjen og presiserte hva jeg spurte om. Hvordan skulle jeg ha gjort det annerledes?

torasrotter wrote:Å sitte å påpeke ting man er uenig i gang på gang på gang er ikke konstruktivt.. Denne diskusjonen kommer ikke til å føre til noe annet enn en kald front mellom avlere, noe som igjen fører til at det er vanskelig å samarbeide.. Når folk er redde for å sette igang en parring, fordi det blir slengt så mye unødig dritt rundt, ja da er det godt for langt..
For det første, jeg håper ikke det er meg du mener slenger dritt? Isåfall vil jeg gjerne vite hvor jeg skrev noe du oppfatter som drittslenging? Og hvorfor skulle mine spørsmål føre til en kald front mellom avlerne? Jeg spør om bakgrunnen for valgene deres, det burde være ganske enkelt å svare på? Hvis dere ikke vil svare så er det lov å si det, men da vet jeg hvertfall at det ikke er fordi dere har misforstått hva jeg spør om. Det må være lov å spørre en gang til hvis det ikke blir gitt svar på det det blir spurt om.

torasrotter wrote:
Heidi wrote:Ønsker man fancy tegninger og synes det er greit at det går på bekostning av helse får man heller innrømme det.
Er dette rettet mot noen spesielle?? For slike utsagn mener jeg kun fører til en ting, og det er folk som tar seg nær av det.. Og dessverre er det mange som sikkert vil føle seg truffet, som det egentlig ikke var rettet til..
Nei det er ikke rettet mot noen spesielle, og var kanskje en litt sleivete bemerkning, men grunnen til at jeg skriver det er at jeg synes jeg ser argumenter som peker i retning av at folk synes det er greit å ta sjansen på å avle på high white og whitespotting fordi det gir spennende tegninger, på tross av at det er en risiko forbundet med det. Hvis det finnes like gode alternativer som ikke har denne risikoen, og man fortsatt velger disse tegningene, så må det jo være en grunn til det? Er det ikke likeverdige alternativer går det jo an å si det også. Og det blir sikkert sagt innimellom, derfor er ikke bemerkningen min rettet mot noen spesiell parring. Jeg har ikke sett på alle detaljer i parringene jeg spør om her, men spør om det jeg er usikker på.

torasrotter wrote:
Heidi wrote:
wollf wrote:HW er ikke farlig om man bare vet hva man gjør og velger riktige partnere.
fossil og rio fikk ingen utslag selv om mor er HW
Mener du at MC bare har forekommet i kull der man ikke visste hva man gjorde og "valgte feil partner"? At det kommer kull (ganske mange også) etter foreldre med high white eller whitespotting uten at det kommer MC er jo klart, MC er heldigvis ikke alltid enderesultatet av denne mutasjonen. Men det er alltid en risiko. Se litt på hvorfor MC oppstår, og hvorfor high white og whitespotting oppstår, så skjønner du kanskje hva jeg mener.
Jeg synes helt ærlig at det har ingenting å si hva vi skriver, for du vrir og vender på det uansett.. Det er alltid en viss rissiko, men det er det ved ALL avl!! Jo vi har nok problemer med linjene i norge fra før av, og derfor spør jeg: Skal vi la være å bruke noen flotte linjer som kunne hjulpet bestanden vår kun pga avtegn?? Hvis man setter rotta som er Whitespotted sammen med en rotte med gode linjer, og som ikke har Whitespotting, ja da minsker man rissikoen betydelig.. Er det noe mer ansvarlig å sette igang en parring på en linjen man VET bærer aggressivitet og svulster??
Jeg har ikke vridd på noe av det dere har skrevet. Jeg har spurt om noen helt enkle ting, som jeg ikke har fått svar på. At dere velger å svare med helt andre argumenter er jo så, jeg får med meg de argumentene også. Og kanskje når jeg setter sammen alt og tolker det litt så skjønner jeg hva dere mener, men det burde vel ikke være så vanskelig å svare direkte?

Du spør om jeg mener at man skal utelukke flotte linjer som kan hjelpe bestanden vår. Nei, det mener jeg helt bestemt ikke at man skal. Men før jeg kan si om et valg av avlsrotte er bra (i mine øyne) vil jeg se at risikoen er vurdert ut ifra det vi kjenner til om megacolon. Derfor spurte jeg som jeg gjorde. Noe av det har jeg fått svar på, men ikke alt.

torasrotter wrote:
Heidi wrote:
torasrotter wrote:Men det er mange som har sagt sin mening klart og tydelig i dette innlegget som selv har sagt at man må slakke på noen av kravene i Norge, da det er for få gode avlsmatrealer.
Ok, greit nok at dere vil "slakke på kravene", men er det ikke da greit å vise at man skjønner hva risikoen er?
Å si "dere" i denne setningen synes jeg blir feil, da den ikke var rettet mot meg selv.. Det er mange ting jeg er uenig i, og det er mange parringer jeg gjerne skulle ha sagt mitt om.. Men hvem er jeg til å stille slike krav?? Jeg har ingen rett til det.. Vil du ikke slakke på kravene vi har?? Ville du ikke brukt Duffy (håper det går greit at jeg tar eksempel i henne), kun fordi hun mangler noen få gram?? For da må jeg bare si heidi, hvis det er dine krav og vi skulle fulgt de, ja da måtte vi alle kjøpt oss katt for vi hadde ikke hatt rotter i Norge da..
Jeg stiller ikke et eneste krav her. Jeg spør om dere har tenkt igjennom risikoen. Om jeg ville ha brukt Duffy eller ikke kan jeg ikke svare på da jeg ikke kjenner til rotten, men jeg kan godt si at jeg ville uten tvil ha brukt en rotte som veide under NTFs avlsveilednings minstevekt med noen få gram, dersom hun var det beste valget på alle andre måter. Hvis noen da hadde spurt meg om hvorfor jeg valgte å parre en rotte som ikke veide over 300 gram (eller hva anbefalt vekt er nå) så ville jeg ha svart på det. Og hvis noen spurte meg om jeg visste hva risikoen med å avle på små rotter er så ville jeg ha svart på det også. Visste jeg ikke det ville jeg ha svart nei, og håpet at noen ville opplyse meg om det, eller så ville jeg ha lest det jeg kom over av info om det før jeg gjorde en revurdering av valget mitt.


[quote=""torasrotter"]Det er ikke så lett å sette seg inn i for de som ikke avler på slike rotter, men teksten ligger jo også på min hjemmeside, så det er bare å linke til den om du vil.. Frem til styret får lagt den ut på hjemmesiden.. [/quote]
God ide. Teksten ligger her, nesten nederst på siden:
http://sites.google.com/site/rotteslott ... ede-kullet


[quote=""torasrotter"]Kan hende jeg ikke har formulert meg godt nok, men for å si det slik: JA jeg er klar over risikoen ved Whitespotting avl, og ja jeg kommer til å fullføre parringen.. Begrunnelsen for dette står klart og tydelig i kulltråden min, og hvis det er et svar du ikke er enig i så får heller det være.. Det er allikevel sånn det er.. Jeg ser ikke poenget med å måtte gjenta meg.. [/quote]
Ok, da skal jeg lese kulltråden din igjen. Jeg synes det er trist at du ikke vil svare på det jeg spør om, likevel. Det at du sier at du kjenner til risikoen er greit, men hvis du virkelig gjør det så burde spørsmålene mine være lett å svare på.

Dere synes kanskje det er dårlig gjort å rette spørsmålet direkte til enkeltpersoner, men det er jo nettopp de som velger å parre rotter med risiko for megacolon som må vite noe om dette. Alle de andre kan få leve lykkelig uvitende om de vil, men det er viktig at de som sier de jobber med fremtidsrettet avl klarer å ta en sånn diskusjon og forsvare sine standpunkter. Det er fritt frem for alle andre å komme med sine meninger også. Legger jeg ut en generell tråd om megacolon så er alle enige i at dette er en fæl sykdom som vi helst ikke vil ha. Det er fremgangsmåten for å bli kvitt den som er interessant å diskutere, og da går det mer direkte på de som skal avle. Klarer vi å "avle det ut" så er jo ingenting bedre enn det, men slik det ser ut for meg så er ikke dette mulig pr i dag. Dere som mener at det går an, kan dere forklare litt hvordan det skal gå til? Tydeligvis vet dere mer enn meg her, opplys meg gjerne.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Heidi »

torasrotter wrote:Nei det er sant.. Men synes uansett den i annonsen ser ganske så Higwhite/whitespotted ut :oops: Og se på de ungene i bakgrunnen på buret.. Det er ganske mye hvitt på de også.. Heidi hva sier du??
Jeg har falt av farge/tegning-lasset for lenge siden, så jeg er neppe den rette til å vurdere sånt lenger. Men jeg vet at high white var (og sikkert er) involvert i de ambk som vi hadde både i Danmark og Norge. Og en av beskrivelsene av de genene som kan gi megacolon er at det forekommer hvit avtegning der det normalt ikke forekommer, da først og fremst i ansiktet. Så den lille hvite nesen der synes jeg er et godt eksempel på en avtegning man bør være forsiktig med. Om det er noen sammenheng mellom mengde hvitt og risiko for megacolon vet jeg ikke om er undersøkt, men jeg vet at det har forekommet megacolon i kull etter rotter med headspot - som jo ikke er en veldig stor hvit tegning.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: MC panik i Norge???

Post by Matmor »

Jeg har vært lite til stede de siste dagene, men jeg ble litt lei meg da jeg leste dette:
Alt dette er det allerede skrevet rapport på, og jeg la også ut rapporten her for å få hjelp/tilbake meld på den.. Da var det INGEN som svarte.. Det synes jeg iallefall er merkelig, for hvis det er sånn at MC er så ille hvorfor var det ingen som hjalp meg når jeg spurte etter hjelp?? Bare tenker litt høyt her..
Da du la ut rapporten hadde du allerede spurt og fått hjelp av Heidi og meg... Så at vi ikke svarte på rapporten etter at vi allerede hadde kommentert den er vel ikke så underlig? At du ikke fikk mer hjelp etter dette synes jeg heller ikke er så merkelig. Det forutsatte jo at folk hadde ny informasjon, og det var det antagelig ikke så mange som hadde.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Ja matmor det var heller ikke rettet mot deg og heidi :cheerful: Jeg er utrolig takknemlig for all hjelpen jeg har fått, og jeg ville egentlig unngå å nevne navn/personer fordi det er litt kjipt.. Men det jeg reagerte mest på var rett og slett disse obs-kullene til Biamora.. Jeg spurte om de gjentatte ganger direkte til Biamora, men jeg fikk ikke noe svar.. Til slutt så la jeg ut tråd om det på forumet, og jeg fikk ingen svar.. :trist: De kullene Biamora hadde har jeg dessverre ingen kontroll på, og det er ganske mange avkom som kommer derfra.. Det betyr at det er en stor del avkom som er bærer av HW, og som kommer fra MC kull som sirkulerer fritt rundt i Norge uten at jeg kan gjøre noe med det.. At ingen i det hele tatt prøvde å hjelpe meg da reagerer jeg på..
Heidi wrote:
torasrotter wrote:Nei det er sant.. Men synes uansett den i annonsen ser ganske så Higwhite/whitespotted ut :oops: Og se på de ungene i bakgrunnen på buret.. Det er ganske mye hvitt på de også.. Heidi hva sier du??
Jeg har falt av farge/tegning-lasset for lenge siden, så jeg er neppe den rette til å vurdere sånt lenger. Men jeg vet at high white var (og sikkert er) involvert i de ambk som vi hadde både i Danmark og Norge. Og en av beskrivelsene av de genene som kan gi megacolon er at det forekommer hvit avtegning der det normalt ikke forekommer, da først og fremst i ansiktet. Så den lille hvite nesen der synes jeg er et godt eksempel på en avtegning man bør være forsiktig med. Om det er noen sammenheng mellom mengde hvitt og risiko for megacolon vet jeg ikke om er undersøkt, men jeg vet at det har forekommet megacolon i kull etter rotter med headspot - som jo ikke er en veldig stor hvit tegning.
Ja og grunnen til at jeg reagerer (som jeg skriver over) er at disse rottene kommer fra samme lille bygd som Camilla Langenes kommer fra.. En veldig liten bygd.. Og Camilla Langenes hadde MC i sitt kull.. Så jeg er litt stresset for at linjene har spredd seg mer enn forventet.. Hva skal jeg gjøre?? Være enda mer aggressiv?? Jeg må jo finne ut av det, men det er såå mange som ikke tar det seriøst og som ikke vil sammarbeide :?
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Re: MC panik i Norge???

Post by CamillaLangenes »

øøy må bare legge til her at Søgne er ikke såååå liten plass altså, er ikke så stor forskjell fra kristiansand og søgne :P er mange innbygger her elr hva d heter :aww: Ikke så lett å vite når man man ikke bor i søgne da :P de fleste fra kristiansand tror ikke d bor folk her, å at vi melker kuer osv :giggle: (ikke at du tror d tora :wink: )
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

det var jeg sikker på da camilla :bashful:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

HEhe :cheer: Nei og det var ikke sånn heller :bleh: Altså om noen andre har valgt å avle videre på dine unger, selv om du har sagt ifra om at de kanskje bærer MC, så er det ingenting du kunne ha gjort :wink: Det er kun fordi dere kommer fra samme sted, og fordi den har avtegn som ligner.. Ingen som skal få noe kjeft her, vi må bare prøve å finne ut hvor de er fra, slik at hvis de er fra min linje, så kan vi stoppe videre avl :cheerful: Hva dere melker da kuer i søgne hele tiden :grin: Alltid fersk melk i Søgne :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: MC panik i Norge???

Post by anita »

Tora - du kan bare ringe Biamora; hun er helt klar for å snakke med deg, og nummeret har du jo fra før - du var jo der på rottefesten og hentet et bur da upserne ble levert ut.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

CamillaLangenes
Pinglerotte
Posts: 35
Joined: 29 Jan 2009, 21:09
Location: Kristiansand Vest-Agder

Re: MC panik i Norge???

Post by CamillaLangenes »

Er sant det Tora :cheer: (men kuer melker vi ikke :aww: )
Kim, Millie, Blondie & Rouge <3

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Ja jeg har sendt henne både sms og PM over lengre tid nå.. Har også sendt henne mail på hennes private mail.. Ikke fått noe svar,.. Det ligger dato for hvilken dager jeg har sendt mail osv på hjemmesiden min.. Jeg ga rett og slett opp etter hvert :trist: Jeg vet jo at hun har hatt permisjon, og det står også nevn i rapporten min, jeg kan godt forstå at hun hadde hodet litt andre steder med en ny liten i hus :cheerful: Men jeg har dessverre ikke nr hennes lenger, da jeg ble frastjålet mobilen min.. Om noen kunne tenke seg å sende meg hennes nr på en sms?? Nr mitt er 48118064 :wink:

Fra hjemmesiden min:
Det er i dag 7/2-2010 sendt ut mail ang kullet med ønsker om oppdateringer til: Annianne, Dumle, Marlen, Biamora, Linda, Elisabeth, Aina, og Camilla.
Det er i dag 8/2-2010 mottatt svar fra: Annianne, Marlen, Elisabeth, og Aina. Svarene er tilføyet i rapporten.
Det er i dag 9/2-2010 sendt mail til Sjobeng/Desires for å prøve å finne ut mer om de hollandske linjene.
Det er i dag 12/2-2010 mottatt svar fra: Dumle, Linda og Camilla. Det mangler fortsatt svar fra Biamora.
Det er i dag 17/2-2010 lagt til info om kullet til Anna, og har også lagt til det jeg har fått fra desires på mail. Fortsatt ikke noe svar fra Biamora.
Det er i dag 24/2-2010 sendt mail og PM på Ntf til biamora, og det er sendt mail til Heidi Sjursen ang skriv om MC.
Det er i dag 14/3-2010 mottatt skriv om MC fra Heidi Sjursen. Skrivet er lagt til i rapporten.. Fortsatt ikke noe svar fra Biamora.
Det er i dag 13/4-2010 sendt mail og pm til Biamora med påminning om tilbakemeld.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: MC panik i Norge???

Post by anita »

+4790660459. Beskjeden er; ring - ikke sms eller pm.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Tusen takk anita, da skal jeg ringe henne i dag :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: MC panik i Norge???

Post by anita »

Nå - hva kunne Biamora fortelle om sine upskull? Eller har du ikke snakket med henne enda?
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Nei har prøvd å ringe henne, men har ikke fått noe svar :trist:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply