MC panik i Norge???

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by wollf »

heidi... for at det er ikke headspot som gir mc rett og slett.
nå kjenner jeg godt til linjen til sorias slekt, og sofie kjenner den vel så godt. det er en godt brukt linje der mc pr dags dato ikke har forekommet.
jeg synes også at det blir teit å ta denne diskusjonen på denne tråden da vi alt har en diskusjon gående ang mc hysteri.
det har vært noen tilfeller av mc her i norge og hvert tilfelle så har det vært på samme slekten. jeg ser på dine anklager litt som om at du setter tvil på min avgjørelse som oppdretter. og det var som sagt en grunn til at vi ikke ville ha slikt ting på forum, men på pm. da dette skaper dårlig stemning.

jeg har også valgt en hanne til fossil som har en god slekt og om du lurer på noe mer om han kan du få navn på hans eier og oppdretter.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by Larm »

Det er jeg som har hannen. Slekten til Fossil har jeg også god kjennskap til, og som Wollf sier er den masse avlet på i DK uten at det har vært noen tilfeller av MC. Hannen som er valgt har også en meget godt utbredt slekt i DK, og heller ikke her er det noen tilfeller av MC. Disse slektene er også blandet i DK, uten at det har ført til MC, noe som taler godt for at det ikke vil oppstå MC i denne slekten videre, men man er jo selvfølgelig aldri 100 % sikker uansett.
Som Wollf også sier så er det samme slekten i Norge som har gitt MC i de siste kullene, og denne er ikke i slekt med Fossil.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by Stine »

Det bør vell være minimal risiko dersom hun parres med en hann uten HW? For selv om hun har det trenger det ikke å være noen spesiel risk om hun parres med en av Larms hanner uten HW og uten kjent MC i slekta?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by wollf »

riktig stine.
HW er ikke farlig om man bare vet hva man gjør og velger riktige partnere.
fossil og rio fikk ingen utslag selv om mor er HW

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by Matmor »

Problemet slik jeg ser det er at for det første tror jeg ikke på at det er noe som heter "trygge" dominante blaze, bare flaks, valg av riktig partner, eller skylapper. Informasjonen om MC i de hollandske linjene bak Amelia lå jo på nett og hadde ligget der en god stund før jeg fant den. Og spesielt når det gjelder late onset MC regner jeg med at det kan være store mørketall. Det hører med til sjeldenhetene at oppdretterene har full oversikt over alle ungene fra kullet. Eierene vet kanskje ikke hva de skal se etter heller.

For det andre, når det gjelder riktig partner - selv om det skulle finnes "trygge" dominante blazes, hva ville effekten være av å avle på dem i Norge, hvor vi har så få stamtavlerotter og tydeligvis MC spredt i den lokale rottebestanden uten eller med korte stamtavler? Jo, innen en generasjon eller to blir rottene med "trygge" dominante blazes parret med skjult HW rotter av ukjent bakgrunn, og så går det kanskje bra en generasjon eller to før det plutselig dukker opp MC i omtrent alle kull... og det er ikke lenger noe som heter "trygge" dominante blazes. Det er det jeg er mest redd for.

Slik situasjonen er har jeg ikke lyst til å avle på rotter med hvite tegninger i ansiktet, med mindre jeg er overbevist om at det dreier seg om recessive tegninger - og jeg er skeptisk til rotter med korte stamtavler med svært lys pels eller mye fading/silvering/chinchilla fordi det er umulig å vite hva de gjemmer på.

Vi har alle våre kjepphester når det gjelder avl, men av ren egeninteresse synes jeg det er dumt når det satses på rotter med dominante blazes når jeg vet at det kommer til å bety at jeg kan slå en strek over halvparten av avkommet som mulige avlspartnere for mine rotter senere...sånn før jeg begynner å vurdere helse og gemytt :worry: Det er vanskelig nok å finne avlspartnere fra før av, om jeg ikke må begynne å ta hensyn til hodetegningene i nesten alle kullene bortetter også.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by wollf »

er ikke mange rottene igjen om man skal fjerne alle de med hudetegning. må si meg enig med sofie i hennes debatt. hvordan kan det ha seg at dk avler på disse tegningene og ikke har MC problemer?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by Larm »

Personlig tror jeg at dette skal være ganske trygt, men som sagt så vet man aldri. Den slekten jeg selv er veldig skeptisk til er gummianka linjen. Der har det vært masse problemer både i Norge og Danmark. Det betyr jo ikke at avkommet til Olifants vil få noen problemer, men jeg er som sagt skeptisk til linjen :wink:
Selv om hans bror Kasai er frisk som en fisk nå, så synes jeg svulsteproblematikken i slekten er skummel (tenker på hjernesvulst), selv om den er et stykke tilbake og ikke alltid direkte nedarvet (tenker onkler,tanter..)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som planlegger rottekull til sommeren?

Post by wollf »

kan vi flytte denn diskusjonen hit?
viewtopic.php?f=5&t=11264

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Larm »

*Skulle slå sammen emner, og så tror jeg innleggene har kommet hultert i bultert i stedet :oops:*
Dumme moderator :oops:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

hehe.. går nok bra

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Stine »

Som Matmor sier, det finnes ikke trygge dominante HW da MC genet er knyttet til HW genet.
Men siden Bilal er self er det jo ingen sjans for at han skjult HW og det er jo egentlig det tryggeste valget man kan gjøre når det kommer til avl på HW rotter :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

derved vil jeg påstå at parringen er trygg og godt gjennomtenkt. det kommer jo bare ann på å finne den riktige partner

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by Larm »

Bilal er berkshire :wink:
Han har noen få vite hår på magen og litt hvitt på beina, men hans slekt er VELDIG masse avlet på i Danmark, uten at det har kommet noe MC i noen av kullene.
Det er vanskelig å finne noen rotter i Danmark som ikke er i slekt med Bilal på en eller annen måte.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by wollf »

satse for å vinne. og vi er nødt til å bruke de stamtavle rottene vi har nå. for det er ikke mange av dem.
smårusk i alle linjer er det, så vi får bare være nøye med å finne partnere som fyller opp hverandres feil og mangel

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: MC panik i Norge???

Post by torasrotter »

Ja jeg synes egentlig for å være helt ærlig at denne diskusjonen er tatt litt av.. Selvsagt skal man jobbe sammen for å få bedre avlsmatrealer i norge, og selvsagt skal det settes spm med sammensetninger.. Men det er mange som har sagt sin mening klart og tydelig i dette innlegget som selv har sagt at man må slakke på noen av kravene i Norge, da det er for få gode avlsmatrealer.. Men med en gang det settes ut annonser om headspot så blir det hyling og skriking?? I danmark har man ikke lov til å annonsere for kull hvor foreldrene ikke er gamle nok (selv om det er snakk om 2 uker), men headspot er det ingen regler for.. Hvis headspot hadde vært en "sikker" kilde til MC ville jo ikke det vært godtatt å avle på de.. Men det er det jo faktisk.. Mc er en utrolig kjip ting, men jeg synes faktisk det er merkelig at det er så mye oppstyr rundt det.. For jeg sier som jeg har sagt før: Ved gjennomført og god avl er ikke faren for MC så stor som man skal ha det til!

Tenk over det på denne måten: Hvor mange Mc kull har vi hatt i Norge som vi vet om i nyere tid?? To som jeg har fått høre om.. Et av de var mitt kull, og jeg prøver nå å si at om jeg hadde gjort jobben min godt nok for to år siden, så hadde det ikke blitt et MC kull! Alle tilfeller av MC de siste to årene er fra mine linjer.,. Det er ikke vanlig, det er ikke så utbredt, og det er mulig å unngå ved god avl.. Som Matmor skriver så lå all informasjon ute på nettet, jeg kunne funnet det og unngått at det kom MC.. Det jeg reagerte på var alle som snakket så høyt på forumet om at linjer var alt, og at farge ikke var vesentlig.. Men med en gang det ble postet en parring som ble Siameser så skulle alle ha.. Helt uavhengig av det faktum at faren var ukjent, og de viste om faren for MC.. Alle ungene ble også solgt på kontrakt hvor faren for MC sto klart og tydelig.. Skal man kun avle på agouti self fra nå av da?? Det er jo det vi må hvis vi skal være "100%" sikker..

Jeg er som Larm påpeker, mye mer skeptisk til avl på rotter hvor man VET at det er problemer bakover i slekten.. For det er ganske logisk at når man har en linje som har produsert 100-150 individer, hvor det ikke har vært et eneste tilfelle av MC, og man bruker en partner som ikke er highwhite/whitespottet, ja da er ikke risikoen for MC like stor.. Selvsagt det er alltid er viss risiko, men det er det ved ALL avl.. Det er også en viss risiko å avle videre på gummianka linjene, men vi ser jo at kjempe mange allikevel gjør dette..

Sannsynligheten for at James kommer fra noen av de ungene Camilla ga til dyrebutikken er også ganske stor, nettopp fordi det har vært så få tilfeller av MC i Norge.. Dette er jo selvsagt ikke noe Camilla kan klandres for, da hun gjorde det beste hun kunne på det tidspunktet! Men at noen har kjøpt en rotte i Kristiansand, for så å flytte til Arendal er ikke så usannsynlig.. Det er bare 40 min til Arendal, det er ikke langt for en linje å spre seg.. I tillegg til at det ikke er noen informasjon om Obs-kullene til Biamora.. Så man kan anta at det er endel rotter i omløp fra disse linjene.. Alt dette er det allerede skrevet rapport på, og jeg la også ut rapporten her for å få hjelp/tilbake meld på den.. Da var det INGEN som svarte.. Det synes jeg iallefall er merkelig, for hvis det er sånn at MC er så ille hvorfor var det ingen som hjalp meg når jeg spurte etter hjelp?? Bare tenker litt høyt her..

Heidi: Beklager hvis jeg ikke begrunnet meg godt nok, men synes det står ganske godt forklart her: begrunnelse for parring: ønsket om å kunne ha rotter med whitespottings uten at faren for MC er så stor.. Det er også grunnen til at jeg valgte toledo, han kommer fra en linje med mye whitespotting, men det har aldri vært noe problemer med MC.. Her er det Lux skriver om linjen:
Drachme's (Drachme er mor til Toledo) mor Mummi fik 2 kuld.
Et bonus kuld - hun var drægtig da vi overtog hende - og så vores A kuld hvorfra Drachme er.
Drachme har fået et kuld hos Tine - ingen problemer med MC.
Lira hos os har fået 1 kuld og 1 kuld hos Zen-Rats - ingen MC.
Lira's datter Kenya har fået 2 kuld - vores F kuld og nu vores H kuld.. Ingen problemer overhoved.
Det glæder mig at du skal bruge Toledo.
Jeg er tryg ved at du bruger linien da du virker meget ansvarlig mht avl.
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply