Hvor stor %?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Ellers kan en PEW jo have alle aftegninger, de er bare skjult pga farven. Så hvis hunnen har været PEW berkshire, lyder resultatet da meget logisk ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Oi! Her kom det plutselig masse snadder :D Får lete etter litt bøker jeg da..
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Annbritt wrote:Ellers kan en PEW jo have alle aftegninger, de er bare skjult pga farven. Så hvis hunnen har været PEW berkshire, lyder resultatet da meget logisk ;)
alle søsknene hennes var hvertfall champagne og black...husker at den ene jenta var black striped husky hvertfall, ellers vet jeg ikke helt hva de andre var, men ingen hvite!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Jeg fikk henne da hun var ca. 8 måneder. Da er vel ikke en husky 'faded' ennå? Hun var krittkvit. Muligens champagne, men veldig lys da.. Jeg ser at det står champagne på stamtavlen hennes, så da må hun vel være det :wink:

Uansett ligger det ikke noe 'hooded' bak i slektet til faren og på stamtavlen hans er alt kjent helt til tippoldeforeldrene. Så det må være Pusi som hadde det med seg. Det er litt lite kjent om slektet til Pusi synes jeg.. Ellers en fin kjønnsfordeling i kullet, 4 gutter og 4 jenter, men 3 rex jenter og en rex gutt.

collaitz

Post by collaitz »

Topolinis wrote: Hvor stor mulighet er det for at slikt skjer? Kan jeg f.eks sette to berkshires der begge bærer hoodedtegningen og ikke få en eneste unge med som er hooded?

Det samme med farver, hvis begge foreldre bærer på black, hvor stor er sjangsen for at det ikke kommer en eneste sort unge?
Hvis man sætter to berkshires sammen vil der være 25% chance for hooded. Selvfølgelig kan det tænkes, at de ikke kommer, men ofte holder statistikken nu meget godt.

Eksemplet med hvis to rotter bærer black er ikke så godt, da en andenfarvet rotte som sådan ikke kan bære det (ud over en Aa agouti). Andre farver er enten blackbaseret eller agoutibaseret. Hvis de bliver sat sammen med en rotte, som ikke har samme farve eller bærer noget identisk med dem, så vil der komme sorte og agouti unger. Men to blå, som genotypisk er aa gg eller aa dd (alt efter hvilket land du spørger), så har de to små a'er for black, men er en anden farve - blot black-baseret. I denne parring burde der kun komme blue, med mindre de bærer andre fælles farver (og her er sort ikke medregnet, da alle rotter faktisk ER sorte eller agouti, blot med forskellige "tillægsgener".

Hvis man derimod siger, at to sorte rotter der bærer blue bliver sat sammen, så er der 25% chance for blue og 75% chance for black. Altså kan det ske, at der ikke kommer en eneste blue, men oftest gør der.
Morgan's wrote:Jeg fikk henne da hun var ca. 8 måneder. Da er vel ikke en husky 'faded' ennå? Hun var krittkvit. Muligens champagne, men veldig lys da.. Jeg ser at det står champagne på stamtavlen hennes, så da må hun vel være det :wink:

Uansett ligger det ikke noe 'hooded' bak i slektet til faren og på stamtavlen hans er alt kjent helt til tippoldeforeldrene. Så det må være Pusi som hadde det med seg. Det er litt lite kjent om slektet til Pusi synes jeg.. Ellers en fin kjønnsfordeling i kullet, 4 gutter og 4 jenter, men 3 rex jenter og en rex gutt.
I og med at faderen er AMBK og har genotypen Hh for aftegning, så er han med til at lave de hoodede babyer (genotype hh) Ungerne får et "bogstav" fra hver forælder til at danne deres aftegning/farve. Fordelingen for de unger du fik ud af den parring passer meget godt med, hvad der vil komme til en parring mellem 2 berkshires (25% hooded, 25% self og 50% berkshire) Moderen har så formentlig været berkshire (husky). Der behøves ikke være Hooded i en rottes baggrund for at den kan lave aftegningen hooded. Det kræver blot, at den har et lille h, og dens partner har det samme.

Langt hen ad vejen holder %-erne rimeligt stik, men naturen tager altid nogle afstikkere.

Guest

Post by Guest »

Annbritt wrote:Henriette: Kan ikke lade sig gøre, dens mor var hooded.
Med mindre moderen var eubk mismarked (altså hanrottens mor) F.eks er nogle hoodede rotter ikke helt hoodede (f.eks Shanas Aysha...hun kunne sagtens være mismarked berkshire)

Image

Det ville også passe bedre, hvis man ser på udfaldet af hanrotten og hans søskende (ikke en eneste hooded) Det ville være underligt hvis forældrene var Hooded og Berkshire, men hvis moderen til hanrotten nu var Berkshire mm og faderen til hanrotten enten berkshire eller self mm (det sidste ville være mest logisk både ud fra udfaldet af hanrotten og hans søskende), så ville den hanrotte du omtaler muligt være self mm og dermed kun give berkshires med en hooded rotte. Det vil være langt mere logisk end flere parringer med hooded + berkshires, hvor der ingen hoodede kommer.

collaitz

Post by collaitz »

Ja og det var så mig, der var gæsten :lol:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

Morgan's wrote:Jeg fikk henne da hun var ca. 8 måneder. Da er vel ikke en husky 'faded' ennå? Hun var krittkvit. Muligens champagne, men veldig lys da.. Jeg ser at det står champagne på stamtavlen hennes, så da må hun vel være det :wink:
joda, jeg hadde en champagne striped husky, her er hun 2mnd gammel:
Image
heeelt hvit...
og her er en black striped husky som nærmer seg 2mnd:
Image
hun var også helt hvit før hun var 5mnd, med unntak av gråe flekker rundt ørene.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Collaitz: Det finder vi i hvert fald ud af, for nu har han lige parret sig med min smukke champagne berkshire dumbo pige ;)
Men i følge oplysningerne skulle moderen være hooded :)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Guest

Post by Guest »

Helt sikkert. Så må vi se, om der kun kommer berkshire og self eller også hooded.

Jeg mener blot, at det kan være nemt at tage fejl (f.eks ligesom med Aysha - hun kan jo teoretisk være hooded mm el berkshire mm) Og det kuld faderen var fra, var der heller ikke en eneste hooded, hvilket også er underligt, hvis forældrene til ham virkeligt var hooded og eubk. :wink:

collaitz

Post by collaitz »

Utroligt, som jeg bare ikke logger ind i de her dage :shock: :oops: :lol:

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Teorien der går på, at hans far var self ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Locked