rotter fra skottland

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

rotter fra skottland

Post by wollf »

noen som vet om noen bra oppdrettere i skottland? skal dit i sommer og tenkte at da kunne jeg jo ha tatt med meg en liten om jeg fant en bra linje:)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotter fra skottland

Post by Matmor »

Er importreglene for rotter blitt endret? Hvis det ikke har skjedd noe de siste månedene, blir det svært, svært vanskelig å få importert dem til Norge. Det er vanskelig nok fra Danmark, Sverige og Finland, med ekstra helseattest og importtillatelse.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: rotter fra skottland

Post by wollf »

det er ikke så ille? eller? trodde bare jeg trengte det samme for skottland

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotter fra skottland

Post by Matmor »

Nei, det er spesialregler for Danmark, Sverige og Finland, og Mattilsynet har lettet på praktiseringen av disse reglene de siste par årene. Det er mulig at de også har lettet praktiseringen av import i forbindelse med avl og midlertidig innførelse, uten å annonsere det.

Men det er ingen formsak å søke om import fra andre land enn Danmark, Sverige og Finland, med mindre man har bodd i utlandet og flytter hjem:

Fra Tollvesenets brosjyre om Mattilsynets tillatelse:
Det er vanlig å gi tillatelse
til å innføre burfugl, tamkanin, gullhamster,
chinchilla, ørkenrotte, degu, marsvin, mus og rotte
ved flytting til Norge fra alle land. Det er også
vanlig å innvilge søknader om midlertidig innførsel
av disse dyrene fra Danmark, Finland og
Sverige. Det samme gjelder når dyrene skal
brukes i avl.

Fra Mattilsynets sider:
Last ned skjema som du finner under boksen ”Last ned” og fyll ut søknadsdelen (del 1) dersom du ønsker å søke om:

permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske, i forbindelse med flytting til Norge fra alle land,
permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske i forbindelse med kjøp av avlsdyr fra Sverige, Finland eller Danmark,
midlertidig innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske fra Sverige, Finland eller Danmark (f.eks. i forbindelse med ferie i Norge), gjelder ikke for kanin fra Danmark, eller
tilbakeføring av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske fra Sverige, Finland eller Danmark (f.eks. etter ferie i disse landene) gjelder ikke for kanin fra Danmark

Søknader om innførsel fra andre land enn de som er nevnt over eller om innførsel eksotiske dyr, blir normalt ikke innvilget. Ønsker du likevel å søke om det, skal du ikke benytte de ferdige skjemaene men skrive søknaden i eget brev/telefaks/e-post. Søknaden bør minst inneholde følgende opplysninger:

eierens navn og adresse
antall dyr
artsnavn (norsk og latin)
landet dyret/dyrene skal innføres fra
stedet i Norge dyret/dyrene skal innføres til (adresse hvis annen enn eierens)
om søknaden gjelder permanent innførsel, midlertidig innførsel eller tilbakeføring.
begrunnelse for hvorfor dyret/dyrene ønskes innført til Norge.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: rotter fra skottland

Post by wollf »

har brukt det skjematet før da jeg skulle ha dyr fra utland. men er det noe spesiellt vanskelig å forrhold til andre dyr eller land?

er vel bare å levere søknad og få oppdretter til å gå til dyrlege?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: rotter fra skottland

Post by Larm »

Nei, det holder ikke med dyrlege. Du må gå til det som tilsvarer Matilsynet i Norge (tidligere distriktsveterinær). Vanlig veterinær er ikke godt nok.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotter fra skottland

Post by Matmor »

er vel bare å levere søknad og få oppdretter til å gå til dyrlege?
Det er som sagt ingen formsak. Tidligere hadde mattilsynet stående på siden sin at slike søknader "i regelen ville bli avslått". I og med at de har fjernet den setningen nå, og heller skriver om hva man som regel får tillatelse til, kan det hende de er blitt mindre strenge. Men jeg ville ha ringt Mattilsynet sentralt, forklart at du var interessert i avlsrotter, og fått en idé om hvor vanskelig eller enkelt det var før jeg kontaktet en skotsk avler. Hvis det er mye ekstra arbeid for avleren bør h*n jo få vite det på forhånd.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: rotter fra skottland

Post by wollf »

ok... akn ringe dem i morra. men husker da jeg startet med oppdrettet eller planene så sendte jeg søknad om å få rotte fra dk og den søknaden fikk jeg godkjennt ganske fort. men greit å ringe uansett:)

men vet dere om noen oppdrettere?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rotter fra skottland

Post by Matmor »

Jeg kan ikke si jeg har noen kontakter, men dette burde være et bra sted å begynne å forhøre seg hvis du ikke får noen andre napp.
http://www.scottishratclub.co.uk/
:rottehode:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: rotter fra skottland

Post by torasrotter »

Om du skal hente dyr fra andre land enn skandinavia så må du importere de via noen stasjoner som er spesifikt for dette.. Er ikke helt sikker på hvor de stasjonene er, men det er bare to av de i norge (tror jeg :oops: ) Husker ikke helt akkurat nå, men du kan iallefall ikke bare ta de med på hvilken som helst flyplass eller havn :hm:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: rotter fra skottland

Post by lille lakris »

jeg ville spurt intet/ pia, bor ikke hun i england for tiden?
det hadde jo vært gull om du faktisk kunne kjøpe fra en kjent og bra oppdretter.
hvis alle prosedyrer ble fulgt, så kunne det jo vært mulig. verdt å sjekke ut.
vær bare obs på sykdommer så vi ikke drar enda mere uff og æsj inn i norske- stammen.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: rotter fra skottland

Post by wollf »

hm... er en ide

Post Reply