nakenrotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

nakenrotter

Post by sessan »

Er nakenrotter like sunne og friske som roter med pels? Og hvordan har det seg at de ikke har pels? Fødes alle i kullet uten pels?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: nakenrotter

Post by Stine »

Det finnes flere typer gener som gjør at en rotte er hårløs. Alt fra alle til bare en i et kull kan være hårløse.

En type hårløs, fuzz, (har dog litt pels i noen tilfeller)har blitt sagt at har større sjans for nyresykdommer, dårlig immunforsvar og kan ofte få øyenproblemer pga deres svært krøllede øyenvipper. Værhår kan også begynne å vokse innover. Ofte kan de ha innadvendte brystvorter.

Nakenrotter er jo selvfølgelig også generelt mye mer utsatt for sår og skrammer + at de trenger mer protein pga de må produere mer varme.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: nakenrotter

Post by Lyngrottene »

Min nakenrotte (fuzz) har bare hatt problemer med noen sår, med andre ord, skal ingenting til før hu får en stripe over ryggen, men bare overfladiske ;) Hun nyser også med gjevne mellomrom, men hun er ikke syk av den grunn. Hun har vært hos veterinær for sjekk, og hun er frisk som en fisk. Men selvfølgelig, mann er aldri så heldige med rottene sine hver gang desverre, men slik er det jo med de som har hår, litt hår, og ingen hår. U never know.
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: nakenrotter

Post by wollf »

min har øyen problemer, jeg må rense øyet hans hver dag

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: nakenrotter

Post by torasrotter »

Vanlige problemer på nakenrotter er at det er mye problemer med øynene, de kan ha innovervendte dievorter slik at de ikke kan mate ungene sine, de får lett sår og skrammer som bare er overfladiske, men alikevell.. De er mer utsatt for trekk og kulde pga mangel på pels.. Det er heller ikke uvanlig at de får inngrodde hår, men det igjen kommer også ann på varianten.. Om det er naken, fuzz eller dobbelrex.. Nakenrotten er helt 100% naken, mens både fuzz og dobbelrex har litt behåring.. Jeg hadde selv en nakenrotte som fikk problemer med øynene, og etter det har jeg fått helt avsmak for avl på disse dyrene.. Jeg merket på henne at hennes mangel på værhår begrenset henne, og hun ble desverre også litt mobbet i flokken :cry: Hun var aldri helt fin i øynene, men i begynnelsen var de helt ok.. Det rant litt av de av og til, og de måtte dryppes en gang i bland.. Men plutselig en dag så var hun helt ødelagt.. det så ut som om øynene holdt på å råtne vekk.. Hun gikk på medisiner i 1 uke, og så avlivde jeg henne.. Vetten trodde at hun kansje kunne blitt bedre, men hun viste ingen tegn til bedring på den ene uken, hun ble faktisk bare verre.. Jeg klarte rett og slett ikke å se hun ha så mye smerter når jeg ikke visste sikker om medisinen kom til å hjelpe.. legger ved et bilde om det går greit :oops:

Image

Image
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: nakenrotter

Post by heidiii »

Uff, stakkar liten!

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: nakenrotter

Post by torasrotter »

Ja man kan tydelig se at hun ikke hadde det godt :evil:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: nakenrotter

Post by wollf »

jeg har en, men jeg mener at har de først kommet til så får man gi dem et så godt liv som mulig. daddy bill er en merkelig og morsom skrue da. men desværre lider han nok av øyenproblemer og det er mye jobb med å rense det.

Post Reply