Farge på disse?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Farge på disse?

Post by electra »

Image

Disse er det 5 av, jeg tror fargen er black berkshire

Image

Disse er det 2 av, er dette blue berkshire?

Image

Disse er det 2 av og er helt sikker på at de er hooded.

Image

Denne vesle jenta her er jeg ikke sikker på. Hun er svart fra øynene og helt bak, tegningene går til ca midt opp på overkroppen, resten er hvitt.

Image

Dette er Linus han skal jeg beholde selv. Han er blå og hvit med hvitt bliss i pannen. Da han åpnet øynene var disse røde, men jeg synes nå de er mer svrte med rødt skjær i.

Ungene er nå 18 dager gamle.

Legger til at mor er hooded ( begge hooded jentene er prikk lik henne) og far er american blue berkshire, men jeg synes ungene har en mye lysere farge enn ham. Jeg aner ikke noe om forfedrene til mor og far da dette er ett opskull.

Håper noen kan hjelpe meg.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Farge på disse?

Post by renya »

Tykkjer det ser riktig ut, det du har tippa.
Denne vesle jenta her er jeg ikke sikker på. Hun er svart fra øynene og helt bak, tegningene går til ca midt opp på overkroppen, resten er hvitt.
Det er nok husky. :)

Linus var kjempesøt med den flekken på hovudet. :) Ser det ikkje så veldig godt, men er det kun den flekken eller går det stripe ned?
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Farge på disse?

Post by renya »

Det må nok forøvrig litt bedre bilder til for å virkelig avklare kva teikningar dei har, om du er usikker på det. Magebilder f.eks, men fargen har du nok kontroll på. :)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Farge på disse?

Post by Stine »

De du har 5 av Black Berkshire ja. jeg vil legge til at det kun er Black som er fargen, berkshire er avtegnet.

De du har 2 av er det veldig vanskelig å se fargene på. Kanskje du kan legge til et bilde av foreldrene så vi kan se fargene deres? du skriver nemlig ikke fargen til moren... Mulig han er Blue Agouti.

De neste du har 2 av er Black hooded.

Og den vesle jenta er Black Banded Husky.

Linus er Blue Banded Husky.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Farge på disse?

Post by Stine »

Renya wrote:Det må nok forøvrig litt bedre bilder til for å virkelig avklare kva teikningar dei har, om du er usikker på det. Magebilder f.eks, men fargen har du nok kontroll på. :)
Vet at de er berkshire, fordi det kan ikke komme self eller irsh i et kull mellom Hooded og berkshire :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Farge på disse?

Post by electra »

Det er berkshiretegninger på de 7 rottene uten andre tegninger. Mageflekk med fire utspring til labbene, borsett fra på en svart som har 6 utspring.

Linus har bare en flekk i pannen, ingen streker der.

Image
Image
Får ikke til noe bedre bilder av disse ungene, desverre. Men gråfargen er samme som på Linus.

Image
Dette er moren, en black hooded.

Image
Her er pappaen, som jeg tror er en american blue berkshire. Pelsen hans er flerfarget med hvit innerst og blå ytterst på stråene.

Takker for hjelpen.

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Farge på disse?

Post by electra »

Har sneket litt på hjemmesiden til Renya og bildene av Benny er prikk lik Rory, pappaen til mitt kull.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Farge på disse?

Post by Stine »

Pappan er en Blue Agouti European berkshire :)
Da er det fortsatt dette som er riktig:

e du har 5 av Black Berkshire ja. jeg vil legge til at det kun er Black som er fargen, berkshire er avtegnet.

De du har 2 av er Blue Agouti European Berkshire

De neste du har 2 av er Black hooded.

Og den vesle jenta er Black Banded Husky.

Linus er Blue Banded Husky.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Farge på disse?

Post by electra »

Tusen takk for hjelpen

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Farge på disse?

Post by Lyngrottene »

Men benny er vel blue? ikke agouti blue??
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Farge på disse?

Post by Stine »

Ja, Benny er blue, ikke det samme som pappan til kullet. Fargene ligner jo, ettersom det er jo samme farge i agouti og non-agouti verson, særlig siden bildet av pappan til kullet er litt uklart.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Farge på disse?

Post by electra »

Akkurat dette med farger er ikke min sterke side, det skal jeg være helt ærlig på.

Har vært inne å sjekket på [url]http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp/url], og synes ikke Rory har så blå pels som den blue agoutien som er der. Det var ut i fra den siden jeg muligens trodde han var american blue.

Nå har jeg prøvd å få ett bra bilde med alle tilgjengelige kameraer i huset, men får ikke til noe bedre. Jeg skal se om jeg klarer å forklare ham litt bedre. Hvert hårstrå i pelsen er 2/3 hvit og 1/3 blå, hvit innerst og blå ytterst. Magen er med berkshire tegninger, men pelsen her er ikke så tydelig flerfarget ( går mer i hverandre og er ikke så mørk som på resten). Rundt nese og munn er det ett skille som går i lysere grått helt fram. Under magen er pelsen myk, mens på resten er den veldig stri.

Nå har jo ungene babypels enda, så det er ikke så lett å si, men jeg synes de som har blått i seg er mye lysere i blåfargen enn Rory. Men så har jo også han blitt litt mørkere siden vi fikk ham.

Han er antakelig fra Imazo, så hva hans foreldre var er jo usikkert, og det samme med henne. Det eneste jeg vet er at hun har ett fantastisk gemytt som jeg håper ungene arver. Og så får jeg vel bare krysse fingrene for at det ikke er noen sykdommer som dukker opp på ungene senere.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Farge på disse?

Post by Stine »

American blue er det samme som vanelig blue.

Om han hadde vært blue hadde hårstråene hatt samme farge fra bunn til topp. Blue agouti derimot, har 2 farget hårstrå.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Farge på disse?

Post by Matmor »

Når den innerste minst halvparten av hårstrået er hvit, kan rotta godt være vanlig blue (english blue, american blue). Genetikken er usikker, men tap av evne til å produsere farge på den innerste delen av håret er arvelig.
:rat:

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Farge på disse?

Post by electra »

takker for svar.

Post Reply