Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by electra »

Jeg kjøpte meg 2 hanrotter i juli 2008. For 3 uker siden døde den ene og jeg besluttet å kjøpe en ny kompis til Rory.

Rotta var da 5 uker gammel. Adferden til Rory gjorde at jeg fikk en mistanke om at jeg hadde fått feil rotte, så jeg splittet dem allerede 4 dager etter at jeg kjøpte dem. På torsdag klarte de av en eller annen grunn å komme sammen, men jeg tenkte ikke mer over det.

Etter å ha vært borte i helgen kommer jeg hjem og ser at den nye rotta er veeeeeldig gravid.

For det første er jeg bekymret for henne fordi hun ikke er mer enn 8 uker gammel enda, og magen er veldig stor. Jeg har over hode ingen erfaring med jenterotter, har bestandig hatt gutter.

Spørsmålliste

1. Hvor lenge går hun gravid?

2. Jeg har sånn papirstrø for katter i buret hennes, bør jeg bytte, evt til hva?

3. Hva skal jeg fore henne med?

4. Bør hun ha ekstra vitamindråper i vannet?

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Hun var ca 5 uker da jeg kjøpte henne. Hun kommer fra ett kull hetterotter så det vil vel kanskje bli tydelig når ungene får pels om hun var gravid da hun kom hit eller om Rory er pappaen siden han er en blårotte. Eller?

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by renya »

Dei går drektige i 22-23 dager.

Strøet ditt høyrest rett ut, hugsar du kva det heiter? Yesterdays News, Natures best, Toalett er nokre merker, men det finnast jo andre. :)

I tillegg til fri tilgang på tørrfôr, bør du gi forskjellig grøntfôr. Brokkoli, grønnkål osv er bra. Proteinrik mat som egg, barnemat på glass, eller barnegraut, bør du absolutt gi, gjerne (helst) daglig, både som tilskudd fordi ho er gravid, men og for å vokse siden ho er såpass ung.
Kva tørrfôr brukar du?

Så lenge ho får det ho treng av eit greit tørrfôr, pluss grønt og tilskudd av egg, barnemat, kjøtt osv, så trenger du generelt sett ikkje gi vitaminer.


Gener og slikt er ikkje eg så dyktig på, så får håpe du får litt hjelp der av andre. Det vil nok bero på kva farger og avtegn dei har og kva foreldra deira hadde osv.
Dersom ho hadde løpetid etter at du fekk ho er det nok Rory som er faren.
Farger og avtegn kan du sjå på ungane før dei får pels og. :]

Lykke til, og velkommen til forumet. :)
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by electra »

Strøet er av typen toalätt.

Mat: Jeg har alltid laget dette selv, fordi rottene mine ikke vil ha vanlig ferdiglaget tørrfor. Dette består av: fruktmusli, iblandet bananchips, usaltede peanøtter, solsikkefrø og tørket mais. I tillegg får de poteter, ris, kjøtt, diverse grønnsaker og frukt.

Ellers så er hun veldig kosete og grei så lenge hun er ute av buret, er hun inne i buret har hun lett for å bite hvis vi beveger hånda mot henne. Skal vi bare skifte maten lar hun hånda være i fred.

Hun er også første rotta jeg har hatt som kan sitte på bringa, skulder eller låret og spise mat mens hun blir klappet. Rory vår sære hanne rører ikke noen ting så fremt han ikke får det servert inne i buret sitt, og tar du på ham slutter han å spise.

Da blir det butikken i morgen da og kjøpe litt babygrøt til henne. Takker for svar.

Vil tro at hun får barna i løpet av uka. Hun ble kjøpt 19. september, flyttet til eget bur den 23.september, og har ikke vært sammen med Rory mellom da og sist torsdag og så stor mage kan hun da vel ikke få på bare 4 dager.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by Matmor »

Veldig frustrerende at dette stadig skjer i dyrebutikker :(
Hun kommer fra ett kull hetterotter så det vil vel kanskje bli tydelig når ungene får pels om hun var gravid da hun kom hit eller om Rory er pappaen siden han er en blårotte. Eller?
Jeg antar at jenta selv har hettetegning? Er Rory helt blå (ikke noe hvitt på magen) eller har han tegninger han også? Og hvilken farge har moren på hetten?

Hvis jenta har hette, Rory er self (helfarget) og jenta føder bare unger med hettetegninger, vet du at faren var en eller flere hooded (hetterotter). Hvis hun føder både hooded og rotter med magetegning kan ikke Rory være far til alle, og mest sannsynlig er han da ikke far til noen av dem.

Hvis jenta er hooded og Rory har mageflekk kan han faktisk produsere et helt kull med bare hooded. Det er bare mer og mer usannsynlig jo flere unger som kommer. Men to hooded rotter pleier ikke produsere berkshires (helfarget m. hvit mageflekk.) "Pleier ikke" betyr 1 sjanse av en million eller ti eller noe slikt for at det skal ha skjedd en tilbakemutasjon i én av ungene.

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by electra »

Hun har svart hette og Rory har en hvit stripe ( meget tynn) fra hake og ned til magen

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by Larm »

Er han litt hvit på magen?
Han er nok blue berkshire da og hun er nok hooded
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by electra »

Har i alle fall fått snakket med dyrebutikken. Så nå blir hun her til ungene er leveringsklare, så plukker jeg selv ut den hannen jeg vil ha fra kullet og så tar de seg av mor og resten.

Litt trist å måtte levere henne, for snillere og mer kosete rotte har jeg aldri vært borti. Men jeg har to barn på 7 og 9 år så jeg kan bare ikke ha både hun og hanrotter, for de synes det er spennende med rottebarn, og jeg har ikke tenkt til å starte med oppdrett.

Jeg er også veldig spent på avkommet, mye på grunn av Rorys gemytt. Han er veldig snill, men jeg brukte lang tid på å temme ham og helt tam får jeg han aldri. Han var 4 mnd da jeg kjøpte han, kommer fra en oppdretter, men jeg vet ikke hvilken. Han har alltid vært engstelig og sky og liker ikke brå lyder.
Han er lite aktiv og det er bare jeg som kan håndtere ham her i huset. Hvis noen andre prøver løper han og gjemmer seg. I buret derimot kan hvem som helst få klappe ham og klø ham på hodet. Adferden hans har blitt mye bedre etter at han ble alene, så vår andre hanne som døde var nok veldig dominant.

Etter å ha sett meg rundt på forumet så er Rory definitivt en blue berkshire, med veldig stri pels. Han veier 630g og er veldig stor og flott, kanskje litt fet så må nok en liten runde på slankeren. Den andre hannen vi hadde var enorm, han var hvit med noen grå flekker ( aner ikke hva han var ) han veide 690g og var veldig lang.

Hun er hooded ja. Hetten er svart med en brungrå flekk akkurat i bakhodet og fortsetter i svart nedover ryggen med halve halen svart. Hele ansiktet er også svart.

Jeg håper for hennes skyld at hun ikke har lenge igjen, for hun er ganske stor. Men i løpet av uka blir det uansett.

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by electra »

Da er 9 søte kommet til verden, kan være flere men jeg så i alle fall 9.

Jenta mi ser ut til å klare seg bra, veldig tynn så vi må nok fore henne ekstra godt i tiden som kommer.

Jeg ser at hun ammer, men kan ikke se noe melkebånd på ungene som jeg har lest at skal være der.

Går ut i fra at jeg bør sjekke henne i løpet av kvelden/morgendagen for blødninger.

Når kan jeg forresten skifte i buret hennes igjen nå?

Buret vil jo bli altfor lite etter hvert ( hamsterbur som vi bruker som reisebur), så regner nok med at Rory må låne bort buret sitt noen uker. Men når bør jeg flytte dem over i det store buret?

Beklager alle "dumme" spørsmål, men dette har jeg altså ikke greie på, og er redd for å gjøre noe galt som kan skade henne eller de små.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by Stine »

Du kan skifte på buret, men ikke bolet hennes, det må du la være i fred.
Du kan flytte dem over i det store buret når de er 3 uker.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by Battis »

gratulerer med de små! :bravo:
Rosita & Lupita

electra
Pinky
Posts: 22
Joined: 11 Oct 2009, 18:50

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by electra »

Stolt mor ser helt fin ut etter fødsel og lot meg få sjekke ungene, 11 stykker var det der.

Ikke rart hun er mager da, vesla.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Rotta mi er gravid og jeg trenger litt hjelp

Post by Radney »

Gratulerer med 11 små :D
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply